Jaguars første møde med
offentligheden inden for elektrisk drift, fandt
sted, da den navnkundige britiske bilfabrik for
halvandet år siden for første gang optrådte i FIA
Formel E mesterskabet.
Fabrikken havde valgt at debutere i
verdens mest innovative mesterskab for elektriske
racerbiler – og derigennem også få de første
praktiske erfaringer, som kunne bruges til
udviklingen af den første serieproducerede el-Jaguar,
Jaguar I-PACE. Den blev siden præsenteret for
offentligheden på Frankfurt Motor Show sidste efterår,
og nu er I-PACE klar til serieproduktion.
Jaguar I-PACE er seneste skud på
stammen fra Jaguar og er den første rene elbil i
mærkets historie. I-PACE er ikke alene sportslig,
den præsenterer også næste generations kunstig
intelligens-teknologi og har SUV’ens praktiske
egenskaber.
“Vi startede helt fra bunden for at udnytte den nye
batterielektriske teknologi med en arkitektur, der
er fuldstændig nyudviklet, med henblik på at
optimere ydeevnen, aerodynamikken og kabinepladsen i
elbilen. Resultatet er I-PACE – en ægte Jaguar og en
elektrisk drøm, der bliver virkelighed,” fortæller
Ian Hoban, Jaguar Vehicle Line Director
Lang rækkevidde og hurtig
opladning
Litium-ion-batteri er på 90 kWh, det
indeholder 432 battericeller, og med det har I-PACE
en rækkevidde på 540 km/480 km (NEDC/WLTP-cyklus).
Batteriopladning kan ske fra 0-80 procent på kun 40
minutter, når man anvender hurtigopladning med
jævnstrøm (100 kW). Opladning på bopælen med en
vægmonteret boks med vekselstrøm (3,7 kW) giver den
samme opladningsstatus på lige godt 16 timer. Der
forventes en løsning som halverer denne tid med en
7,4 kW oplader i samarbejde med Clever. Batteriet er
omfattet af otte års garanti eller 160.000 km
I-PACE har også en række smarte
teknologier, der optimerer rækkevidden, hvilket
omfatter et system til prækonditionering af
batteriet: Når I-PACE er tilsluttet opladning, vil
den automatisk hæve (eller sænke) batteriets
temperatur for at maksimere rækkevidden, før man
kører.
400 hk, 700 Nm og 4X4
Drivlinen inkluderer to elmotorer
med drivaksler, der er ført gennem selve motorerne
for at de kunne være så kompakte som muligt. De
anbragt ved hver aksel og dermed bliver bilen
firehjulstrukken.
Motorens præsterer en effekt på op
til 400 hestekræfter og et drejningsmoment på 700
Nm. Det gør det muligt for I-PACE at ramme 100 km/t
fra stående start på kun 4,8 sekunder.
Den skræddersyede aluminiumsstruktur
i elbilen sikrer Jaguars mest stive
karrosseristruktur med batterierne anbragt centralt
mellem de to aksler. Akslerne er udstyret med
Jaguars dobbelt wishbone-konstruktion for og
Integral Link-konstruktion bag med luftaffjedring
(ekstraudstyr) og konfigurér-bar Adaptive Dynamics.
Placeringen af batteriet giver mulighed for 50:50
vægtfordeling og et tyngdepunkt, der er omtrent 130
mm lavere end i Jaguar F-PACE.
Design hentet fra koncept
sportsvogn
I-PACE’s slanke, coupé-lignende
silhuet er inspireret af Jaguar C-X75 superbilen med
en kort, lav kølerhjelm, et aerodynamisk optimeret
design af taget og hvælvet bagrude. Dermed har man
kunnet opnå en modstandskoefficient på blot 0,29.
Afkøling af bilens batterier under
stor belastning er afgørende for en elbils
præstationer. Det har man ikke mindst taget med sig
fra Formel E sporten. For at optimere balancen
mellem afkøling og aerodynamik åbner Active Vanes i
kølergrillen, når køling er påkrævet, og de lukker,
når der ikke er behov for det, så luften ledes
gennem luftindtaget i kølerhjelmen, og dermed giver
mindst mulig luftmodstand.
Dansk islæt
I kabinen anvendes sofistikerede
materialer - herunder muligheden for førsteklasses
tekstilinteriør fra den danske producent Kvadrat. I
den bageste del af kabinen er der plads til tablet
og bærbar pc under sæderne og bagagerummet har en
kapacitet på 656 liter. Kapaciteten kan udvides til
1453 liter med nedfældede sæder.
Et nyt navigationssystem til elbiler
bruger rutens topografi frem mod destinationen og
information fra tidligere rejser, herunder kørestil,
til at beregne den individuelle rækkevidde og
opladningsstatus med nøjagtighed for maksimal
følelse af sikkerhed. Det bliver spændende for alvor
at prøve i praksis. Det avancerede system anvender
"Smart Settings"-teknologi - styret af AI-algoritmer
- til at identificere den enkelte førers
individuelle præferencer, hvorefter systemet
skræddersyr I-PACEs indstillinger for kørsel og
interiør tilsvarende.
I-PACE præsenterer også en Amazon
Alexa-kompetence. Dette betyder, at ejerne kan
spørge Alexa om information, som findes i Jaguar
InControl Remote-appen. Eksempel: Er min bil låst?
Hvad er opladningsniveauet? Er rækkevidden
tilstrækkelig til at køre på arbejde?
Dansk optimisme efter
præsentationen
I Danmark glæder Country Director
Michael Lund sig til at introducere I-PACE - også
selvom elbilerne lige nu ikke ligger øverst på
salgslisterne herhjemme.
”Det kan godt være, at elbilen i
øjeblikket har det svært i Danmark. Men hos Jaguar
Land Rover har vi fået markedets lækreste elbil.
Og vi er sikre på, at I-PACE bliver en succes
for os”, siger Michael Lund i forlængelse af den
internationale præsentation.
” Jaguar I-PACE er omfattet af vores tre års
garanti og tre års gratis serviceaftale (100.000 km)
på Jaguar, og vi har fået forhandlet attraktive
vejledende priser til privatkøberne.” tilføjer
Michael Lund.
”Men dér, hvor vi prismæssigt skiller os ud er,
at vi med I-PACE kan tilbyde privatleasing samt
særdeles attraktiv beskatningspris til
firmabilskunder. Oven i det har vi gennem
samarbejdet med infrastruktur udbyderen Clever gjort
det nemt at få det optimale ud af sin elbil”,
fortæller Michael Lund. |