- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


 

First World Test: KIA Ceed

 


Ny sportslig Ceed er med garanti helt sin egen


Af Søren Clauding – juni 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det danske publikum må vente et par måneder, men så er den også klar på markedet. Der er virkelig noget at vente på, for den nye KIA Ceed vil med garanti (fortsat 7 år) være i stand til at videreføre den succes, som forgængeren har opnået.

 

Der er ingen vej udenom. For at få den fulde historie skal man skrue tiden nogle måneder tilbage. I disse internettider er det den letteste sag i verden – man skal blot klikke hér >>>. Når man siden er tilbage i disse spalter, kan vi fortsætte hvor vi slap i München. Denne gang fortsættes historien imidlertid i Danmark.

 

KIA havde nemlig formået, i stedet for at samle danske journalister i det sydlige Portugal, at skaffe et lille antal af den nye Ceed til Danmark. Herligt, for derved blev det danske landeveje, vores tradition for asfalttyper og ikke mindst svingforløb, der lagde grunden for vores første ”køremøde” med den nye Ceed.

 

Selvstændig køreoplevelse

Og dermed blev det slået fast med 7 tommer søm: Den nye KIA Ceed er søstermodel til Hyundai i30, som er en meget helstøbt bil. Men det er ikke til at se det, end ikke hvis man ved det, og man skal være meget dygtig for at kunne mærke det. Bilerne deler platform (den såkaldte K2 platform), chefdesigner og moderselskab, men dermed hører ligheden også op.

 

KIA har nemlig i den grad defineret køreoplevelsen selv. Forvognen er strammet op, nede bagtil er den gjort lidt blødere (altså sammenlignet med den hidtidige KIA cee’d). Det giver en meget præcis styring og samtidig en høj grad af kørselskomfort, naturligvis også givet af, at man har forvaltet multilink baghjulsophænget ret perfekt.

 

Teknikken

I mere teknisk forstand er de forreste fjedre er nu 40 procent stivere, og vridnings-stivheden på den forreste krængningsstabilisator er reduceret med 22 procent. Foruden den individuelle tilpasning til de lettere motorer opnås en mere direkte respons fra styretøjet, og forbavsende nok (men det må være de stivere fjedre) mindre krængning i sving, reduceret understyring og et bedre greb i underlaget.

 

Forhjulsophænget understøttes af et nyt støddæmperventilsystem til absorbering af mindre vibrationer. Omvendt er de bageste fjedre gjort 10 procent blødere, så de bedre absorberer mindre vibrationer og det gør Ceed komfortabel ved almindelig kørsel eller kørsel på dårlig vejbelægning – samtidig med, at man har en stabil bagvogn ved dynamisk kørsel.

 

Konklussion

Summa summarum: KIA Ceed er en ret sportslig bil, både at se på og køre i. Og da vi koncentrerede oplevelsen om udgaven med 140 hestekræfter, oven i købet med DCT gear (dobbeltkoblings automatgear), og 17” alufælge med 225 mm brede 45 procent lavprofildæk af Michelin Pilot Sport typen, var der dømt ”sport”. Og ville man være sikker, som vi viser det i onboard videoen her på siden, vælger man blot ”sports-mode”, så bliver Ceed endnu mere sportslig.



Sports-indstillingen påvirker nemlig ikke bare den måde, hvorpå 7-trins DCT gearet skifter, også styringen ændres og nok så vigtigt, det gode danske ord: Motorens ”engine-mapping”. Dvs. momentkurven bliver anderledes og speederreaktionen tilpasses derefter. Derved kommer KIA Ceed helt i sit es og viser sig helt som ”sin egen”.

 

Flere versioner på vej

Ikke længe efter introduktionen af den nye 5-dørs udgave af Ceed følger Ceed Stationcar og ved nytårstide dukker også Ceed ”Shootingbrake” op under det velkendte ”Proceed” navn. Men det var alene 5-dørs versionen, man nu kunne vise frem. Stationcar udgaven vil dog nok være værd at vente på, hvis man har brug for meget plads, for den byder på 18 procent mere bagageplads end den udgående model, 625 liter er der tale om, og det er ret rummeligt, taget i betragtning, at Ceed visuelt fortsat er sportslig og ikke har en snært af SUV eller crossover over sig.

 

Under prøvekørslen på de danske landeveje var lydniveauet slående. Bilen er gennemført forbedret, hvad det angår, og støj fra såvel motor, hjulophæng og den vind er meget beskeden.

 

Udstyrsmulighederne er omfattende og Ceed vil fx kunne leveres med Lane Following Assist, som ved motorvejskørsel fokuserer på og følger de forankørende biler, samtidig med at der rettes ind efter vognbanestriberne.


 

 

 

KIA prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

KIA Ceed First World Presentation >>>


Vi har prøvekørt den nye KIA Ceed, som er blevet bedre i enhver henseende. Hér med 140 hk, DCT og topudstyret. Fuld HD.


 


Hurtige fakta om den nye KIA Ceed


Introduktion i Danmark: September 2018

Priser kendes ikke endnu (de er bl.a. afhængige af de nye normer for brændstofforbrug)

 

Motorer:

Benzin:

4 cyl. 1,4 uden turbo, 100 hk, 134 Nm/3500 omdr./min. 0-100 km/t: 12,6 s. Topfart: 183 km/t. Brændstoføkonomi: 16,7-16,1 km/l.

3 cyl. 1,0 turbo, 120 hk, 172 Nm/1500-4000 omdr./min. 0-100 km/t: 11,1 s. Topfart: 190 km/t. Brændstoføkonomi: 18,5-117,9 km/l.

4 cyl. 1,4 turbo, 140 hk, 242 Nm/1500-3200 omdr./min. 0-100 km/t: 8,9 s. Topfart: 210 km/t. (9,2 hhv, 205 km/t med 7 DCT). Brændstoføkonomi: 17,9-16,9 km/l (18,2-17,5 km/l med 7 DCT).

 

Diesel:

4 cyl. 1,6 turbo, 115 hk, 280 Nm/1500-2750 omdr./min. (6 M/T). 0-100 km/t: 10,9 s. Topfart: 192 km/t. Brændstoføkonomi: 26,3-25,0 km/l.

4 cyl. 1,6 turbo, 115 hk, 300 Nm/1500-2500 omdr./min. (7 DCT). 0-100 km/t: 10,9 s. Topfart: 192 km/t. Brændstoføkonomi: 25,0-24,4 km/l.

4 cyl. 1,6 turbo, 136 hk, 280 Nm/1500-3000 omdr./min. (6 M/T). 0-100 km/t: 10,2 s. Topfart: 200 km/t. Brændstoføkonomi: 25,0-23,3 km/l.

4 cyl. 1,6 turbo, 136 hk, 320 Nm/2000-2250 omdr./min. (7 DCT). 0-100 km/t: 9,9 s. Topfart: 200 km/t. Brændstoføkonomi: 23,8-23,3 km/l.

 

Brændstoføkonomi: WLTP omregnet til NEDC.

 

5-dørs version:

Længde: 4,31 meter.

Højde: 1,45 meter.

Frihøjde: 14 cm.

Bagagerum: 395-1291 liter.

 

Stationcar:

Længde: 4,60 meter.

Højde: 1,47 meter.

Bagagerum: 625-1694 liter.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt