Det danske publikum må vente et par måneder, men så
er den også klar på markedet. Der er virkelig noget
at vente på, for den nye KIA Ceed vil med garanti
(fortsat 7 år) være i stand til at videreføre den
succes, som forgængeren har opnået.
Der er ingen vej udenom. For at få den fulde
historie skal man skrue tiden nogle måneder tilbage.
I disse internettider er det den letteste sag i
verden – man skal blot klikke hér >>>. Når man siden
er tilbage i disse spalter, kan vi fortsætte hvor vi
slap i München. Denne gang fortsættes historien
imidlertid i Danmark.
KIA havde nemlig formået, i stedet for at samle
danske journalister i det sydlige Portugal, at
skaffe et lille antal af den nye Ceed til Danmark.
Herligt, for derved blev det danske landeveje, vores
tradition for asfalttyper og ikke mindst
svingforløb, der lagde grunden for vores første
”køremøde” med den nye Ceed.
Selvstændig køreoplevelse
Og dermed blev det slået fast med 7 tommer søm: Den
nye KIA Ceed er søstermodel til Hyundai i30, som er
en meget helstøbt bil. Men det er ikke til at se
det, end ikke hvis man ved det, og man skal være
meget dygtig for at kunne mærke det. Bilerne deler
platform (den såkaldte K2 platform), chefdesigner og
moderselskab, men dermed hører ligheden også op.
KIA har nemlig i den grad defineret køreoplevelsen
selv. Forvognen er strammet op, nede bagtil er den
gjort lidt blødere (altså sammenlignet med den
hidtidige KIA cee’d). Det giver en meget præcis
styring og samtidig en høj grad af kørselskomfort,
naturligvis også givet af, at man har forvaltet
multilink baghjulsophænget ret perfekt.
Teknikken
I mere teknisk forstand er de forreste fjedre er nu
40 procent stivere, og vridnings-stivheden på den
forreste krængningsstabilisator er reduceret med 22
procent. Foruden den individuelle tilpasning til de
lettere motorer opnås en mere direkte respons fra
styretøjet, og forbavsende nok (men det må være de
stivere fjedre) mindre krængning i sving, reduceret
understyring og et bedre greb i underlaget.
Forhjulsophænget understøttes af et nyt
støddæmperventilsystem til absorbering af mindre
vibrationer. Omvendt er de bageste fjedre gjort 10
procent blødere, så de bedre absorberer mindre
vibrationer og det gør Ceed komfortabel ved
almindelig kørsel eller kørsel på dårlig
vejbelægning – samtidig med, at man har en stabil
bagvogn ved dynamisk kørsel.
Konklussion
Summa summarum: KIA Ceed er en ret sportslig bil,
både at se på og køre i. Og da vi koncentrerede
oplevelsen om udgaven med 140 hestekræfter, oven i
købet med DCT gear (dobbeltkoblings automatgear), og
17” alufælge med 225 mm brede 45 procent
lavprofildæk af Michelin Pilot Sport typen, var der
dømt ”sport”. Og ville man være sikker, som vi viser
det i onboard videoen her på siden, vælger man blot
”sports-mode”, så bliver Ceed endnu mere sportslig.
Sports-indstillingen påvirker nemlig ikke bare den
måde,
hvorpå 7-trins DCT gearet skifter, også styringen
ændres og nok så vigtigt, det gode danske ord:
Motorens ”engine-mapping”. Dvs. momentkurven bliver
anderledes og speederreaktionen tilpasses derefter.
Derved kommer KIA Ceed helt i sit es og viser sig
helt som ”sin egen”.
Flere versioner på vej
Ikke længe efter introduktionen af den nye 5-dørs
udgave af Ceed følger Ceed Stationcar og ved
nytårstide dukker også Ceed ”Shootingbrake” op under
det velkendte ”Proceed” navn. Men det var alene
5-dørs versionen, man nu kunne vise frem. Stationcar
udgaven vil dog nok være værd at vente på, hvis man
har brug for meget plads, for den byder på 18
procent mere bagageplads end den udgående model, 625
liter er der tale om, og det er ret rummeligt, taget
i betragtning, at Ceed visuelt fortsat er sportslig
og ikke har en snært af SUV eller crossover over
sig.
Under prøvekørslen på de danske landeveje var
lydniveauet slående. Bilen er gennemført forbedret,
hvad det angår, og støj fra såvel motor, hjulophæng
og den vind er meget beskeden.
Udstyrsmulighederne er omfattende og Ceed vil fx
kunne leveres med Lane Following Assist, som ved
motorvejskørsel fokuserer på og følger de
forankørende biler, samtidig med at der rettes ind
efter vognbanestriberne.
|