- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Presentation: KIA Ceed

Ny Ceed med stort C og sporty look


Af Søren Clauding – 15. februar 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nej, det er ikke en fejl. Den nye kompakte mellemklassebil fra KIA hedder Ceed med stort C. Den oprindelige filosofi bag navnet er forladt, for i dag har KIA cee'd opnået sin egen markedsposition, så nu staves navnet, som man siger det. Nå nej, så skulle den hedde Siid – der er fortsat plads til udvikling. På den anden side er der tale om en regulær C-segment bil, så...

 

Det er ingen hemmelighed, men også meget naturligt, at den helt nye KIA Ceed, der dags dato så projektørernes lys for første gang i en rå fabriksbygning i det nordlige München, minder om den meget roste Hyundai i30. Det er trods alt søsterfirmaer og de to biler er skabt på samme platform. Men dér hører ligheden også op, ikke mindst er der lagt op til endnu bedre og mere sportslige køreegenskaber i den nye Ceed.

 

Tigernæse og isterninger

Den nye KIA Ceed er iført KIAs karakteristiske tigernæsedesign. Det giver rum for et stort bredt luftindtag under kølergrillen og de såkaldte isterning-kørelys har fået fast plads på fronten. Det er udvendigt den mest iøjefaldende forskel, om end hele de udvendige design er KIAs eget.

 

”Men selvom platformen er den samme, vil man som fører opleve en meget anderledes bil,” fastslår Pablo Martinez, som er produktchef hovedansvarlig for planlægningsarbejdet bag den nye Ceed.

 

 

Bedre køreegenskaber

”Styringen er mere direkte, affjedringen er strammere og i det hele taget vi haft stor glæde af Albert Biermanns entré i koncernen. Han har kunnet bidrage med mange finesser omkring finjusteringen af ikke mindst bilens vejegenskaber,” forklarer Pablo Martinez, der også tilføjer, at affjedringen er tilpasset bilens dækmontering, idet Michelin PS4 er standardmontering og foruden et bedre vejgreb også bidrager med mindre vejstøj. Det er i fuld harmoni med bilens sportslige udstråling – ikke så mærkeligt, for Albert Biermann har en fortid hos BMW’s ”M” sportsafdeling.

 

Den designmæssige forskel er naturligvis slående og det gælder også det indvendige design. Her har man fundet en fornuftig balance mellem betjenings knapper og fjernbetjening. Men detaljerne må vi vente med til bilen kommer ud at køre.

 

I Danmark lander den nye Ceed i august/september måned. Priserne er af gode grunde endnu ikke på plads, men i bund og grund betyder det også mindre, for i mellemtiden er den kommende stationcar også kommet på markedet. Den forventes, at blive præsenteret på Genève motorshow i begyndelsen af marts måned, samtidig med den officielle verdenspremiere på Cee’d.



Hvad er det så ellers, KIA har skabt?

For det første er der ud fra Martinez’ forklaring og kendskabet til Hyundai i30 forventeligt tale om en dynamisk og endnu mere køreglad mellemklassebil med glimrende pladsforhold. 5-dørs udgaven, som blev præsenteret i München, viderefører en succes, der blev påbegyndt i december 2006. Siden er der produceret 1,3 millioner eksemplarer af bilen, som lige fra starten bl.a. udfordrede storspillerne i den såkaldte Golf klasse. Og cee’d har haft en væsentlig andel i den mere end fordobling af KIAs salg i Europa, som har fundet sted i perioden.

 

Sammenlignet med den udgående model er den nye Ceed bredere og lavere. Bagagerumskapaciteten er 395 liter og der er generelt mere plads i kabinen. Til maskinrummet er der en række valgmuligheder, bl.a. en opdateret udgave af 1 liters turbobenzin motoren på 120 hestekræfter og en ny 1,4 liters 140 hestes turbobenziner, formentlig identisk med den, der bruges til andre biler i koncernen.

 

Miljørigtig dieselmotor

Desuden vil man kunne vælge en helt ny såkaldt U3 dieselmotor, en 1,6 liters sag baseret på AdBlue teknologien og derfor udrustet med en SCR katalysator. Motoren, som minimerer udslippet af de for nærmiljøet skadelige kulstofilter, vil kunne fås med 115 hhv. 136 hk. Desuden vil 7-trins DCT dobbeltkoblings automatgear også være en option i kombination med den kraftige benzinmotor og de to dieselmotorer.


 


Udstyrsmæssigt vil der kunne tilbydes en for klassen banebrydende række af muligheder. Eksempevis opvarmet forrude, fuld LED forlygter og et Lane Following Assist system, som tilhører det såkaldte ”niveau 2” på vejen mod selvkørende biler. Systemet sikrer, at bilen følger den vognbane, den kører i, afstanden til forankørende biler reguleres og der identificeres passende huller i andre kørebaner, så man sikkert kan vælge at skifte bane ved køkørsel.

 

Desuden tilbyder KIA fortsat markedets bedste garantiordning på 7 år respektive 150.000 kilometer, alt efter hvad der indtræder først.


Link til importøren


KIA prøvekørsler – find dem hér >>>


Den håndholdte videooptagelse fra præsentationen af den helt nye KIA Ceed giver et supplerende indtryk af den nye C-segment hatch. Fuld HD.


 

 

 

 

Michelin PS4 er standard dækmontering på den nye KIA Ceed.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt