- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Opel Insignia Country Tourer


Nyt flagskib giver løfter Opel til nye højder


Af Søren Clauding – 17. november 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Helt bogstaveligt løfter den nye Opel Insignia Country Tourer mærket til nye højder. For frihøjden er forøget med 2,5 cm i forhold til Sports Tourer udgaven. Men den gør det også i overført betydning, for den løfter mulighederne til nye højder i kombination med effektive køreprogrammer og firehjulstræk. Oven i det lancerer Opel også en ny 210 hestes biturbo dieselmotor. Ikke for ingenting kalder Opel selv den nye bil for fabrikkens flagskib.

 

Det hele skaber nemlig en vellykket harmoni, som ikke er uden betydning, set i lyset af den udmelding, Opel og PSA ledelsen leverede for få dage siden: Opel skal fortsat være sin egen, Opel skal have helt sin egen identitet og det er af stor betydning, når det er fabrikkens flagskib, det handler om.

 

For god til at ændre på

Hen ad vejen vil den økonomiske fordel ved, at være en del af PSA gruppen, givetvis medføre ændringer, men venligst: lad lige Insigniaen lidt i ro i et stykke tid, den er nemlig simpelthen for god til at ændre på. Selv den nye dieselmotor er vellykket, men om den kan leve op til de stadig mere krævende miljønormer, melder historien foreløbig ikke noget om. Indtil videre er den bl.a. vha. SCR katalysator og AdBlue yderst ren og helt i overensstemmelse med de gældende Euro 6 forureningsnormer.

 

Vi har her på Motorsiden.dk fra vores allerførste møde med den nye Opel Insignia været begejstrede for bilen, som Opel hårdnakket fastholder ikke er en premiumbil. Vi har fra begyndelsen undret os over den ”påstand”, men det er givetvis et spørgsmål om strategi: hvis en Opel Insignia ville blive solgt som en ”premiumbil”, ville den blive målt op imod en række konkurrenter med stærke, veletablerede brands. Det ville kunne være en vanskelig opgave at sikre succes på det grundlag.

 

Bedst til prisen

Nu kan man i stedet måle sig med typiske mellemklasse bilmærker og dér være blandt de bedste. Og egentlig kan det jo være lige meget, om en bil vælges frem for alternativt en premium bil eller en mellemklassebil. Kun på et enkelt punkt har man da et problem: prissætningen. En Opel Insignia og ikke mindst den nye Country Tourer er ganske enkelt uhørt billig i forhold til, hvad man som kunde får for pengene.

 

Hvis man ser bort fra det efterslæb, hvad angår brand-værdien (altså det image, man som bilmærke bærer rundt på, og som det erfaringsmæssigt tager mange år at ændre på), som Opel bringer med sig, så er en Opel Insignia og i særdeleshed den firehjulstrukne udgave af Country Tourer, i vores optik en regulær premiumbil.

 

Gennemtænkt og avanceret

Som køretøj rammer den direkte ind i selskabet af BMW, Audi og andre veldefinerede premiumbiler. Den ser knald godt ud, den er gennemtænkt, den er udført i lækre materialer og har langt henad vejen de samme egenskaber. Det er de matrix segment inddelte LED forlygter et glimrende eksempel på. Her sikrer 32 individuelle LED enheder, at man har alt det lys til rådighed, man kan tillade sig.



Og så kører Insignia fremragende, med forhjulstræk måske endda bedre end nogen af de forhjulstrukne premiumbiler. Men også firehjulstrækket sidder lige i øjet, hvad de første internationale prøvekørsler af den nye Insignia Country Tourer dokumenterede. De fandt sted på snoede og udfordrende schweiziske vinterveje mellem Genève og Neuchatel.

 

Konklusion

Så: kort fortalt har Opel skabt en premiumbil, ikke helt med det image, som andre premium bilmærker har og til en helt anden pris.

 

Om det, at det utvivlsomt er dyrere, at bygge premiumbiler, og Opel derpå tager for lav en pris for produktet, har været en medvirkende årsag til fabrikkens fortsatte økonomiske vanskeligheder, skal vi ikke gøre os kloge på, men tanken er nærliggende. Nu er den tid heldigvis forbi og PSA skal nok gøre deres til, at købet af Opel ikke bliver en fejlinvestering.

 

Men igen, kære PSA/Opel folk, lad nu ikke Insignia stige i pris. Find en anden løsning – optimér omkostningerne, effektiviser produktions- og salgsprocesserne, opnå det, man kalder stordriftsfordel, eller hvad I nu kan finde på. For sættes priserne op, vil det med næsten sikkerhed sænke salgstallene, så indtjeningen alligevel ikke stiger.

 

Det vil i givet fald ramme de mange (tror vi det er), som ellers ville kunne købe den nye Insignia indenfor rammerne af et noget mere beskedent budget end ”luksusbudgettet”, og derved går glip af de mange fine egenskaber, som Insignia’erne byder på, uanset variant.


Link til importøren

Andre Opel prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Country Tourer med premium muligheder >>> 


Vi har prøvet Opels nye Flagskib, Insignia Country Tourer på snoede vinterveje i de schweiziske Jura bjerge. Begejstringen var stor i forvejen og den blev ikke mindre efter mødet med top versionen med et unikt firehjulstræk og en perfekt undervogn. Se videoen og forstå hvorfor. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 

 


Hvordan Opels nye flagskib kører, hvad den koster og hvorfor den godt kunne ende med at blive undertegnedes topkandidat til titlen som Årets Bil i Danmark 2018, kan der læses mere om her >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt