- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større



First Nordic Testdrive: MINI Countryman

Magnum MINI med store muligheder


Af Søren Clauding – januar 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det var ikke uden omtanke, at MINI i Norden valgte, at henlægge de første internationale prøvekørsler for nordiske journalister til…Norden. For der er en verden til forskel på, at prøve en højre-styret MINI Countryman med udgangspunkt i London, hvor andre journalister fik muligheden, og så at prøve den med rattet i den ”rigtige” side på nordiske vinterveje. Det i sig selv var godt gået.

 

For selvom bilen med dybe britiske rødder og masser af tysk BMW-teknologi bestemt er en udmærket by-bil, er det som om de muligheder, den gemmer under sine efterhånden temmelig store udvendige mål, let forsvinder i skyggen af pompøse bygninger og drukner i den tætte bytrafik. Det slap man for på snoede norske landeveje. Bilen hedder vel ikke for ingenting ”Countryman”.



Kører som en MINI

En MINI er nemlig ikke mindst kendetegnet ved dens køreegenskaber, og dem var der rig lejlighed til at afprøve i Norge. Godt understøttet af, at turen involverede ægte is-kørsel på den store norske sø, Tislejfjord, midt i det smukke og udfordrende Golfjell. Dér kom den nye MINI virkelig til sin ret.

 

Og hvorfor så det. Jo: MINI-navnet dækker i den moderne verden over meget mere end en lille bil med et hjul i hvert hjørne. MINI er blevet voksen, den har fået nye familiemedlemmer og de udvikler sig også. Som sådan er navnet mere en reminiscens fra tidligere tider. I dag har bilerne ikonisk betydning, de har deres egen udstråling, de bærer MINI-designet i arv og oven i, at de har fået bibeholdt køreegenskaberne – i en stærkt moderniseret form, naturligvis – lever deres funktion også op til nutidige krav.


Frihøjden er 16,5 cm.


En rigtig SUV

MINI Countryman er nemlig vokset ikke mindre end 20 cm i længden og 3 cm i bredden i forhold til den første af slagsen, der så dagens lys i 2010. Den er blevet en rigtig SUV med høj siddeposition, masser af interiørplads, stor frihøjde og fine muligheder. Den kan bruges til noget med fem sæder (det er ét mere end forgængeren), en stor bagklap og et bagagerum på hele 450 liter.


 

 


Bagsæderne kan forskydes i længderetningen med 13 cm og lægger man ryglænene ned, øges bagagekapaciteten til 1,4 kubikmeter – det er 220 liter mere end forgængeren. Som sådan er den nye Countryman blevet næsten konventionel, men kun næsten. Det positive er jo, at bilen fortsat er en MINI, den står ved sin fortid, men nu kan man tillade sig at lade følelserne styre købet uden at skulle gå på kompromis med funktionaliteten. Det er vel noget nær ideelt.

 

En anden dimension

Men alt det skal man virkelig bruge bilen for at opleve. Og man kan ikke lade være med at bruge en bil, når man i minusgrader og iført store vinterstøvler kører mange hundrede kilometer i en bil. Rummeligheden får en anden dimension, pladsen er pragtfuld, når man skal af med alt sit habengut.

 

Egentlig er det mærkeligt at forestille sig, at det var muligt tilbage i 1960’erne i den oprindelige MINI Cooper at ikke bare køre men også vinde det berømte Rallye Monte Carlo flere gange. Hvordan kunne man have alt sit ”skrammel” med dengang. Nå ja, reservehjulet lå på taget og man havde ikke passagerer på bagsædet, men alligevel.

 

I den moderne Countryman er der masser af plads på bagsædet, der er masser af sjove gimmicks, som om ikke andet skal fastholde det historiske element, og så er der det med kørslen.

 

MINI er sin egen

Platformen deler MINI Countryman med BMW 2-serie Active Tourer. Men hvis ikke det lige præcis var fordi man vidste det, ville man ikke skænke det en tanke. MINI er og bliver sin egen og så kan man proppe All Wheel Drive ind under karrosseriet og give den køreegenskaber, som Monte Carlo rallyvinderne ville have misundt, uden at den mister sine særlige karakteregenskaber. Vi kan ikke med sikkerhed pege på, hvad man præcis har gjort. Men en MINI Countryman er ingen BMW 2-serie Active Tourer. Den er en MINI. Sådan…


Plug-in hybrid

PS! Til sommer kommer MINI Countryman i øvrigt i en plug-in hybrid version, der kan køre op til 40 km på elektricitet alene, med en topfart på 125 km/t. Elmotoren på 88 hk sender sine kræfter til baghjulene, mens den trecylindrede turbo-benzinmotor på 136 hk driver forhjulene. Den samlede ydelse er på 224 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på 385 Nm. Bilen kører op til 47,6 km/l og udleder kun 49 g CO2 per kilometer.


Link til importøren

Andre MINI prøvekørsler – find dem her >>>

 

Læs også:

Countryman på glat is kommer ikke på glatis >>>



MINI Cooper Countryman på offentlig vej

Onboard video fra prøvekørslerne af den nye og meget større MINI Cooper Countryman under udfordrende vinterforhold i Norge. Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.


MINI Cooper S Countryman - off-road på sne

Onboard video fra offroad kørsel i sne på Golsfjellet i Norge.Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.


MINI Cooper S Countryman

- fuld fart på frossen sø

High speed test på den frosne Tisleifjord i Golsfjell i Norge, hvor forskellen på AWD med og uden ESP er meget tydelig. Af forskellige ikke mindst vejrmæssige årsager blev videoen optaget uden nogen forberedelse. Det blev til tre omgange på en næsten usynlig isbane (se selv) - den første optagelse blev også den eneste og i videoen kan man opleve turen fra start til slut... Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt