- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større



First Nordic Testdrive: MINI Countryman

Countryman på glat is kommer ikke på glatis


Af Søren Clauding – januar 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når den helt nye MINI Countryman kommer på markedet i Danmark d. 12. februar er der tale om en bil, som i den grad vil appellere til danske bilkøbere. Vi er sikre på, at når inkarnerede MINI fans har vænnet sig til tanken, vil de også kunne trives med den nye bil. Den har nemlig egenskaber som en MINI skal have det. Køreegenskaber ikke mindst.

 

I forbindelse med de første internationale prøvekørsler, som for Nordens vedkommende fandt sted på de snoede landeveje mellem Oslo og Golfjell og sågar også på den store tilfrosne sø midt i Golfjellet, kaldet Tislejfjord, fik man desuden en klar fornemmelse af, at den danske MINI-importør (det er BMW datterselskabet, BMW Danmark, der bringer bilerne til landet) har truffet de helt rigtige valg med hensyn til konfiguration af den nye bil.

 

Masser af kræfter i alle versioner

Ligesom med de øvrige MINI’er har man fravalgt de motormæssigt svagere versioner. Det er godt, for en MINI er beregnet til frisk kørsel, og det kræver nu engang motorkraft. På de iblandt også glatte norske landeveje og naturligvis især under de off-road tests og ”track-tests” på den frosne sø, som var indlagt i programmet, er firehjulstræklet ”ALL4” en uomtvistelig fordel. Det samme er vinterdæk og på is da helst med pigge.

 

På de punkter adskilte bilerne sig fra dem, man forventer at sælge flest af i Danmark, for de havde alle ALL4 og vinterdæk/pigdæk. Men alle var Cooper-modeller i den ene eller anden form og det betyder mindst 136 hestekræfter og det er dem, man satser på i Danmark. Vi prøvede såvel 136-hestes udgaven med 1,5-liters 3-cylindret benzinmotor (MINI Cooper Countryman) som Cooper S versionen med 2-liters 192 hestes benzinmotor og 8-trins automatgear og den selvsamme dieselversion, Cooper SD Countryman med 190 heste og et overbevisende drejningsmoment på 400 Nm.


192 hestes benzinmotoren.

 

190 hestes dieselmotoren


4 cylindre er herligt – 3 OK

Alle tre versioner er hver på deres måde effektmæssigt velbestykket – men indrømmet, ligeså meget, som vi kan acceptere en god benzinøkonomi på 18,2 km/l med den mindste af motorerne, sætter vi pris på den vibrationssvage 4-cylindrede variant med de 192 hestekræfter – men den koster da også næsten 100.000 kroner mere på danske nummerplader.

 

På plan og næsten tør asfalt oplevede vi en forbavsende stor retningsstabilitet kombineret med den direkte og ligeså forbavsende lethed i styringen (se videoen her på siden). 136-hestes udgaven kørte vi ikke offroad. Bilen krænger meget lidt, affjedringen er spændstig, som det forventes i en MINI, og i det lys er kørekomforten glimrende.

 

Elektronisk styret firehjulstræk

I let offroad terræn er frihøjden en afgørende faktor. Men det samme er firehjulstrækket, der i princippet fungerer som en forlængelse af bilens forhjulstræk. Kræfterne føres fra det forreste differentiale ud til baghjulene via en kobling og kardanaksel. Elektronikken sikrer, at præcis den rette portion power leveres til de bageste hjul.

 

ALL4 blev afprøvet i lettere snedækket offroad terræn og det kan der ikke sættes en finger på. Vi valgte, at lade elektronikken i ALL4 samarbejde med ESC-systemet (MINI kaldes dette DSC) og derpå kørte bilen næsten af sig selv (se videoen her på siden).

 

Countryman på glat is

Siden var der mulighed for, at afprøve Countryman’en på regulær glat is. Tislejfjord’s islag var 70-80 cm og dermed tilstrækkelig sikkert at udfolde sig på. På en række køretests kunne man ikke overraskende konstatere, at bilen styrede meget mere roligt og derhen, hvor man ville, når al elektronikken fik lov at blande sig.



Men indrømmet: Sidelæns kørsel er fortsat morsomt, men faktisk ikke helt let, selv ikke når DSC-systemet kobles fra og der leveres kræfter i lige mængder til alle fire trækkende hjul. Men sandt at sige: Der er en grund til at nogen har opfundet DSC – det er ikke blot en stor tryghed, men også en stor bekvemmelighed, når kørselsforholdene og vejgrebet ustandselig skifter.


 

Andre MINI prøvekørsler – find dem her >>>

 

Læs også:

Magnum MINI med store muligheder >>>



MINI Cooper Countryman på offentlig vej

Onboard video fra prøvekørslerne af den nye og meget større MINI Cooper Countryman under udfordrende vinterforhold i Norge. Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.


MINI Cooper S Countryman - off-road på sne

Onboard video fra offroad kørsel i sne på Golsfjellet i Norge.Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.


MINI Cooper S Countryman

- fuld fart på frossen sø

High speed test på den frosne Tisleifjord i Golsfjell i Norge, hvor forskellen på AWD med og uden ESP er meget tydelig. Af forskellige ikke mindst vejrmæssige årsager blev videoen optaget uden nogen forberedelse. Det blev til tre omgange på en næsten usynlig isbane (se selv) - den første optagelse blev også den eneste og i videoen kan man opleve turen fra start til slut... Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.


Hurtige fakta om den helt nye MINI Contryman


Introduktion i Danmark: 12. februar 2017

 

MINI Cooper Countryman: 3 cyl. 1,5 liter turbobenzin, 136 hk, 220 Nm/1400-4300 omdr./min, 18,2 km/l. 0-100 km/t: 9,3 sek. Topfart: 202 km/t. Listepris: kr. 355.890.

 

MINI Cooper S Countryman: 4 cyl. 2 liter turbobenzin, 192 hk, 280 Nm/1350-4600 omdr./min, 16,1 km/l. 0-100 km/t: 7,5 sek. Topfart: 225 km/t. Listepris: kr. 449,790.

 

MINI Cooper D Countryman: 4 cyl. 2 liter turbodiesel, 150 hk, 330 Nm/1750-2500 omdr./min, 23,3 km/l. 0-100 km/t: 8,9 sek. Topfart: 208 km/t. Listepris: kr. 368.890.

 

MINI Cooper SD Countryman: 4 cyl. 2 liter turbodiesel, 190 hk, 400 Nm/1750-2500 omdr./min, 21,7 km/l. 0-100 km/t: 7,7 sek. Topfart: 220 km/t. Listepris: kr. 499.790.

 

Længde: 4,30 meter.

Bredde: 1,82 meter.

Højde: 1,56 meter.

Akselafstand: 2,67 meter.

Frihøjde: 16,5 cm.

 

Alle modeller fås med firehjulstrækket MINI ALL4 samt automatgear (standard på MINI Cooper SD Countryman). Merprisen er cirka kr. 40.000. (modelafhængigt).

 

I Danmark er MINI Countryman som standard udstyret med "Salt-pakken”, som bl.a. inkluderer klimaautomatik, lyspakke, opbevaringspakke, tågelygter og velourmåtter. Derudover er regnsensor, bluetooth og tagrælinger standard. Som noget helt nyt er det centralt placerede infodisplay udstyret med touchscreen.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt