Afgifter har bremset salget af elbiler
Da regeringen sidste efterår
indførte afgifter på elbiler i Danmark, som bortset fra moms hidtil
havde været afgiftsfritaget, blev beslutningen mødt med stor skepsis fra
alle med indsigt i branchen. Elbilsalget dette forår er gået markant
ned, men det kan skyldes, at mange nåede at købe bil inden afgiften blev
indført, så det kan man ikke endnu læse så meget af. Derimod viser en
rundspørge, som E.ON Danmark har gennemført hos danske kommuner, at to ud af tre af de adspurgte har sat
en stopper for deres planer om at købe elbiler. Det underbygges af, at
salget af elbiler til danske kommuner i årets første 7 måneder blot er
36 stykker. Til sammenligning købte kommunerne i fjor 322 elbiler og
el-drift er siden blevet endnu mere interessant, efter at eksempelvis
Nissan har bragt en Leaf-variant på gaden med endnu bedre
batterikapacitet - dvs. endnu længere rækkevidde på en fuld opladning.
Læs om hvordan man f.eks. i Storbritannien har grebet problemetikken
langt mere ansvarligt an hér >>>
Juli
2016
Bemærkelsesværdigt sommertilbud
Sommerperioden er ikke et dårligt tidspunkt at se efter bil på, fordi
bilforhandlerne ofte har gode tilbud, netop fordi sommeren traditionelt
er en stille tid. Et godt eksempel er Hyundai, som nu gør det muligt at
lease en Hyundai i30 1,6 Diesel fra kun kr. 2.395 om måneden.
Stationcar-udgaven koster blot kr. 500 mere. Uanset version er
udbetalingen kun kr. 4.995. Hyundai i30 1,6 Diesel har som standard
sædevarme, aircondition, varme i rattet, LED-kørelys, hill start assist
og meget andet. Og så kører den op til 27,8 kilometer på literen.
Hyundai i30 1,6 Diesel fås i to udgaver, 5-dørs og stationcar, og i 3
udstyrsvarianter. Hyundai i30 1.6 Diesel i standardvarianten, Life
koster kr. 2.395. For blot kr. 200 mere om måneden kan man vælge Life+,
der desuden byder på Bluetooth, fartpilot og bakalarm.
Trend-varianten til kr. 2.795 pr. måned tilføjer bl.a. fuldautomatisk
klimaanlæg, forlygter med statisk kurvelys, 15” alufælge og meget andet.
Hyundai i30 1.6 Diesel stationcar starter fra kr. 2.895 pr. måned.
Leasingperioden er 3 år med 15.000 km/år.
Læs vores seneste prøvekørsel af Hyundai i30 hér >>>
Porsches nye Panamera
Porsche er klar med den nye Porsche Panamera. Porsche har videreudviklet
Panamera-konceptet på en konsekvent måde – med en firedørs bil, som er
nyudviklet og nydesignet ned i mindste detalje. Motorerne og
gearkasserne er ny-konstruerede, undervognen er blevet perfektioneret,
og visnings- og betjeningskonceptet har fået en fremtids orienteret
fortolkning. Desuden er bagaksel-styring, aktiv krængningsstabilisering
og 3-kammer-luftaffjedring nyt på bilen. Alle motorer til 2. generation
af Panamera er nye. De er blevet stærkere og forbrugs- og
emissionsværdierne markant bedre. Ved lanceringen i november fås tre nye
biturbomotorer: i Panamera Turbo, i Panamera 4S og i Panamera 4S Diesel.
De er alle udstyret med permanent firehjulstræk og en ny 8-trins Porsche
dobbeltkoblingsgearkasse (PDK). En 550 hk stærk V8-benzinmotor sørger
for fremdriften i Panamera Turbo, mens der ligger en V6-benzinmotor med
440 hk i Panamera 4S. I Panamera 4S Diesel ligger en V8'er med 422 hk –
og et maksimalt drejningsmoment på 850 Nm. Priserne begynder ved
2.200.937 kroner for Panamera 4S. Panamera 4S Diesel koster fra
2.277.375 kroner og Panamera Turbo fra kr. 2.943.767.
5 EuroNCAP stjerner til SEAT Ateca & Co.
SEAT Ateca, som er den første SUV i mærkets historie, har opnået den
højeste score fra Euro NCAP i form af fem stjerner. Ateca fik en
fremragende klassificering i alle de kategorier, som Euro NCAP-
omfatter, med særligt fokus på sikkerhed for voksne passagerer og
sikkerhed for børn samt på fodgængerbeskyttelse og
førerassistentsystemer.
Anerkendelsen kommer nu, kort før Ateca er på vej ud til forhandlerne.
Ateca er den første model i den modeloffensiv, som SEAT kommer til at
rulle ud hen over de kommende 18 måneder, og som omfatter i alt fire
modeller, herunder en SUV-crossover i 2017. Derudover er
klassificeringen blevet opnået i et år, hvor Euro NCAP har øget antallet
af tests, som bilerne skal gennemføre, og samtidig er standarderne til
vurderingen også blevet øget. Der er blevet anvendt flere nye størrelser
og typer af crash test dummies, til at fastslå niveauet af passager
beskyttelse, og samtidig er antallet og omfanget af testmetoderne også
blevet forøget. Også søstermodellen, VW Tiguan opnåede fem stjerner
ligesom den nye Alfa Romeo Giulia.
C-HR: Sofistikeret SUV fra Toyota
Toyota har netop nu løftet sløret for den nye C-HR, baseret på
konceptbilen, præsenteret på forårets motorshow i Genève. Med skarpt
skårne designlinjer, der minder om en facetslebet diamant, et interiør i
hidtil uset høj kvalitet og den nyeste og fjerde generation
hybridteknologi placerer Toyotas helt nye C-HR sig i en klasse for sig.
Den er designet til at skille sig ud – og det må det siges, at den også
gør. C-HR står for Coupé High-Rider (et coupé-lignende køretøj med høj
frihøjde og høj siddeposition). Hos Toyota har man tilstræbt et design,
der appellerer til kunder, som vil frem i verden, der prioriterer det
unikke og som ønsker at være først med det nyeste og ikke mindst, at
vise vejen for andre. For dem vægter særlig god stil og høj kvalitet er
essentielt i deres valg af produkter. Deres bil skal være med til at
afspejle deres personlighed, fastslår man i forbindelse med den første
præsentation. Toyota C-HR er bygget på Toyotas nye platforms-filosofi
TNGA (Toyota New Global Architecture), der handler om at bygge endnu
bedre biler på både smartere og mere økonomisk vis. Den nye platform
gør, at det trods den hævede siddehøjde har været muligt at sikre et
lavt tyngdepunkt og dermed skabt grobund for optimale køreegenskaber
fuldt sammenlignelige med noget lavere biler.
|
|
|
|
WRC: Citroën sætter rekord i Finland
Med nordireren Kris Meeke i førersædet vandt Citroën
historiens til dato hurtigste VM-rally. Meeke
sejrede i Rallye Finland med en gennemsnitshastighed
på 126 km/t, hvilket var 1,2 km/t hurtigere end den
hidtidige rekord, sat af Jari-Matti Latvala i VW
Polo i selvsamme rally for 123 måneder siden. Meeke
var også den første britiske vinder af det
udfordrende finske rally, som kun undtagelsesvis
vindes af andre end finske rallykørere. Citroëns
9-dobbelte verdensmester, Sebastien Loeb, er en af
de kørere, der i tidens løb har formået at komme
øverst på sejrsskamlen i Finland. Bilen, Meeke kørte
til sejr, var en Citroën DS 3 WRC. I øvrigt sluttede
Latvala på 2. pladsen, 29 sekunder efter nordireren
mens den irske kører, Craig Breen, også i Citroën DS
3 blev nr. 3.
Kris Meeke vandt Rallye Finland i Citroën DS 3 WRC.
3. juli 2016
Formel E: Buemi mester i dramatisk finale
I fjor skilte et enkelt point schweizeren Sebastien
Buemi fra sejren i historiens første Formel E
mesterskab. For to uger siden gik hans Toyota racer
i stå 5 minutter inden sejren i 24-timers Le Mans
var i hus. Nu har Buemi sikret sig titlen som FIA
Formel E mester 2016 på en næsten lige så
surrealistisk måde som han tabte Le Mans sejren på.
Formel E finalen bestod af to løbsdage, lørdag og
søndag i Battersea Park i London. Forinden skilte
kun ét point den førende Audi-kører, Lucas di Grassi,
fra Renaults Sebastien Buemi. Lørdag medførte
regnbyger under kvalifikationsrunderne, at såvel Di
Grassi som Buemi måtte starte midt i feltet. De
sluttede som nr. 4 og 5. Søndag vandt Buemi
Pole-position, fik 3 points derfor og de to stod nu
lige i kampen om mesterskabet. Di Grassi skulle
starte 3'er, efter Buelmis team-kollega, Nico Prost
(som havde vundet lørdagens løb) og angreb så
aggressivt i løbets allerførste sving, at han
påkørte Di Grassi og begge røg af banen. De komme
fortsætte med beskadigede biler hen til pitten,
skiftede til Bil 2, og gik siden på jagt efter den
afgørende hurtigste omgangstid, der belønnes med 2
points. Den jagt vandt Buemi og dermed vandt han
mesterskabet. Dermed sikredes Renault e.DAMS teamet
sig team-mesterskabet, og der blev sat en fed streg
under franskmændenes præstation ved at Nico Prost
gentog lørdagens succes og også vandt søndagens løb.
Dermed sikrede han sig 3. pladsen i kørernes
mesterskab.
Efter et par frustrerende nederlag lykkedes det
endelig Sebastien Buemi at score et top-resultat:
Han er ny Formel E mester, blot historiens anden af
slagsen.
F1 i Østrig: Hamilton vinder kontroversiel sejr
Lewis Hamilton vandt dagens østrigske Formel 1 Grand
Prix på Red Bull Ring i sin Mercedes efter en
kontroversiel kollision med team-kollegaen, Nico
Rosberg på løbets sidste omgang. Hamilton overhalede
Rosberg og vandt løbet, men kollisionen mellem de to
beskadigede tyskerens racer så meget, at han faldt
ned på 4. pladsen. Siden fik han 10 strafsekunder og
2 strafpoints for at have forårsaget uheldet - det
ændrede dog ikke på placeringen som nr. 4. Nr. 2
blev herefter Red Bull's Max Verstappen mens Kimi
Räikkönen i Ferrari blev nr. 3. Med sejren
reducerede Hamilton Rosbergs VM-føring til 11
points. Kevin Magnussen startede fra 17. pladsen og
sluttede som nr. 14, alt imens team-kollegaen hos
Renault, Jolyon Palmer, startede fra 19. pladsen og
blev nr. 12.
Rally-VM: Mikkelsen sejrer i Polen
Det lignede længe en overraskende sejr til den
estiske Ford Fiesta kører, Ott Tänak, som havde
domineret det poslek VM-rally, Rallye Polen, men en
punktering på næstsidste hastighedsprøve betød, at
det i stedet var Nordmanden Andreas Mikkelsen, der
kunne køre sin VW Polo WRC først over målrampen i
rallyet, der i den grad var præget af mudrede og
opkørte veje. For Mikkelsens vedkommende var det kun
hans anden sejr i et VM-rally i en stærkt
uforudsigelig sæson. Tänak fuldførte dog rallyet på
en flot 2. plads, fulgt af Hyundais Hayden Paddon. I
den samlede stilling fører VW's Sebastien Ogier
fortsat VM-kampen.
Andreas Mikkelsen, VW Polo WRC.
13. juni 2016
F1 i Canada: Hamilton vinder igen - MAG 16er
Kollision i første kurve mellem de to
Mercedes-rivaler, den VM-førende Nico Rosberg og
team-kollegaen Lewis Hamilton medførte, da
målstregen blev nået, at afstanden mellem de to i
VM-kampen var blevet reduceret til blot 9 points.
Hamilton ramte Rosberg i det, man bedst kan betegne
som en "race-accident" og var siden i stand til at
vinder det canadiske Gra nd Prix i Montreal - alt
imens Rosberg, som var landet på 9. pladsen efter
episoden i første sving, formåede at køre sig frem
til 5. pladsen i mål. Sebastien Vettel spillede en
stærk rolle i løbet, men en ikke særlig velvalgt
løbsstrategi indebar, at han var 5 sekunder efter
Hamilton over målstregen, men Ferrari køreren
synliggjorde, at man nu var ved igen at være
konkurrencedygtig. Valtteri Bottas blev nr. 3 i sin
Williams-Mercedes ikke mindre end 46 sekunder efter
den vindende englænder. Kevin Magnussen startede
løbet fra pitten efter at han havde påkørt barrieren
under træningen og bilen derefter var ubrugelig til
kvalifikationskørslerne. Han sluttede på en
respektabel 16. plads, startomstændighederne tager i
betragtning.
Flere korte nyheder >>> |
|
|