- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Paul Willcox redegjorde for indholdet i det, mange anser for at være en elektrisk revolution, hvor biler i langt højere grad vil fungere som energilager end transportmiddel.


Nissans X-faktor:

Den bæredygtige elektriske revolution


Af Søren Clauding – 11. maj 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skal der sættes en officiel startdato på udlevelsen af Nissans elektriske drøm, må det blive 10. maj 2016. Den dag bekendtgjorde Nissan øverste europæiske chef, Paul Willcox, ved en eksklusiv seance i verdensbyen London, at man fra september i år kan koble sin elbil til det britiske el-net og derved indgå i en ny integreret fremtid, hvor elektrisk energi vil blive lagret og brugt på en anderledes hensigtsmæssig måde. Nøgleordet er bæredygtighed.

 

Nu snakkes der ikke længere om en ubekendt fremtid, nu søsættes projektet og som sådan er den elektriske revolution for alvor en realitet.

 

Intelligent opladningscyklus 

Idéen, at koble elektriske biler op på elforsyningen, har spøgt i nogle år. Det handler om at sikre, at den strøm, som elektricitetsværkerne eller vindmøllerne frembringer, ikke forsvinder i den blå luft, når den ikke anvendes.

 

I praksis kan man da oplade sin bil om natten, hvor der ikke bruges megen elektricitet og meget af elværkerne produktion går til spilde. Når storforbruget begynder i dagtimerne, kan elbilen returnere den strøm til el-nettet, som den ikke selv skal anvende til transportformål. Derved belastes nettet mindre og kapacitetsudnyttelsen forøges.

 

Men mulighederne er mange flere og det er måske endnu mere skelsættende end det, at kunne koble en el-bil til el-nettet. Den ubekendte men banebrydende X-faktor, som er døbt xStorage, har Nissan selv lagt kimen til. Som viden-virksomhed indenfor batteriteknologi er Nissan helt fremme i skoene med den allernyeste teknologi. Til dato har fabrikken investeret 4 milliarder dollars alene i udviklingen af batterier, og den viden anvendes også til, som ankerpunkt i husholdningernes elektriske verden, at etablere en hjemme-lagerplads for elektrisk energi. Et hjemme-batteri, så at sige.

 

Stationært Nissan batteri

Dette elektriske hjemmelager er baseret på et stationært Nissan batteri, som håndterer elektricitetsværkernes strømleverancer på samme måde som elbilen vil kunne gøre det, naturligvis styret af avanceret computerteknologi og etableret med alle sikkerhedsmæssige hensyn taget. Systemet kaldes som nævnt xStorage, altså X-lagring, og det er udviklet i et samarbejdet med energiselskabet Enel i tæt dialog med det britiske nationale el-net.

 

For den enkelte husstand koster det 30.000 kroner at etablere xStorage, og det kan fungere både sammen med en elbil og uden. Er en elbil koblet på, supplerer de to elektricitets-lagre naturligvis hinanden.  Den umiddelbare indtjening for husstanden ligger i at indkøbe strøm, når den er billigst (hvad den i mange lande er om natten - desværre ikke i Danmark endnu), men perspektiverne er langt mere omfattende.

 

Periodevis selvforsynende

Set i et videre perspektiv øger systemet nemlig muligheden for at udbygge og billiggøre elektriske løsninger overalt i samfundet. Ikke alene opsamles den strøm, som ellers ville gå til spilde i perioder med lavt forbrug, men også belastningen af el-nettet reduceres ved at husholdningerne selv råder over elektricitet i de perioder, hvor el-nettet ellers måtte blive overbelastet.

 

I forbindelse med lanceringen i London benyttede man det meget jordnære eksempel, at de to gange ugentlig, hvor 20 millioner englændere sider bænket foran TV-skærmen og følger en meget populær TV-serie, spidsbelastes el-nettet i samme øjeblik, der er reklamepause i udsendelsen. Da stryger alle briter ud til kaffemaskinen og vandkogeren for at producere drikkevarer til resten af showet og den strøm kunne ligeså godt leveres fra husholdningens eget anlæg, uanset strømmen opbevares i et stationært Nissan batteri eller i en Nissan elbil. Det ville være billigere for husstanden og også betyde lavere omkostninger til at drive el-nettet, fordi det da ikke behøver så stor kapacitet.

 

En bil med muligheder

Nissans kerneprodukter er at sælge biler. Men i fremtiden, og der tales om få årtier, vil bilen blive forvandlet fra det transportmiddel, den er i dag, hvor lige præcis transportopgaven er den eneste, den løser, til at være en integreret strøm-lagerenhed for private husstande og samfundet som helhed.

 

En almindelig personbil står nemlig ubrugt hen i 95 procent af dens eksistens. I den tid kunne den ligeså godt lagre strøm og være en del af el-nettet. Hvis den tanke tænkes videre, vil husholdningen også selv kunne varetage en del af el-leverancen til nettet gennem eksempelvis strøm produceret af solceller, monteret på hustaget. Og når bilen f.eks. står ubrugt på lufthavnsparkeringen, mens familien er på ferie, kan den ligeså godt – mod betaling naturligvis – blive koblet på el-nettet og stå til rådighed for de elektricitetsproducenter, der har brug for det. Derved vil man som bilejer få penge for at have bilen parkeret i stedet for at skulle betale for det… spændende.

 

I øvrigt arbejder Nissan med et salgsmål på 100.000 installerede xStorage anlæg i Storbritannien over de næste fem år, hvor batterikapaciteten i samme periode forventes at blive mere end fordoblet.

Nissan prøvekørsler - find dem hér >>>



Nissan og elbiler:

Nissan er verdens bedst sælgende producent af elbiler. Alene fabrikken i Sunderland i Storbritannien har produceret 50.000 eksemplarer. På verdensplan er der fremstiller 220.000 Nissan Leaf siden introduktionen for fem år siden.


Nissan besidder en kolossal viden om højt ydende batterier og det er et batteri som dette, xStorage hjemmebatteriet er baseret på. Det findes i alle de nyeste udgaver af verdens mest solgte elbil, Nissan Leaf.


Vægpanelet indeholder den styringsteknologi, som er nødvendig for at håndtere xStorage.


 

Sådan ser Nissans elektriske verden ud. Klik på billederne og se dem større - og derved mere overskuelige.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt