- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Helt ny Toyota Proace Verso

Funktionel familietransporter


Af Søren Clauding – 9. september 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi havde på forhånd en vis fornemmelse af, hvordan den kørte, den nye Toyota Proace. Den er skabt som en varebil, en ret velkørende varebil, men hvordan hænger det sammen, når man monterer sæde på sæde på sæde på sæde… og i stedet for varetransport tillader op til 9 fuldvoksne personer indtage den rummelige kabine.

 

Det korte svar er: det fungerer udmærket. Det fungerer faktisk ligeså godt som det gør hos konkurrenter som f.eks. i personbilsudgaven af Mercedes Vito og det er vel ikke det ringeste, man kan blive sammenlignet med. Men i samme åndedrag: Den kører som en varebil, men det er ikke negativt, for moderne varebiler, Proace inklusive, kører rigtig godt – langt bedre, end man måske umiddelbart skulle tro, når man ser deres størrelse og facon.

 

Varevognsfølelse elimineret

Og så har Toyota arbejdet målrettet på at fjerne varevogns-følelsen og skabe en personbil. Det har de gjort ved hjælp af et godt materialevalg, masser af isolering og ikke mindst en yderst gennemtænkt indretning.

 

Og glem så lige, at vi skrev én yderst gennemtænkt indretning. Toyota Proace Verso, som den hedder, når der er sæder i bilen i stedet for et stort tomt rum, har en lang række indretningsmuligheder, baseret på et effektivt skinnesystem, variable sæder og god rumudnyttelse. Den ultimative luksus version er VIP-udgaven, men den er så ”VIP’et”, at den ikke gang blev præsenteret ”fysisk” i tilknytning til de første internationale prøvekørsler af Proace Verso, som fandt sted i det flade polske landskab vest for Warszawa.

 

Det er nok heller ikke denne business variant med kaptajnsstole og kontorindretning, der vil blive solgt flest af. Eller måske er det. Ikke engang hos Toyota ved man det, for man har ingen erfaring med markedet for den type køretøjer, for det er år og dag siden, at verdens største bilproducent har kunnet tilbyde noget, der blot ligner en Proace Verso.

 

Tre forskellige længder

Proace Verso kan ligesom varevognsudgaven købes i tre forskellige længder. 5,31 meter, 4,96 meter og måske mest forbavsende også i en længde på blot 4,61 meter. Alle har de mulighed for at huse 9 passagerer – afhængig af indretning – og som sådan er bilen vel den mest alsidige kompakte bil på markedet (suppleret af tilsvarende muligheder hos samarbejdspartnerne fra PSA koncernen, Citroën og Peugeot).

 

Fortil er cockpittet i den grad blev gjort personbils-spiseligt. Stiger man fra varebilen over i Verso’en er det som at skifte verden. Bag forsæderne, som i den prøvekørte udgave havde to individuelle forsæder og altså derfor ”kun” kunne rumme 8 personer, er der en eller to sæderækker.


Kabinen i Compact-versionen af Proace Verso:

 

 

 


Vælger man det sidste, får man en meget fleksibel minibus. Med sæderne bageste position er der rigelig benplads ved alle siddepladser, der er god plads over skulderen, fordi bilen godt nok er kort, men også 2,20 meter bred. Allerbagest er der da stort set ingen bagageplads, men i samme øjeblik, man begynder at justere sæderne individuelt i forhold til hverandre og måske endda lægger et eller flere ryglæn ned i vandret position (på bekostning af siddepladsen, naturligvis), begynder man at fornemme den store fleksibilitet, og der skal ikke meget til at kompensere for det konventionelle bagagerum med bagageplads på, foran og bag et eller flere af sæderne.


 

Man kan stå både i skygge og læ under den kolossale bagklap.

 

Er det blot småting, man skal have ind bagi, åbner man vinduet (i den mellemste udstyrsversion og derover). Derved kan bagagerummet betjenes delvist, når pladsen bag bilen er minimeret.


Støjer minimalt

Hvad køreegenskaberne angår, er den mest iørefaldende forskel mellem varebilen og Verso, netop det iørefaldende. Den støjer mindre pga. den høje grad af isolering. Og hvad vejbeliggenheden angår, varierer den naturligt nok med graden af læsning.

 

En Proace Verso må lastes med 1400 kg – uanset længde – og i den lange udgave har man, foruden de op til ni siddepladser også temmelig meget ordinær bagageplads. Man kommer så også hurtigt derop ad i vægt. 9 velvoksne personer på 80-90 kg snupper over halvdelen af last kapaciteten og det giver en anderledes kørsel.

 

115 hestekræfter er sagen

Vi prøvede Proace Verso mest med en momentstærk 150-hestes dieselmotor (som får bilen til at køre tæt ved 20 km/l – men det er så uden læs) og er ikke i tvivl om, at den er god, hvis man vil anvende bilens kapacitet. Fartegenskaberne er udmærket – 0-100 km/t klares på 11 sekunder – men Verso findes også i en version med 115 hestekræfter, som vi prøvede i varebilsudgaven og som glimrende kan klare opgaven. Det bliver nok den, Toyota automatisk kommer til at sælge.


Dieselmotorerne er lagt dybt i motorrummet - det er med til at sikre god stabilitet trods et ellers højt tyngdepunkt.


Fordi, når den helt nye Toyota Proace Verso kommer til Danmark omkring ved årsskiftet, indeholder modelprogrammet formentlig ikke 150-hestes udgaven. Verso’en findes alternativt med op til 177 hestekræfter i kombination med en automatisk transmission og det er næppe heller nogen dårlig kombination.

 

Vi må vente lidt med priserne

Da der er temmelig lang tid til, at bilen kommer til Danmark, er Toyota i Danmark ikke helt færdig med prisforhandlingerne med moderselskabet. i skrivende stund er der derfor ikke det, der bare ligner en prisindikation. Men man kan jo, ligesom de også gør hos Toyota, skæve lidt til konkurrenterne.

 

Til gengæld har man rimelig meget styr på udstyrsvarianter og –muligheder, og udstyret er omfattende. Alle versioner leveres eksempelvis med skydedøre til de bageste gemakker, én eller to, som man også vil kunne få med elektrisk op lukning og lukning.

Andre Toyota prøvekørsler find dem hér >>>


Læs også de første tests af Toyota Proace >>>


Klik på billedet og oplev "on-board" hvordan den helt nye Toyota Proace Verso Compact kører. Videoen kan også ses i Fuld HD.


Sædvanligvis er det noget større og noget ældre, der holder ved dette busstoppested uden for Warszawa.

 

Cockpittet i Proace Verso har varebilens fordele kombineret med det udstyr, man forventer i en personbil.


Hurtige fakta om den nye Toyota Proace Verso


Introduktion i Danmark: Årsskiftet 2016/2017

 

Motorversioner i Danmark:

1,6 D-4D 95: 4 cyl. 1,6 liter, 95 hk, 210 Nm/1750 omdr./min. Topfart: 145 km/t. 0-100 km/t: 15,9 sek. Brændstoføkonomi: 18,2 km/l.

1,6 D-4D 115: 4 cyl. 1,6 liter, 115 hk, 300 Nm/1750 omdr./min. Topfart: 160 km/t. 0-100 km/t: 13,4 sek. Brændstoføkonomi: 19,6 km/l.

2,0 D-4D 180: 4 cyl. 2,0 liter, 177 hk, 400 Nm/2000 omdr./min. Topfart: 170 km/t. 0-100 km/t: 10,1 sek. Brændstoføkonomi: 17,5 km/l.

 

Mål:

Længder: 4,61/ 4,96/ 5,31 meter

 

Bagagerum med tre sæderækker i brug: 282/ 627/ 977 liter

Bagagerum med to sæderækker i brug: 1243/ 1497/ 1847 liter

 

Udpluk fra udstyrslisten:

Combi: 16” stålfælge. El-sideruder for. Fartpilot med –begrænser. Fjernbetjent centrallås. Hill Assist Control. Multijusterbart rat. Skydedør i højre side. Trailer Sway Assist.

 

Family: Combi samt bl.a.: 17” stålfælge. 4 højtalere og subwoofer. Mørkttonede bageste sideruder. Bagklap med glasrude, der kan åbnes. Flyborde ved 2. sæderække. Isofix. Klimaanlæg for og bag. To-delt panoramaglastag. Regnsensor. Radio med Bluetooth, AUX og USB. Solgardiner 2. sæderække. Sædevarme – forsæderne. Tågeforlygter.

 

VIP: Family samt bl.a.: 17” alufælge. 230 Volt stik ved. 2. sæderække. Elektrisk justerbare forsæder. Forlygtevaskere. Fuldautomatiske skydedøre. Head-up display. HiFi surround pack. Lounge-bord til bagsædepassagerer. Lædersæder. Massagefunktion i forsøder. Nøglefri betjening. Toyota Safety Sense sikkerhedspakke (vognbaneassistent, vejkiltegenkendelse, træthedsregistrering, automatisk op- og nedblænding, adaptiv fartpilot, aktiv nødbremse). Toyota Pro-Touch multimediesystem, 7” berøringsskærm. Webbasto motorforvarmer. Xenon forlygter.

 

Diverse tilvalg:

Toyota Safety Sense. Toyota Traction Select (automatisk styring af drivlinen, som assisterer ved kørsel i uvejsomt terræn) med grovere terrænagtige dæk. Bakkamera.

 

3 års garanti.


Link til importøren


Medium versionen har en del mere bagageplads.

 

Skinnesystemet gør det muligt at skyde de bageste sæder frem og tilbage.

 

Sideruderne i skydedørene reducerer udsynet i forhold til en hængslet sidedør - man kan ikke få det hele. Panoramaglastaget er todelt på langs i midten.

 

Ekstra tilkøb er et system, som styrer drivlinen og kraftfordelingen, så den er optimal ved kørsel væk fra den slagne og plane asfaltvej.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt