- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Den helt nye Toyota Proace

Opfindsomhed og topkvalitet


Af Søren Clauding – 24. juni 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I 15 år i træk var Toyota Hiace den mest solgte varebil i Danmark. Den faldt for EU’s forureningskrav (men eksisterer fortsat i bedste velgående andre steder i verden) og blev i 2013 erstattet af Toyota Proace, som var udviklet af Peugeot/Citroën samt Fiat. Nu er Toyota klar med den første Proace, hvor verdens største bilproducent selv har medvirket ved udviklingen.

 

Som sådan er den nye Proace langt mere Toyota end forgængeren, Fiat er desuden udtrådt af samarbejdet og Toyota har haft en ledende rolle i udviklingsarbejdet af den helt nye Proace. Naturligt nok har Peugeot/Citroën (PSA koncernen) leveret motorerne, for de er rigtig dygtige til dieselmotorer dernede i Frankrig. Og meget apropos bliver den nye Proace også produceret på PSA koncernens produktionsanlæg i Nordfrankrig.

 

Toyota kvalitet

Toyota har dog etableret sin egen kvalitetskontrol. Ikke at det var nødvendigt – men for en sikkerheds skyld, for det sidste, Toyota vil sætte overstyr, er fabrikkens ry for at producere verdens mest pålidelige biler.

 

Danmark er et stort marked for Toyota Proace. Faktisk er det så stort, at Toyota-varianten i fjor stod for 65 procent af salget af de fire søstermodeller.

 

Lanceres meget tidligt i Danmark

Toyota er da også meget hurtigt ude med den nye bil, som i den mellemlange udgave lanceres i Danmark som et af de første lande fra begyndelsen af juli. Siden følger en kompakt version og en længere version. Allerede nu har man haft international for-test af den nye model, det foregik på snoede finske landeveje uden for Helsingfors, flere måneder inden resten af verdenspressen får lejlighed til at prøve den nye bil. Dette er virkelig verdens første prøvekørsel af den helt nye Proace.

 

De tre modeller i samarbejdet (Peugeot varianten hedder ”Expert” og Citroën versionen er døbt ”Jumpy” ligesom forgængerne) er principielt helt ens – om end de har hver deres front i respekt for fabrikkerne designudtryk. Derfor kan oplevelsen fra prøvekørslen, hvad bilerne angår, overføres direkte til de øvrige to.



Forskellige betingelser

Men der er naturligvis forskel på forholdene, hvorunder man køber bilerne. Eksempelvis har Toyota valgt at lægge vægt på det mest attraktive leasingtilbud i forbindelse med introduktionen i Danmark.

 

Man kan komme i besiddelse af en Proace med 120-hestes dieselmotor i mellemstørrelsen ”L1” med mellemudstyret T2 for 35.000 kroner i førstegangsydelse og siden 1995 kroner om måneden over 4 år inklusive service og inklusive forsikring. Sidstnævnte er usædvanligt. Beløbet inkluderer 15.000 kilometer årligt. Vælger man i stedet at købe en Proace, gives der 3 års garanti som på alle nye Toyota’er i Danmark.

 

Klogere design

Den nye Toyota Proace er et klogere design end den hidtidige. Faconen er mere kasseformet og så har man udbygget læssekapacitet, fleksibilitet og anvendelsesmuligheder ved at installere det, man kalder ”Smart Cargo”. Smart Cargo omfatter bl.a. en oplukkelig lem mellem varerum og passagerkabine i gulvhøjde.

 

Toyota & Co. er ikke ene om denne løsning, men den er alligevel unik, fordi klappen kan afmonteres helt og derfor ikke er i vejen. Desuden er cockpittet sådan indrettet, at man fortsat kan være to personer i kabinen, hvilket også er en del af Smart Cargo konceptet. Og højre forsæde kan foldes op i biografsæde-position, hvorved man opnår ekstra plads (en halv kubikmeter) i bilens højde.

 

I det hele taget er indretningen af passagerkabinen temmelig gennemtænkt og temmelig funktionel. Også som en del af Smart Cargo kan midterarmlænet klappes ned og den indbyggede laptop skriveplade drejes, så man på et øjeblik får nemmere ved at betjene sin computer eller hvad man nu har med i bilen for at gøre notater undervejs.

 

Tre størrelser

Toyota Proace kommer i tre forskellige chassis varianter: Compact (ny variant) på blot 4,61 meters længde, ”L1”, der måler 4,96 meter og ”L2” på 5,31 meter. Akselafstanden er ens på de to ”L”-versioner og varerumsstørrelsen er hhv. 4,6 kubikmeter, 5,8 og 6,6 kubikmeter. Lasteevnen svinger, afhængig af variant, mellem 1000 og 1400 kg og anhængervægten mellem 1400 og 2500 kg.

 

Motorudvalget er ret unikt og går fra 95 til 174 dieselhestekræfter. Det suppleres af muligheden for at integrere Toyota Safety Sense, som bl.a. omfatter adaptiv fartpilot, aktiv nødbremse med fodgænger genkendelse og vognbaneassistent, vejskiltegenkendelse og automatisk op og nedblænding af fjernlyset.

 

Høj kørekomfort

Køreoplevelsen i udgaven med 115-hestes dieselmotor vidner om en gennemarbejdet og velfungerende undervogn, som sikrer komfortabel kørsel og god retningsstabilitet. Den testkørte bil havde 300 kg sandsække placeret i varerummet. Det giver en god fornemmelse af affjedringens effektivitet, men holder også tyngdepunktet lavt, så præcis hvordan bilen kører, hvis man læsser varerummet opad, er ikke til med bestemthed at sige.

 

Støjforholdene i passagerkabinen er meget fine, overskueligheden ligeså og som sådan føler man sig rigtig godt til rette, også med god plads over skuldrene og en god oversigt. Bak-kamera er en rigtig god idé på en bil uden udsyn bagud og billedet er meget klart på den store 7” skærm i Proacens midterkonsol.


Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>


Klik på billedet og oplev en køretur on-board i den helt nye Toyota Proace på snoede finske landeveje. Videoen er i Fuld HD.



Hurtige fakta om den helt nye Toyota Proace


Introduktion i Danmark:

L1: juli 2016

Compact: september 2016

L2: Senere på efteråret 2016

 

Den mest økonomiske dieselmotor gør det muligt at køre op til 19,6 km/l iflg. EU normen.

 

Den første Proace blev lanceret i 2013.

 

Den første Hiace blev lanceret i 1973.

 

Skydedøre og fløjdøre bagtil er en option på alle varianter.

 

T1 udstyret inkluderer bl.a. el-ruder, centrallås, fartpilot og multijusterbart rat.

 

T1+ udstyret omfatter også sædevarme og ”Smart Cargo”.

 

T2 inkluderer bl.a. aircondition, el-sidespejle med varme, fjernbetjent centrallås og højdejusterbart førersæde.

 

Til T2 kan bl.a. tilvælges Toyota Safety Sense, navigation og bakkamera.

 

Motorudvalg: 5 dieselmotorer på hhv. 95, 115, 122, 150 og 174 hk.


 

 

 

 

 

Compact-versionen af Toyota Proace måler blot 4,61 meter i længden.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt