- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First Test: Renault Mégane og Clio Sport Tourer


Renault design Touren fortsætter


Af Søren Clauding – 17. september 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Renault sprøjter nye modeller på markedet. Og den franske fabrik har fået fat i den lange ende, netop hvad designet angår, og den nye Mégane Sport Tourer, dvs. stationcar udgaven af Mégane, underbygger den påstand: Den ser ganske enkelt knald godt ud.

 

Renault præsenterede den nye Mégane Sport Tourer ved et fælles nordisk arrangement i Danmark, om end den først kommer på markedet herhjemme sidst i oktober. Men den nye stationcar udgave af Renault Clio bringes ud på det danske marked i skrivende stund, og den var naturligvis også på plads ved præsentationen – som også gav mulighed for korte prøveture i de to biler i forskellige varianter.

 

Mégane Sport Tourer løfter modellen

Også Clio Sport Tourer ser godt ud, men hvor vi vil mene at Mégane stationcar’en løfter Mégane modellen op over, hvad hatchback’en har præsteret, holder den mere rummelige Clio samme niveau. I begge tilfælde er det design, design og atter design, der er det mest bemærkelsesværdige ved de nye biler.

 

Praktikken er dog ikke uvigtig. Især ikke for danskere, som gerne køber stationcars fremfor de mere traditionelle hatchbacks med tophængslede bagklapper. Stationcars er mere rummelige og åbner flere anvendelsesmuligheder, så nar man nu alligevel skal ud at spendere på familiens nye køretøj, så er en stationcar det foretrukne valg.

 

Uændrede pladsforhold

Den nye Renault Mégane Sport Tourer tilbyder pladsforhold som forgængeren. Den er 4,63 meter lang, altså 27 cm længere end hatchback’en, og bagagerummet er på 580 liter. Lægges bagsæderne ned forøges bagagekapaciteten til 1695 liter, og har man brug for endnu mere plads, kan man købe bilen med en bagagepakke, så ryglænet på forreste passagersæde kan lægges helt ned – derved får man mulighed for at transportere genstande på op til 2,7 meters længde. Så kan man godt køre brædderne hjem fra byggemarkedet, når man skal i gang med det næste byggeprojekt.

 

Mégane Sport Tourer kan leveres med i princippet samme motorprogram som hatchback’en. Den billigste udgave har Life-udstyr og en 100-hestes 1,2 liters benzin motor i maskinrummet. Den koster 202.000 kroner, og, hvis man vil, kan man betale helt op til 420.000 (uden ekstraudstyr) for sin nye franske stationcar med Mégane logo på bagklappen. Den har da en 165-hestes diesel i motorrummet og 6-trins dobbeltkoblingsgear til at sende kræfterne videre til forhjulene.

 

Sjovere gennem kurverne

Den første køreoplevelse underbygger det meget naturlige: Fordi den er lidt længere end 5-dørs udgaven er vægten skudt bagover, hvilket letter presset på forhjulene og bilen er derfor en smule mere levende, ikke ustabil, men faktisk en smule sjovere gennem kurverne.

 

Rumfornemmelsen er til stede, ikke udpræget, men man føler, at kabinen er lidt større og så er benpladsen ved bagsædet bedre end i hatchbacken.



Clios ansigtsløftning


Renault Clio prøvede vi i forbindelse med de første internationale prøvekørsler i Sydfrankrig (læs den første internationale test af Renault Clio hér >>>). Clio Sport Tourer har ligesom Clio Hatchback fået et kraftigt facelift, men dimensionerne er uændrede. Den nyder selvfølgelig også godt af den nye og mere potente front og kan også i GT-Line udgaven fås med den nye 120 hestes benzinmotor.

 

Priserne rækker fra 129.000 kroner for den billigste Clio Sport Tourer til 212.000 kroner for 120-hestes GT-Line udstyr, det er rundt regnet 10.000 kroner mere end hatchback udgaverne.

 

Hvad køreegenskaberne angår, er der ikke den store forskel at spore. Det ville også være mærkeligt hvis der var, for undervognen på den nye og forgængeren er uændret.


 

Renault prøvekørsler – find dem hér >>>


Se videoen af 5-dørs udgaven af Mégane hér:

Klik på billedet og oplev en køretur i den nye Renault Mégane på danske landeveje.


 

 

 



Se videoen af 5-dørs udgaven af Clio hér:

Klik på billedet og fornem "on-board" i den nye Renault Clio GT-Line med den nye 120-hestes TCe motor, hvordan den er at køre i. Videoen er i Fuld HD.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt