- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Ny Renault Clio

Clios nye maskuline ansigt


Af Søren Clauding – 7. juli 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den hedder stadig Renault Clio. Den ER stadig en Renault Clio. Men med det nye facelift er det langt mere maskuline toner, der kendetegner den kompakte bil, der ikke uden grund i mange år havde prædikat af ”pigebil”. Det første skridt i retning af den nye designlinje blev taget med den seneste generation, lanceret i 2012, hvor designet helt ændrede karakter. Og den nye front, som rammer de danske landeveje sidst i august, er skarpere og mere ren. Det har man gjort godt. Nu er det endnu mere en bil for begge køn.

 

Men det er ikke kun en ny front med nye LED lygter og dertilhørende lysprofil som er ændret. Også indvendig er bilen shinet op på en række punkter. Chassis og undervogn er dog det samme og derfor kører den nye Renault Clio ligesom forgængeren – og det kan den godt være bekendt.


 

 


Ny benzinmotor

Ikke mindst fordi fornyelsen også inkluderer en helt ny 120 hestes turbobenzinmotor. Den var til rådighed ved de første internationale prøvekørsler, der fandt sted på vejene omkring vinlandet Bordeaux i det sydvestlige Frankrig og efterlod et glimrende indtryk. Den er 4-cylindret og har en slagvolumen på 1,2 liter - og adskiller sig også derved fra lillebror-motoren med 3 cylindre og 900 ccm slagvolumen. 120-hestes maskineriet giver et behageligt lineært accelerationsforløb, vibrationerne har man helt styr på og så lavt, at det overdøves af vindstøjen.



I teknisk forstand gør den nye motor Clio’en i stand til at køre fra 0-100 km/t på blot 9 sekunder og drejningsmomentet, der topper på 205 Nm ved 2000 omdr./min. understøtter den gode effekt. Benzinøkonomien er ganske udmærket, præstationsniveauet taget i betragtning: 18,9 km/l. Alt i alt er der tale om en fremragende motor, som klæder Clio godt. Den passer til det nye design og harmonerer fint med køreegenskaberne – men den kan alene fås til GT-Line udgaven.

 

15.000 kroner for 30 heste

Renault er allerede nu klar med de nye priser, og hvor den billigste udgave af Renault Clio kan fås for små 120.000 kroner bringer netop 120-hestes motoren med topudstyret ”GT-Line” prisen op på 202.000 kroner. Da samme udstyrsversion med den 3-cylindrede 90-hestes benzinmotor koster 187.000 skal der ikke den store matematikeksamen til at fastslå, at merprisen for den nye 4-cylindrede sag blot er 15.000 kroner. De penge er rigtig godt givet ud.

 

Renault havde også Clio til rådighed med en 110-hestes dieselmotor. Den motor kendes allerede fra andre dele af Renaults modelprogram og det er i første omgang ikke hensigten at bringe den udgave ind på det danske marked, hvor tendensen generelt trækker imod høj effektive benzinmotorer. Vi prøvede også Clio med dieselmotoren og det var en forbavsende god oplevelse – også den motor passer, trods en lidt større vægt på bilens front, temmelig godt til Clio’en.

 

Clio R.S. med 220 hk

Foruden den nye Clio var der også mulighed, endda på en lille racerbane æt ved Bordeaux at prøvekøre den nye Renault Clio R.S., oven i købet i den særlige Trophy-udgave. En herlig oplevelse – men heller ikke den bil kommer med sikkerhed til Danmark (læs om vores første korte prøvetur i den nye Renault Clio RS Trophy hér >>>).


 

Andre Renault prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også om Renault Clio R.S. hér >>>


Klik på billedet og fornem "on-board" i den nye Renault Clio GT-Line med den nye 120-hestes TCe motor, hvordan den er at køre i. Videoen er i Fuld HD.


Klik på billedet og oplev køreturen på Circuit Haute Saintonge i den helt nye Renault Clio R.S. Trophy med 220 hk. Videoen er i Fuld HD.



Clio opdateringerne i få ord:


Motorerne:

Ny TCe 120 hestes turbobenzinmotor på GT Line udstyrsniveauet. Optimeret TCe 90 til Clio Hatchback.

 

Udstyrsniveauer:

Nye navne: Life, Zen, Limited. GT-Line som selvstændigt udstyrsniveau.

 

Udvendigt:

Nye lakfarver, nyt fælgdesign, nyt design af for- og bagkofangeren, C-shape og Full LED forlygter.

 

Indvendigt:

Nye indtræk, nyt rat og nyt interiørmateriale.

 

Ekstraudstyr:

R&Go infotainment med DAB er standard på Life.

Håndfri parkering

Advarsel om blinde vinkler.

Automatisk el-klapbare sidespejle.

Fuld LED forlygter

 

Specifikationer, ny 1,2 TCe turbo benzin-motor:

1,2 liter, 4 cylindre, 120 hk/5500 omdr./min. 205 Nm/2000 omdr./min. Benzinøkonomi: 18,9 km/l.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt