- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: KIA Niro Hybrid

Hybridbil, crossover

          – eller blot ”en ultra økonomisk personbil”


Af Søren Clauding – 12. juli 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I 2020 kører 700.000 europæere i hybridbiler, forudses det. Den mest efterspurgte biltype er SUV’er, og især de kompakte crossovere/SUV’er er populære. De succes-parametre har KIA kogt sammen i KIA Niro, der lanceres i Danmark sidst på efteråret. Vi har prøvet bilen på snoede og krævende landeveje vest for Barcelona i Spanien i forbindelse med de første internationale prøvekørsler.

 

Når scenen så er sat, gør KIA på den ene side en del ud af at fortælle, at KIA Niro er fabrikkens første hybridbil, i øvrigt baseret på den samme teknik, som søstermærket Hyundai anvender på deres nye Ioniq hybridbil, der også præsenteres i disse dage. Men samtidig fastslår man, at det er bilens fordele, man vil slå på trommer for – i en vis erkendelse af, at bestemt ikke alle bilkøbere går højt op, i hvilken motorteknologi, der er gemt under lakken.

 

Tidens trend

Hvis man tager det som udgangspunkt, må man konstatere, at KIA har bygget en kompakt cross-over, helt efter tidens trend, lidt mindre end mellemstørrelse SUV’en, KIA Sportage, og lidt større end KIA cee’d SW. Den har et 6-trins dobbeltkoblings automatgear, er en smule højere end en almindelig flad personbil, stiller op til 141 hestekræfter til rådighed og oven i hatten en fremragende brændstoføkonomi: 26,3 kilometer på hver liter benzin.

 

Dertil kommer glimrende køreegenskaber, en blid igangsætning, et umærkeligt gearskifte og nok så vigtigt: Mange gode praktiske egenskaber pakket ind i et flot design – plus KIA’s unikke 7-års garantiordning. Når bilen kommer til Danmark sidst i oktober/først i november i år, kan man købe den for 310.000 kroner og vælger man den med topudstyret, koster den 360.000.

 

Hvis det er, hvad man har brug for at vide, behøver man ikke læse videre. Men har man blot en smule lyst til at vide, hvordan det hele er sammensat, så værs’go’:

 

Under lakken på nyheden

KIA Niro er som nævnt fabrikkens første hybridbil, skabt fra ende til anden som en hybridbil. I et vist omfang har man anvendt eksisterende teknologi og erfaring fra andre KIA modeller – sådan skal det vel også være. Men ellers er KIA Niro i bund og grund bygget op som hybridbil, helt fra bunden af.

 

Fordelen ved det er, at netop spørgsmålet om hybridteknologi konstruktionsmæssigt går hen og får mindre betydning. Batteriet på 33 kg har man meget opfindsomt lagt på tværs af bilen lige foran benzintanken på 45 liter. Begge dele er anbragt under bagsædet, foran bagagerummet.


Afklædt bil, der viser batteriet i den lyse stålindkapsling, placeret foran den sorte benzintank.


Masser af plads

Sidstnævnte er på ikke mindre end 427 liter, som, når de asymmetrisk delelige bagsæderyglæn lægges ned, øges til en samlet bagagekapacitet på 1425 liter. De dimensioner hører faktisk til blandt de bedre i klassen for kompakte crossovere, i KIA Niro tilfældet på 4,36 meters længde. Altså intet hokus-pokus forbundet med hybridteknologien, hvad angår pladsforbrug.

 

Der er også glimrende plads på bagsædet. God benplads, god siddehøjde og plads over skuldrene. 220 Volts udtag bag på konsollen mellem de to forsæder giver rig mulighed for at anvende strømkrævende instrumenter under kørslen.

 

…og masser af højteknologi

På forsæderne er pladsforholdene ligeså gode, mange fralægningspladser, et udmærket handskerum, en centerplaceret berøringsskærm på 5 eller 7”, let læselig – og på højeste udstyrsniveau følger navigation med 7 års fri opdatering med i købet.

 

Desuden er sikkerhedselementer som aktivt nødbremsesystem, baseret på både kamera og radar, standard i den billigste af de tre udstyrsvarianter.

 

KIA er også helt fremme i skoene hvad angår moderne kommunikationsmidler. Apple CarPlay og Android Auto er tilgængeligt, også via centerskærmen, men ellers har man valgt at holde interiør designet på et tidssvarende, men ikke udpræget opportunistisk niveau, formentlig for at understrege, at der intet mærkeligt er ved en KIA Niro, bare fordi den er en hybridbil, med andre ord: den er ”bare” en bil.


Andre KIA prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Under lakken og ud at køre i den nye KIA Niro


Klik på billedet og oplev en køretur bag rattet i den helt nye KIA Niro Hybrid i det betagende bjergmassiv, Montserrat i Spanien. Videoen er i Fuld HD.


 

 

 


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt