- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: KIA Niro 1,6 GDI 6 DCT Hybrid

    Under lakken og ud at køre i den nye KIA Niro


Af Søren Clauding – 12. juli 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er muligt, at KIA lægger vægt på, at KIA Niro ikke skal sælges som en hybridbil, men blot som en benzinøkonomisk bil med mange gode egenskaber, som dog kan tilskrives den særlige hybridteknologi. Men man har ikke sovet i timen, man har lært af andres erfaringer og KIA Niro virker usædvanlig gennemarbejdet, hvad de første internationale prøvekørsler på spanske landeveje gav et klart billede af.

 

Hybridteknologien består af en 1,6 liters benzinmotor uden turbolader i kombination med en elektromotor. Benzinmotoren yder op til 105 hk og elmotoren lægger yderligere 44 hk oveni. Fordi de ikke samtidig når deres maksimale ydelse, er den akkumulerede effekt 141 hk.


 


Dobbeltkoblingsgear – en helt ny oplevelse

De to motorer og deres indbyrdes funktion er koblet sammen via en til formålet udviklet 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse, hvorpå man i øvrigt har monteret elmotoren. Derved har man undgået den e-CVT ”million-gear” løsning, som bruges af visse af konkurrenterne, ikke mindst markedslederne fra Toyota.

 

Da benzinmotoren har et temmelig lineært accelerationsforløb, får den assistance fra elmotoren efter behov. Umærkeligt kobles elmotoren til og fra og man oplever egentlig mest dens eksistens gennem det ekstra skub, som elmotorens drejningsmoment på 170 Nm giver, når der er brug for det (det føles lidt som et turbotryk, når turboladeren er kommet op i omdrejninger – her er der bare ingen ”turbotøven” overhovedet, momentet er der øjeblikkeligt).

 

Man hører også en forskel, fordi man ofte ved ligeud kørsel eller lidt nedad bakke alene kører på elektricitet. Og når benzinmotoren sættes i gang, kan man naturligvis høre lidt til den, selvom KIA har arbejdet målrettet på at reducere motorlyden mest mulig.

 

Dynamisk oplevelse

Som sådan er KIA Niro en bemærkelsesværdig dynamisk oplevelse, for styreegenskaberne og kurveegenskaberne i det hele taget er også meget fine og inspirerende. KIA Niro har som crossover en mellemstor frihøjde på 16 cm – det skal man hele tiden huske på, når man forholder sig til bilen. Og så kan kørslen endda gøres endnu mere skarp, hvis man monterer 18” hjul i stedet for de 16” hjul, der er standard. Men pas på: I samme øjeblik hjulskiftet har fundet sted, er benzinøkonomien forringet temmelig meget – fra 26,3 km/l til 22,7 km/l.


Michelins dæk med lav rullemodstand og de aerodynamiske fælge medvirker direkte til at forbedre benzinøkonomien dramatisk.

 


Forklaringen er, at fælgdesignet er anderledes og dækbredden ligeså. I stedet for 225 mm brede dæk kører man med 205 mm bredde på 16” hjulene. Men vigtigst: de mindre fælge er monteret med Michelins Green X-serie med ekstra lav rullemodstand.

 

Beskeden forskel

Man kunne frygte, at det ville reducere vejgrebet og køreegenskaberne i det hele taget. Svaret er: det gør det også, men hvad styrepræcision og stabilitet angår er det beskedent. Der vindes til gengæld lidt på affjedringskomforten og det er nu ikke så ringe, for ingen køber vel en økonomisk hybridbil for at køre racerkørsel gennem kurverne…

 

En del af forklaringen på de gode køreegenskaber findes givet vis i det højteknologiske karrosseri og tilsvarende chassis konstruktion med omfattende brug af højstyrkestål og aluminium, som gør Niro bemærkelsesværdig let (egenvægt: 1425 kg), samt det avancerede dobbelte wishbone baghjulsophæng af samme type, som man finder på racerbiler.

 

Frydefuldt…

Igangsætningen, efter at man har holdt stille, er i øvrigt en frydefuld fornøjelse. Niro starter som en elbil, lydløst og helt uden ryk – som visse højpotente elbiler ellers kan have for vane. Hvis assistance fra benzinmotoren er nødvendig, sker det først efter et par sekunder og uden en traditionel startmotor sker den ligeså umærkeligt og lydløst – til tider var man i tvivl om, hvornår benzinmotoren satte i gang. Rigtig godt gået, KIA!

 

Og så er KIA lykkedes med det helt unikke for en hybridbil, og det skal nok tilskrives dobbeltkoblingsgearet: Man må køre med anhænger, oven i købet på 1300 kg. Det er helt på niveau med det, man må i en hvilken som helst anden crossover med samme motoreffekt.

 

Hastighedsbegrænsningen

På ét punkt falder KIA Niro igennem, fordi den er en hybrid. Topfarten er kun 162 km/t, men tilsvarende udfordringer har også de andre hybridbiler på markedet. Accelerationstallet til 100 km/t på 11,5 sekunder er heller ikke overbevisende, men ved de lavere hastigheder er bilen usædvanlig kvik – det er kun, når den nærmere sig de magiske 100 km/t, at det begynder at knibe.

 

Men hvem kan ikke leve med det på et hastighedsbegrænset vejnet, når man så i tilgift finder ud af, at forbrugstallet ved landevejskørsel også er meget fint: 25,6 km/l (med 16” hjul), altså næsten det samme som ved blandet kørsel, til trods for at elmotoren ikke blander sig så meget ved den konstante kørsel på landevejen.

 

Perspektiverne

KIA Niro er den første hybridbil fra KIA og der er kun én drivline til rådighed. Om et års tid kommer KIA Niro imidlertid som plug-in hybrid, hvor man kan ”tanke elektricitet” fra en stikkontakt. Der er ingen konkrete meldinger derom, men i vores optik kan det kun retfærdiggøres, hvis man leverer bilen med et batteri med forøget kapacitet og en større elmotor, så bilen reelt vil kunne køre måske 20-30 kilometer på elektrisk strøm alene. Det bliver en spændende udvikling at følge.


Diffuseren under bagkofangeren har også en benzin-økonomisk aerodynamisk effekt.

Andre KIA prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Hybridbil, crossover

– eller blot ”en ultra økonomisk personbil”


Klik på billedet og oplev en køretur bag rattet i den helt nye KIA Niro Hybrid i det betagende bjergmassiv, Montserrat i Spanien. Videoen er i Fuld HD.


 


Hurtige fakta om den helt nye KIA Niro:


Introduktion i Danmark: oktober/november 2016

 

Drivline:

Benzin-motor

1,6-l. 4 cyl. DOHC GDI.

105 hk / 5.700 omdr./min.

147 Nm / 4.000 omdr./min.

 

Batteri og elmotor

Litium-ion-polymer. 240 V. 1,56 kWh. 44 hk / 1798-2500 omdr./min. 170 Nm / 0-1798 omdr./min.

 

Samlet ydelse: 141 hk / 5700 omdr./min.

Samlet drejningsmoment : 265 Nm / 1000-2400 omdr./min

 

6-trins dobbeltkoblingsgearkasse (DCT)

 

Forhjulstræk

 

Bremser

For: 15” ventilerede skiver

Bag: 14" uventilerede skiver

 

Fælge og dæk

Standard: Alufælge, 16", 205/60 R16-dæk

Ekstraudstyr : 18” alufælge, 225/45 R18-dæk

 

Mål og dimensioner

Længde: 4,36 meter

Bredde: 1,81 meter

Højde: 1,54 meter

Frihøjde: 16 cm

 

Bagagekapacitet: 427-1425 liter

 

Præstationer

Tophastighed: 162 km/t

0-100 km/t: 11,5 sek.

 

Benzinøkonomi og CO2:

16” fælge: 26,3 km/l (bykørsel: 26,3 km/l), 88 g CO2/km

18” fælge: 22,7 km/l (bykørsel: 22,7 km/l), 101 g CO2/km

 

Priser og udstyr

1,6 GDI 6 DCT Hybrid Vision: kr. 309.999.

1,6 GDI 6 DCT Hybrid Comfort: kr. 329.999.

1,6 GDI 6 DCT Hybrid Advance: kr. 359.999.

 

Vision udstyr:

Bl.a. automatgear, 5” berørings skærm, tågeforlygter foran, LED kørelys, multijusterbart læderrat, auto lyskontrol, klimaanlæg, sædevarme, elruder for og bag, Bluetooth, 16” alufælge, fjernbetjent centrallås, AUX+USB, vognbaneassistent, aktiv nødbremse, adaptiv fartpilot.

 

Comfort udstyr:

Vision udstyr og bl.a. ratvarme, regnsensor, p-sensor bag, Privacy Glass, tagræling, elektrisk foldbare sidespejle.

 

Advance udstyr:

Comfort udstyr og bl.a. 7” navigation, bakkamera, Apple CarPlay, TomTom LIVE services, trådløs telefonopladning, p-sensorer for og bag, Bi-Xenon forlygter, varme i bagsæderne.


Link til importøren

 

 

 

 

Alle KIA Niro'er har aktiv City-bremse, her demonstreret på en af bilerne med 18" hjul.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt