- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Giniel de Villiers kørte sin semi-fabriks Toyota Hilux ind på 2. pladsen i fjor. Han er en af flere farlige outsidere i 2016-udgaven af det berømte rally.


Dakar 2016:

Farlige outsidere på ny udfordrende rute


Af Søren Clauding – 29. december 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Selvom de to fabriksteams fra MINI og Peugeot er storfavoritter, når det gælder sejren i bil-kategorien i årets Dakar, skal man ikke underkende indsatsen fra en række af de øvrige deltagere, hvad ikke mindst Giniel de Villiers 2. plads i 2015 er det bedste udtryk for. Han kører for Toyota i sydafrika, og selvom det ”kun” er et semi-fabriksteam, der er tale om, er både teamet og de Villiers særdeles erfarent. Deres Toyota Hilux rallybiler har vist sig at være næsten uopslidelige. Om de er hurtige nok til at gøre det én bedre i år vil tiden vise.

 

Som altid vil det mest spektakulære indslag i Dakar være amerikaneren Robby Gordon, som med sit eget team og de baghjulstrukne Gordini’er (navnet har intet med Renaults legendariske Gordini at gøre, men er alene udsprunget af det mere eller mindre selv-byg, som Gordon har skabt til rallyraid) formentlig flyver over startrampen, som han plejer. Det store spørgsmål er: Hvor langt når de i år. Kører Gordon rallyet uden problemer er han favorit, men det er et for ham hidtil ukendt scenarie.

 

Renault er med

Blandt andre deltagere kan nævnes Christian Laveille, der kører en såkaldt Renault Duster (egentlig en Dacia Duster, men i Sydamerika er Renault navnet stærkt og ret beset er der ikke så meget serieproduceret bil tilbage under det velkendte karrosseri). De blev nr. 6 i fjor – egentlig et udmærket resultat.



Også Carlos Sousa fra Portugal er med igen i sin efterhånden godt brugte Mitsubishi ASX, der har rødder tilbage i Mitsubishis storhedstid i Dakar. Og en af de store overraskelser i fjor var Yazeed Al Rajhi fra Saudi Arabien i Toyota Hilux. Han var ultrahurtig, men savnede Dakar-erfaringen. Han har den erfarne og velorganiserede tyske co-driver Timo Gottschalk ved sin side og er nu en del af det sydafrikanske Toyota team, som også står bag Giniel de Villier. Al Rajhi er det, man bedst kan kalde en farlig outsider.

 

MC: Nye stjerner fostres

Efter at Cyril Despres allerede i fjor havde forladt MC-kategorien til fordel for de firehjulede køretøjer, og spanieren Marc Coma som forventet kørte sejren i hus (hans femte), er MC-klassen i år helt åben. Coma er nemlig blevet engageret som ny sportsdirektør i Dakar og det er dermed helt op til ”resten” at skabe overskrifterne.

 

Vi gætter på at Hondas fabriksindsats med kørerne Paulo Goncalves fra Portugal og Joan Barreda Bort fra Spanien får deres at skulle have sagt med Barreda som den hurtigste af de to. KTM er også med og har et par hurtige kørere i form af Toby Prica fra Australien og slovakken Stefan Svitko som deres stærke kort.

 

Også Yamaha deltager med Helder Rodrigues fra Portugal og Frans Verhoven fra Holland. Og Husqvarna lægger motorcykel til chileneren Pablo Quintanilla og den erfarne portugiser Ruben Farias deltagelse. Derudover tæller startlisten er stribe andre erfarne deltagere: David Casteu, Olivier Pain, Jordi Viladoms og ikke mindst MX-verdensmesteren, østrigeren Matthias Walkner, der gjorde en rigtig god figur sidste år. Og den kvindelige spanske deltager, Laia Sanz, også på KTM vil vi givetvis se endnu nærmere toppen i år.

 

Annie Seel bag rattet

A-pro-pos kvindelige deltagere er også svenske Annie Seel med i Dakar igen som en af de eneste nordiske deltagere. Hun deltager også i år i bilkategorien bag rattet af en Desert Warrior DW3 (hold øje med startnummer 373). Den gæve svenske pige har en regulær chance for klassesejr.


Annie Seel i Dakar 2015. Foto: Marie Hessel.


Køb Dakar kilometer til Annie Seel

Det er en kostbar affære at deltage i et Dakar rally. En af de eneste nordiske deltagere i år er svenske Annie Seel, der har formået at få stablet et team på benene. Hun deltager i Dakar for 8. gang. Det er muligt for enhver at støtte Annie Seels deltagelse - og der er brug for hver en øre, også undervejs i løbet, hvor der i en uendelighed træffes beslutninger, som ofte styres af økonomien. Hvis man vil, kan man "købe kilometer" for 33 Euro. Her er linket til Annie Seels webside, hvor man kan læse mere om Dakar deltagelsen. Her er det direkte link, til at købe kilometer og dermed støtte deltagelsen

Læs også: Dakar 2016: Rivalerne mødes >>>


Robby Gordon.


Dakar 2016:


Tidsplan med mere:

2. januar: Start ceremoni i Buenos Aires

3. januar: Første etape

16. januar: Mål i Rosario

Længde: 9000 kilometer, heraf hastighedsetape: Biler: 4775 km, MC og Quads: 4684 km, Lastbiler: 4305. De fire kategorier følger stort set samme rute, men der er visse afvigelser undervejs, da ikke alle dele af ruten er velegnet for alle typer af køretøjer.

Årets Dakar er det 38. siden ”Paris Dakar” første gang fandt sted.

 

Deltagere:

552 deltagere (heraf 10 kvinder), 60 nationaliteter. 111 biler, 136 motorcykler, 45 quads, 55 lastbiler. Yngste deltager: Sheldon Creed (18 år). Ældste deltager: Yoshimasa Sugawara (74 år).

 

Flest sejre:

Biler: Stéphane Peterhansel (FRA): 5.

Motorcykler: Stéphane Peterhansel (FRA): 6.

Quads: Marcos Patronelli (ARG), Alejandro Patronelli (ARG): Hver 2.

Lastbiler: Vladimir Chagin (RUS): 7.

 

Sikkerhed:

1 mobilt hospital. 1 ambulancefly. 5 redningshelikoptere. 60 læger. 10 udrykningskøretøjer. 22.000 sygemedhjælpere.


Sådan kan du følge Dakar 2016:

Dakar dækkes løbende her på Motorsiden.dk.

Eurosport har programsat 30 minutters daglige reportager hver aften ved 23-tiden.  Desuden vises et kort nyhedsopdatering daglig ved 20/20:30-tiden. Se de daglige programplaner hér >>>

Eventuelle afvigelser fra programplanen oplyses så vidt muligt af undertegnede på Twitter:

Søg og følg Søren Clauding


Store dele af Dakar ruten er i år helt ny.

 

Joan Barreda Bort er blandt MC-favoritterne.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt