- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sebastien Loeb (Peugeot - t.v.) og Mikko Hirvonen (MINI - t.h.) rivaliserede i rally-VM. Nu mødes de påny - men denne gang i en rallykørers ultimative udfordring: Dakar.


Dakar 2016: Rivalerne mødes

Peugeots stærke setup mod MINIs kolossale erfaring


Af Søren Clauding – 29. december 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når en af verdens allerstørste motorsportsbegivenheder, det berømte Dakar rally, flages i gang 2. januar i Buenos Aires, vil det være tvekampen mellem Peugeot og MINI og deres kolossale fabriksindsats, der præger overskrifterne. I Peugeots comeback sidste år gik tingene langt fra som de skulle. Formentlig derfor har de tilkaldt forstærkninger i form af den 9-dobbelte verdensmester, Sebastien Loeb. Men MINI har ikke siddet udfordringen overhørigt…

 

Og så er der Toyota. Verdens største bilfabrik satser ikke direkte på Dakar sejren, men i fjor resulterede fabrikkens opbakning til sydafrikaneren Giniel de Villiers i en 2. plads. Flasker tingene sig rigtigt, vil den tidligere Dakar-vinder udmærket kunne triumfere en gang til.

 

Elitekørere i rå mængder

Sikkert og vist er det, at det er et af de stærkeste opbud af elite rallykørere i nyere tid, fabrikkerne har hyret til dette års Dakar. Peugeot, der er en del af samme koncern som Citroën, har som nævnt lånt søsterfirmaets 9-foldige rally-verdensmester, Sebastien Loeb, der nu sammen med sin karrierelange co-driver, Daniel Elena, skal forsøge at bide skeer med de unikke udfordringer, som det berømte rally byder på. Det handler ikke alene om at køre hurtigt, Elena får sin sag for, fordi navigation er en helt afgørende succesfaktor, og deri har han ikke stor erfaring.

 

Holdet har deltaget i et par konkurrencer henover efteråret, men der er en verden til forskel på mindre ørkenrallyer og Dakar, som foruden sand- og stenørken byder på alverdens forskellige vejrforhold og kolossale højdeforskelle, ikke mindst fordi dele af hastighedsetaperne foregår i 3-4 kilometers højde på kanten af de berygtede Andesbjerge.

 

Udfordringen i Sydamerika

Netop vejrforholdene er årsagen til, at ”Dakar”, som rallyet slet og ret hedder i respekt for sit afrikanske ophav, holder sig i Argentina og Bolivia i år. Chile har haft store vejrmæssige udfordringer og vil ikke i år kunne håndtere det kæmpemæssige set-up det er, at modtage de 556 deltagere fra 60 nationer. Derfor blev løbsledelsen nødt til at lægge ruten markant anderledes i år.

 

Længden på godt 9000 kilometer (der er visse afvigelser undervejs for de forskellige typer af køretøjer) vil dog være ligeså udfordrende som den plejer. Den store forskel kan vise sig i, at værdien af tidligere kendskab til dele af ruten ingen nævneværdig betydning får. Det reducerer især MINI’s fordel. Den tyske bilfabrik med BMW i ryggen har vundet Dakar de sidste fire år og er i sagens natur storfavorit til sejren også i år.

 

Hirvonen kører MINI

På samme måde som Peugeot har sikret sig forstærkning, har også MINI engageret sig med en elitekører fra World Rally Championship, nemlig finnen Mikko Hirvonen. I hele Hirvonens VM-tid lå han under for Loebs og Citroëns dominans. Med MINI’s enestående ekspertise og mangeårige erfaring bag sig, har den hurtige finne for første gang en mulighed for reelt at besejre sin gamle WRC-rival. Hirvonen har fået en af de mest erfarne codrivere ved sin side i form af franskmanden Michel Périn, der senest vandt Dakar sammen med Nani Roma i 2014. Som et kuriosum starter de to med hhv. startnummer 314 (Loeb) og 215.

 

Selvom Hirvonen underkender rivaliseringen med Loeb i det eksklusive telefoninterview, vi fik med den finske MINI-kører inden afrejsen til Sydamerika (hør interviewet her), er der ingen tvivl om, at når først de to giver sig i kast med de sydamerikanske udfordringer og adrenalinet begynder at koge, vil fortiden meget hurtig blive til nutid.

 

Al-Attiyah storfavorit

Hos MINI er man foruden Hirvonen rimelig godt bestykket i kraft af ørkeneksperten og den dobbelte Dakar-vinder, Nasser Al-Attiyah, der med sin franske co-driver Matthieu Baumel vandt Dakar i fjor. Nani Roma er også med og står på listen over tidligere Dakar-vindere med sejren i 2014. Men den sejr var lidt af en tilsnigelse, fordi team-kammeraten, den 5-dobbelte Dakarvinder (i bil samt seks gange på motorcykel), Stephane Peterhansel, måtte aflevere sejren til spanieren i en kontroversiel afslutning på rallyet det år.

 

Netop den situation kan blive afgørende for MINI’s succes i år. For selvom Hirvonen nok skal lære kunsten i en fart, så er det Al-Attiyah, der skal trække læsset. Orlando Terranova fra Argentina er også hurtig, det samme gælder englænderen Harry Hunt, men Peterhansel i teamet havde været et værdifuldt aktiv.

 

Peterhansel i Peugeot

Sidstnævnte var imidlertid ikke tilfreds med team-ordren i 2014 og han tog med kyshånd imod tilbuddet om at køre Peugeot i fabrikkens come-back år. Selvom det ikke præcis var den start, Peugeot havde håbet på, har det franske team målrettet satset på at leve op til sin store sportslige tradition i 2016.



Foruden Peterhansel og Loeb disponerer Peugeot også over den temperamentsfulde spanier, Carlos Sainz, der vandt Dakar i 2010 samt den 6-dobbelte MC-vinder, Cyril Despres. Hvis Peugeot har lært tilstrækkeligt af deltagelsen i fjor, vil de fire stjernekørere nok kunne nok kunne gøre livet vanskeligt for de sejrsvante MINI’er.

Læs også: Dakar 2016: Farlige outsidere >>>


Uddrag af indslag i det næste Motorradioprogram: Et eksklusivt interview med MINI's nye stjernekører, Mikko Hirvonen fra Finland >>>

Mikko Hirvonen debuterer i Dakar.


Sebastien Loeb debuteter i Dakar, men var allerede i Sydamerika og fulgte dele af rallyet sidste år. Det gav ham lyst til mere...


Nasser Al-Attiyah vandt Dakar for MINI i fjor. Han er stor-favorit igen i år.


Carlos Sainz har trænet intensivt siden 2015 Dakar også inden den nye Peugeot fremstod i den endelige bemaling.


Cyril Despres har den tidligere deltager og sportsdirektør, David Castera, som codriver i årets Dakar.


Sådan kan du følge Dakar 2016:

Dakar dækkes løbende her på Motorsiden.dk.

Eurosport har programsat 30 minutters daglige reportager hver aften ved 23-tiden.  Desuden vises et kort nyhedsopdatering klokken ved 20:30-tiden. Se de daglige programplaner hér >>>

Eventuelle afvigelser fra programplanen oplyses så vidt muligt af undertegnede på Twitter:

Søg og følg Søren Clauding


Husker du Dakar 2015

Dakar 2015 >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt