- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sam Bird tog pole-position i Paris ePrix - Verdens første racerløb i hjertet af Byernes By i imponerende historiske omgivelser. I løbet overbremsede han i kampen om 2. pladsen og sluttede som nr. 6. I mesterskabet ligger han på 3. pladsen.


Paris ePrix: En væsentlig

og innovativ milepæl


Af Søren Clauding – 25. april 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da starten gik til Paris ePrix, 7. afdeling af det internationale Formel E mesterskab lørdag d. 23. april, blev der sat en væsentlig milepæl indenfor den innovative motorsport. Der blev da skrevet motorsports- og bilhistorie med højpotente formel racerbiler, kørt af nogle af verdens allerbedste racerkørere, og med opbakning fra en række vigtige spillere såvel indenfor som udenfor bil- og motorsportsverdenen – og ikke mindst enestående opbakning fra politisk hånd.

 

Racerløbet fandt sted i historiske omgivelser i hjertet af ”byernes by”. Racerbanen var anlagt omkring det berømte ”Hôtel des Invalides”, hospitalet til behandling af krigsofre, opført i 1670, hvor Napolens sarkofag også fortsat kan besigtiges, vis-a-vis Place de la Concorde og Champs-Élysée. Dermed sagt, at det ikke var et hvilket som helst sted, der blev kørt racerløb. Det kan næppe noget sted på Jorden gøres bedre. Det var virkelig en milepæl, der dér blev sat.

 

Massiv politisk opbakning

Frankrigs Premiereminister, Manuel Valls, og Paris Borgmester Anne Hidalgo (der ellers ikke er tilhænger af biler i byerne) var begge til stede og udtrykte deres begejstring og store opbakning til begivenheden. Og fra arrangørernes side, med FIA præsident Jean Todt i spidsen blev der udvist taknemmelighed for i hvor høj en grad byens politikere og embedsmænd havde medvirket til, at muliggøre gennemførelsen af det enestående projekt. Det var der mange gode grunde til.

 

Formel E er nemlig en ganske særlig klasse for elektriske Formel-racerbiler, der i konstruktion og størrelse minder om Formel 1. De er ikke helt så hurtige, ikke helt så potente, men hurtige nok til at levere et godt motorsportsshow i hjertet af vigtige byer rundt om i Verden. De forurener ikke luften omkring sig, støjen fra racerbilerne tangerer støjen fra almindelige serieproducerede personbiler ved motorvejsfart. Derved kan der afvikles motorløb uden at forstyrre bylivet i øvrigt.

 

Men perspektiverne rækker langt videre.

 

Handling bag intensionerne

Set fra Paris’ side og de andre storbyer, der virkelig vil sætte handling bag en miljørigtig attitude og lægge gader og økonomi til og derved bakker op omkring den innovative motorsport (der har i denne sæson bl.a. været kørt løb i Beijing, Buenos Aires, Los Angeles, og næste gang køres der i Berlin, fulgt af Moskva og London), handler det naturligvis om at understrege byernes position i verdensbilledet. Det handler om at understrege deres opbakning til miljørigtige aktiviteter og synliggøre deres udviste ansvar for den fremtidige udvikling indenfor ”bæredygtig handlemåde”.

 

Men set fra de mange virksomheders side, som har valgt, at underbygge Formel E mesterskabet, som på rekordtid har opnået global bevågenhed og opmærksomhed, er bevæggrundene ofte endnu videre og endnu mere nuancerede.

 

Opbakning fra bilindustrien

I motorverdenen kan man glæde sig over, at fransk bilindustri med Citroëns eksklusivmærke, DS, og Renault i spidsen, godt suppleret af dæk-leverandøren Michelin, viser resten af bilbranchen et eksempel på, hvordan man kan visualisere miljørigtig bilkørsel. Via det tyske Abt-team er også VW-Gruppen engageret i Formel E og Jaguar har meldt sin indtræden i mesterskabet i 2016/17 sæsonen (der køres fra oktober til juli). BMW leverer sikkerhedsbilerne og det forlyder, at den tyske bilfabrik også vil deltage i mesterskabet indenfor en overskuelig fremtid. Også Nissan skulle have planer om at være med (hvad der vil være logisk pga. koncernens førende rolle i el-drift for serieproducerede personbiler).

 

Men bilfabrikkerne er ikke alene med for at vise flaget. De opnår også et væsentligt input fra deltagelsen, som direkte kan overføres til serieproduktionen, hvilket bl.a. fremgår af interviewet med DS’s Informationschef, Ellen Nørregaard (link til YouTube videoen øverst på siden).

 

Interaktion mellem el-racing og serieproduktion

Også chefen for DS Performance, Xavier Mestelan, understregede i et eksklusivt interview med Motorsiden.dk. som snart kan høres i Motorradioen, at der er en direkte interaktion mellem de erfaringer, DS høster på racerbanerne og udviklingen af nye personbiler. Nøgleordet er innovation, som er helt centralt for DS i udviklingen af nye serieproducerede biler. Designerne sikrer det appellerende eksklusive udseende, og i den tekniske udvikling af bilerne hentes megen viden om hvordan batteriteknik og elmotorer fungerer under ekstrem belastning, hvor eksempelvis temperaturforhold og andre klimatiske påvirkninger influerer på præstationsniveauet.

 

Fremtidsudsigterne for Formel E er lyse. Set fra et motorsports synspunkt er det et stort lyspunkt. For elektrisk motorsport udtrykker ikke bare en miljøbevidst holdning og gøre motorsport til en foregangssportsgren, det bringer også motorsporten ind i bymidten, hvor man ofte møder et ganske andet publikum end de, der gerne kører mange kilometer ud af byen for at opleve moderne motorsport på etablerede, permanente racerbaner eller afspærrede skovveje.

 

Alain Prost: Formel E er for de unge

Dertil kommer at elektrisk motorsport appellerer direkte til de unge mennesker, for hvem motorlarm og osen fra forbrændingsmotorer ikke er udtryk for fascinationen bag intense dyster og eminent ”car-control”. Den firedobbelte Formel 1 verdensmester, Alain Prost, udtrykte det ganske klart, om end måske lidt dogmatisk, i Paris: ”Formel 1 er for midaldrende mænd (og kvinder) og Formel E er for de dynamiske, fremadstræbende og miljøbevidste unge mennesker”.


Andre artikler om Formel E:


Formel E: Status inden slutspurten - læs mere >>>

 

2016 Paris ePrix: Formel E for de unge >>>

 

Læs optakten til Formel E mesterskabet hér >>>

 

Kom under huden på Formel E mesterskabet >>>


Alain Prost (th) flankeret af sin søn, Nico Prost, som deltager i Formel E mesterskabet for Renault eDAMS teamet.

Formel E: Fremtidens motorsport er her nu

Klik på billedet, se vores video på YouTube og få forklaringen på, hvorfor eksklusiv mærket "DS" er involveret i Formel E og hvilken betydning det har for de biler, man kan købe hos bilforhandleren nu og i fremtiden.


Lucas di Grassi (Brasilien), også kendt fra 24-timers Le Mans og langdistanceracing, vandt Paris ePrix i sin Abt-Audi racer og udbyggede sin føring i Formel E mesterskabet.

 

FIA præsident Jean Todt var blandt gæsterne ved Paris ePrix og priste samarbejdet med såvel de franske politikere som det franske bystyre, som havde muliggjort at der kunne afholdes motorløb i hjertet af "Byernes By".

 

 

 

 

 

 

Med Eiffeltårnet i baggrunden kørte franskmanden Jean-Eric Vergne sin DS ind på 2. pladsen i Paris ePrix.

 

Xavier Mestelan er chef for DS's sportsaktiviteter. På billedet sammen med DS Virgin teamets ene kører, Sam Bird, som sikrede sig pole-position i verdens første racerløb i det centrale Paris.

 

Der er masser af dramatik i Formel E. Hér er det kineseren Ma Qing Hua, der sætter sin Aguri racer ind i betonvæggen i løbets afsluttende fase. Ma Qing Hua er en erfaren racerkører, der bl.a. glimrede ved at vinde sit første løb i World Touring Car Championship, WTCC.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt