- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Starten er gået til verdens første racerløb i hjertet af Paris.


Paris ePrix:

Formel 1 er for midaldrende – Formel E for de unge

(Citat: Alain Prost – firedobbelt Formel 1 verdensmester)


Af Søren Clauding – 26. april 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Andre artikler om Formel E:


Formel E: Status inden slutspurten - læs mere >>>

 

2016 Paris ePrix: Innovativ milepæl - læs mere >>>

 

Læs optakten til Formel E mesterskabet hér >>>

 

Kom under huden på Formel E mesterskabet >>>


Det er måske nok en anelse dogmatisk og måske også sagt med et strejf af et smil på læberne, når den firedobbelte Formel 1 verdensmester, Alain Prost, fastslår, at Formel 1 er for det midaldrende publikum mens Formel E er for de unge. Alain Prost er jo med sine 61 år heller ikke selv nogen årsunge.

 

Men han ved, hvad han taler om og noget er der om det, måske endda temmelig meget. Måden, hvorpå det internationale Formel E mesterskab afvikles og hele essensen i mesterskabet appellerer i den grad til unge mennesker, til en generation, som ikke synes, at motorsport skal støje så meget, at det ikke kan finde sted dér, hvor de fleste unge opholder sig, nemlig i byerne.

 

Befolkningerne bor i byerne – især de unge

Rigtig mange unge mennesker gør (heldigvis), hvad deres midaldrende forældre har lært dem: De uddanner sig og det foregår oftest i byerne. De har knap med tid og de færreste har økonomi til at tage langt væk fra storbyen for at overvære et Formel 1 Grand Prix eller anden form for motorsport på en permanent racerbane eller et rally ude i skovene. De elsker, når der er underholdning dér hvor de er, når entréen er til at betale og de ikke behøver at bruge mere end en dags tid på oplevelsen.

 

Og kan de samtidig være en del af begivenheden, så er den lige i øjet. Derfor et ”Fanboost” en sjov, spændende og vigtig del af Formel E. Det er måske i praksis ikke det helt store, man får ud af som racerkører at få små 30 hestekræfter mere i fem sekunder undervejs i løbet, men det kan være afgørende for en placering. Og det er i hvert fald engagerende for de mange, der på diverse internetplatforme kæmper for at stemme på den, de nu måtte være fan af, så han eller hun bliver blandt de tre kørere, der får det ekstra skub i hvert ePrix, som løbene er døbt.

 

Høj grad af miljøbevidsthed

Majoriteten af unge mennesker er miljøbevidste. De ryger ikke, de tager gerne cyklen og er ikke bundet af en traditionel måde at opføre sig på. De kører gerne i bil, men bilen er mere dens funktion end et statussymbol. Statussymboler er for de unge noget andet, måske ikke mindst det, at have en ansvarlig holdning til den jordklode, som de skal opholde sig på langt længere ud i fremtiden end deres midaldrende forældre. Hér passer Formel E perfekt.

 

Dertil kommer, at oplevelsen af selve racerløbet er meget mere nuanceret end et racerløb med konventionelle racerbiler. Man kan høre elmotorerne, men man kan også høre dækhvin og bevægelserne i hjulophængene. Når en racer kører af banen, lyder der et gevaldigt brag, som ikke overdøves af larmende V8-motorer. Og oven i det kæmper deltagerne med parametre, som ikke kan sammenlignes med det, der sker i racerløb med konventionelle biler.

 

Formel E racerne er udfordrende

”Det er langt mere udfordrende og kompliceret at køre en Formel E racerbil end en konventionel racerbil,” fortæller DS Virgin teamets Sam Bird, der startede fra pole-position i Paris og har en omfattende erfaring i international motorsport, bl.a. 24-timers Le Mans.

 

”Vi skal naturligvis køre bilen så hurtigt vi kan, men vi skal konstant være opmærksom på elforbruget og disponere det optimalt. Og så bruger vi sanserne på en helt anden måde. Vi kan høre hjulene på asfalten, høre hjulspin, høre når vi selv eller andre kommer for tæt på betonvæggene – det går ofte for hurtigt til at man kan se det, men lyden fæster sig – og så er det herligt at få opbakning fra publikum, fordi vi kan høre deres begejstring, når vi har gjort noget godt.”

 

Vi kan høre publikum, når vi gør det godt

”Som racerkører er det også fantastisk, at få mulighed for at bringe vise vores sport dérhen hvor befolkningen lever,” fortsætter Sam Bird. ”Vi laver et rigtig godt show, og vi kan være det bekendt, fordi vi ikke larmer og forstyrrer livet i byerne. Og så forurener vi ikke luften med udstødnings-os. Tværtimod viser vi, at det er muligt på en bæredygtig måde at dyrke vores sport i alle dens facetter og dermed også at køre bil uden at forurene.”

 

Ved siden af det miljørigtige og resursebesparende i eksempelvis at køre på elektricitet skabt af vinden, er også dækreglementet helt unikt. Der anvendes ikke dæk, der passer til forskellige vejrforhold, men derimod én dæktype, som skal passe til det hele, regn, tørvejr, varme og kulde. Også dét appellerer til unge mennesker, for hvem det kan virke lidt kunstigt at skulle skifte dæk, blot fordi det begynder at regne – sådan er det jo ikke i virkeligheden…

Alain Prost er kendt for sin skarpe tunge og uforbeholdne udtalelser. Men han har ofte ret og er ikke for ingenting gennem hele sin succesrige karriere blevet kaldt for "Professoren" - han er en mand, der bliver lyttet til.

 

Der dystes intenst om placeringerne i Formel E. Hér er det teamkammeraterne Jean-Eric Vergne og Sam Bird i kamp om 2. pladsen i Paris.

 

Det er populært, at der også er kvindelig deltagelse af den schweiziske kører, Simona de Silvestro.

 

FanBoost er en genial og populær måde at engagere det unge publikum på og gøre dem til en del af showet.

 

I Formel E kan man rent faktisk høre, når et uheld finder sted. Det lyder mere dramatisk end når sammenstødet med barrieren overdøves af larmende racermotorer. Her er det Stephane Sarrazin, der har sat sin Venturi racer ind i betonen langs Boulevard de la Tour Maubourg.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt