- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Nissan Qashqai+2 1,6 dCi 130 hp stop/start 4X4 Tekna

Firehjulstrækker med fornem brændstoføkonomi


Af Søren Clauding – marts 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I en vis periode blev den ellers ret populære Nissan Qashqai ikke markedsført i Danmark med firehjulstræk. Det var ikke politiske korrekt at køre med firehjulstræk – og det var også en kostbar affære, hvis man så isoleret på brændstoføkonomien. Med introduktionen af en ny 1,6 liters diesel, der går 18,9 km/l, er den situation historie.

 

De 18,9 kilometer pr. liter dieselolie er nemlig inkl. automatisk firehjulstræk, dvs. kræfterne er der, når der er brug for dem og på de hjul, hvor det er relevant. Kræfter er der også nok af, 130 hestekræfter kombineret med et flot drejningsmoment på 320 Nm ved 1750 omdr./min. det er svært, at gøre det bedre.

 

Teknik og brug

Hemmeligheden ligger i teknikken og brugen deraf. For det første er motoren i sig selv optimeret og ganske økonomisk. For det andet er firehjulstrækket ikke permanent. Det kan være det, hvis man ønsker det (så drejer man blot på et lille hjul i midterkonsollen), men i dagligdagen vil de fleste sikkert lade det være op til teknikken at vurdere, om der er brug for firehjulstræk. For det tredje er stop-start en del af udstyret på den prøvekørte model og det tæller selvsagt med i den officielle forbrugstest.

 

Dermed er det i høj grad op til brugeren, hvor god en brændstoføkonomi, han vil opnå. Det hænger som sådan ikke alene sammen med køremåde men også valg af indstilling. Men vores erfaring i testperioden var, at automatikken fungerer fremragende, så det er kun, når man virkelig bevæger sig ud i uvejsomt terræn, at det måske er en idé at fastlåse firehjulstrækket.

 

Fremkommelighed i terrænet

Og det er faktisk muligt at køre rimelig meget off-road med Qashqai. Frihøjden på tæt ved 20 cm giver langt flere muligheder end en almindelig mere personbilsagtig SUV. Det forbavsende er imidlertid, at bilen også har rigtig gode køreegenskaber på plan, tøs asfalt.

 

Motorens støjniveau er meget lavt og allerede ved hastigheder over et halvt hundrede km/t overdøves motoren af bilens andre naturlige lyde, fra dækstøj, hjulophæng og vind.



Fartpræstationerne gør ikke Qashqai til en racerbil, men 130 hestes maskinen trækker godt og gearingen er forholdsvis lav. Der skal skiftes gear lidt oftere, men ved byfart har man mere end rigelig accelerationsformåen. Motoren trækker også godt op igennem gearene, vi har godt nok ikke prøvet bilen ved mere end dansk motorvejsfart, men den kan køre 189 km/t, så det række vel og det synes som om, den kommer temmelig hurtigt derop.

 

Gearkassen er 6-trins manuel og den nye motor leveres ikke i kombination med automatgear. Vil man have en sådan, skal man nummeret op til 2,0 liter, så har man stort set de samme fartpræstationer, men skærer mere end en fjerdedel af den gode brændstoføkonomi. Den manuelle gearkasse er da også en rigtig god gearkasse.

 

Ekstra meget plads

Og så var den økonomiske motor monteret i den ekstra store Qashqai med tilnavnet +2. Den prøvekørte model havde dermed to ekstra sæder bag bagsædet, der herefter bliver den midterste sæderække. De to ekstra sæder er bedst til børn, hvis man skal være syv personer i bilen. De er heller ikke så komfortable som sæderne på midterste række, men kombinationen med et af de midterste sæder foldet ned, hvorved der frigøres ekstra benplads til bageste sæder er absolut en mulighed. Bagagekapacitet med 5 siddepladser i brug er på 550 og helt op til 1,5 kubikmeter og benpladsen på den midterste sæderække er overdådig.

 

Den prøvekørte variant var iklædt topudstyret, Tekna, som bl.a. omfatter Xenon forlygter, nøgleløs betjening, et eminent BOSE audioanlæg, samt alt det, der er inkluderet i de lavere udstyrsversioner, deriblandt 2-zone klimaanlæg, panoramaglastag, bakkamera, 17” alufælge og meget, meget mere. Set i det lys er de 410.000 kroner, topmodellen med stop-start og firehjulstræk koster, en ret attraktiv pris.

 

Vil man nøjes med mindre, kan Qashqai+2 med 1,6 liters dCi motoren også fås for 363.000 kroner. Det er uden firehjulstræk (som egentlig blot udløser en merpris på 23.000 kroner) og et lavere udstyr. Men den ekstra sæderække er da stadig en del af udstyret!


Læs også Nissan Qashqai 2,0 cDi test >>>

  

 

Store sidespejle gør manøvrering let.


Model:

Nissan Qashqai+2 1,6 dCi 130 hp stop/start 4X4 Tekna

Listepris:

Kr. 359.990

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 130 hk. 320 Nm/1750 omdr./min. 6 gear. 4X4. Stop-start system.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,6 sek./ 189 km/t/ 18,9 km/l /139 g/km

Længde:

4,37 m

Bagagerum:

435 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 17” alufælge. Xenon forlygter. Panorama glastag. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg m. køl i handskerum. Bak-kamera. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Base audiosystem med 7 højtalere. Regnsensor. 2 X Isofix. USB- og iPod tilslutning. Nøglefri betjening.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt