I en vis periode blev den ellers ret populære Nissan
Qashqai ikke markedsført i Danmark med
firehjulstræk. Det var ikke politiske korrekt at
køre med firehjulstræk – og det var også en kostbar
affære, hvis man så isoleret på brændstoføkonomien.
Med introduktionen af en ny 1,6 liters diesel, der
går 18,9 km/l, er den situation historie.
De 18,9 kilometer pr. liter dieselolie er nemlig
inkl. automatisk firehjulstræk, dvs. kræfterne er
der, når der er brug for dem og på de hjul, hvor det
er relevant. Kræfter er der også nok af, 130
hestekræfter kombineret med et flot drejningsmoment
på 320 Nm ved 1750 omdr./min. det er svært, at gøre
det bedre.
Teknik og brug
Hemmeligheden ligger i teknikken og brugen deraf.
For det første er motoren i sig selv optimeret og
ganske økonomisk. For det andet er firehjulstrækket
ikke permanent. Det kan være det, hvis man ønsker
det (så drejer man blot på et lille hjul i
midterkonsollen), men i dagligdagen vil de fleste
sikkert lade det være op til teknikken at vurdere,
om der er brug for firehjulstræk. For det tredje er
stop-start en del af udstyret på den prøvekørte
model og det tæller selvsagt med i den officielle
forbrugstest.
Dermed er det i høj grad op til brugeren, hvor god
en brændstoføkonomi, han vil opnå. Det hænger som
sådan ikke alene sammen med køremåde men også valg
af indstilling. Men vores erfaring i testperioden
var, at automatikken fungerer fremragende, så det er
kun, når man virkelig bevæger sig ud i uvejsomt
terræn, at det måske er en idé at fastlåse
firehjulstrækket.
Fremkommelighed i terrænet
Og det er faktisk muligt at køre rimelig meget
off-road med Qashqai. Frihøjden på tæt ved 20 cm
giver langt flere muligheder end en almindelig mere
personbilsagtig SUV. Det forbavsende er imidlertid,
at bilen også har rigtig gode køreegenskaber på
plan, tøs asfalt.
Motorens støjniveau er meget lavt og allerede ved
hastigheder over et halvt hundrede km/t overdøves
motoren af bilens andre naturlige lyde, fra dækstøj,
hjulophæng og vind.
Fartpræstationerne gør ikke Qashqai til en racerbil,
men 130 hestes maskinen trækker godt og gearingen er
forholdsvis lav. Der skal skiftes gear lidt oftere,
men ved byfart har man mere end rigelig
accelerationsformåen. Motoren trækker også godt op
igennem gearene, vi har godt nok ikke prøvet bilen
ved mere end dansk motorvejsfart, men den kan køre
189 km/t, så det række vel og det synes som om, den
kommer temmelig hurtigt derop.
Gearkassen
er 6-trins manuel og den nye motor leveres ikke i
kombination med automatgear. Vil man have en sådan,
skal man nummeret op til 2,0 liter, så har man stort
set de samme fartpræstationer, men skærer mere end
en fjerdedel af den gode brændstoføkonomi. Den
manuelle gearkasse er da også en rigtig god
gearkasse.
Ekstra meget plads
Og så var den økonomiske motor monteret i den ekstra
store Qashqai med tilnavnet +2. Den prøvekørte model
havde dermed to ekstra sæder bag bagsædet, der
herefter bliver den midterste sæderække. De to
ekstra sæder er bedst til børn, hvis man skal være
syv personer i bilen. De er heller ikke så
komfortable som sæderne på midterste række, men
kombinationen med et af de midterste sæder foldet
ned, hvorved der frigøres ekstra benplads til
bageste sæder er absolut en mulighed.
Bagagekapacitet med 5 siddepladser i brug er på 550
og helt op til 1,5 kubikmeter og benpladsen på den
midterste sæderække er overdådig.
Den prøvekørte variant var iklædt topudstyret, Tekna,
som bl.a. omfatter Xenon forlygter, nøgleløs
betjening, et eminent BOSE audioanlæg, samt alt det,
der er inkluderet i de lavere udstyrsversioner,
deriblandt 2-zone klimaanlæg, panoramaglastag,
bakkamera, 17” alufælge og meget, meget mere. Set i
det lys er de 410.000 kroner, topmodellen med
stop-start og firehjulstræk koster, en ret attraktiv
pris.
Vil man nøjes med mindre, kan Qashqai+2 med 1,6
liters dCi motoren også fås for 363.000 kroner. Det
er uden firehjulstræk (som egentlig blot udløser en
merpris på 23.000 kroner) og et lavere udstyr. Men
den ekstra sæderække er da stadig en del af
udstyret!
Læs
også Nissan Qashqai 2,0 cDi test >>>
|