- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Nissan Qashqai 2,0 dCi Tekna

Alsidig og skarp

 


Tekst: Søren Clauding – november 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis man ser tilbage på første generation af Nissan Qashqai, er den seneste faceliftede udgave noget mere skarp i designet. Nogen vil også mene noget mere spiselig, for selvom den alsidige Nissan cross-over har vundet udmærket indpas, ikke mindst i Danmark, er designet særegent og det har man rettet lidt til.

 

Frontpartiet er blevet noget mere dynamisk, der er installeret LED-lygter bagtil og total oplevelsen gør virkelig bilen mere spiselig. Nissan har også taget konsekvensen af det begrænsede behov for firehjulstræk herhjemme, så Qashqai nu alene markedsføres med forhjulstræk. Alligevel var den prøvekørte Tekna udstyrsversion med træk på forhjulene dyrere end den stort set identiske model, vi prøvekørte for tre år siden (læs hér>>>). Årsagen findes i en såkaldt ”Premium Pack”, som den prøvekørte variant også var forsynet med. Den indeholder både 18” alufælge og hvidt læderindtræk. Belagt med danske afgifter koster sådan et køretøj over 440.000 kroner.


 


Bedre præstationer

En formildende omstændighed er det, at dieselmotoren er blevet mere økonomisk siden 2007. Den præsterer samme effekt, samme moment og opleves ikke meget forskelligt fra forgængeren. Men præstationerne er blevet bedre. Den accelerere hurtigere, den kører næsten 17 km/l og topfarten er 10 km/t højere. Desuden findes den i en 110 hestes variant, der går over 19 km på en liter dieselolie. Den er et udmærket alternativ til 150-hestes maskineriet. Allerede ved 60 km/t er man i 6. gear, der giver ringe støj ved konstant fart, og det samme lave støjniveau opleves ved motorvejsfart. Faktisk er en Qashqai glimrende som alsidig langtursbil med god plads og fornuftige driftsomkostninger.



Frihøjden oplever man i et andet perspektiv, når bilen ikke har firehjulstræk. Som 4X4 er frihøjden for ringe, men med træk på blot de to af hjulene giver frihøjden, som er meget større end på vanlige personbiler (20 cm vs. 13-16 cm), lige pludselig flere muligheder for at komme frem væk fra den plane asfalt. Med større frihøjde bliver man ikke hængende oven på ujævnhederne og så længe hjulene har greb i underlaget kan man komme frem.

 

Flere prisklasser

Bilens grundliggende egenskaber er ellers uændrede, men der er tilført mere udstyr, uanset hvilken variant man vælger. Det sidste er ikke uvæsentligt, for en Qashqai behøver ikke koste 440.000 kroner – 282.000 kroner rækker. Motoren bliver mindre, udstyret mere spartansk, men man får virkelig meget bil for pengene.

 

På plus siden finder man ikke mindst store sidespejle, gode stabile køreegenskaber baseret på en fast undervogn og kombinationen af stor rummelighed og ringe længde, som gør det lettere at finde parkeringspladser. Multilink baghjulsophænget er en stor gevinst, fordi det ikke er den aller enkleste ting i verden på en lidt højbenet bil at kompensere for bagendens lyst til at blande sig i styringen. På minussiden er bagklappen lidt lav og sæderne lidt korte – men alt er jo relativt og meget afhængig af passagerernes dimensioner!

 


Model:

Nissan Qashqai 2,0 dCi Tekna Premium Pack

Listepris:

Kr. 440.990,-

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 150 hk. 320 Nm/2000 omdr./min. 6 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,5 sek./ 194 km/t/ 16,9 km/l /155 g/km

Længde:

4,33 m

Bagagerum:

410-860 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 18” alufælge. Xenon forlygter. Panorama glastag. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg m. køl i handskerum. Bak-kamera. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Base audiosystem med 7 højtalere. Regnsensor. 2 X Isofix. USB- og iPod tilslutning. Nøglefri betjening.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt