- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Biltest: Nissan Juke 1,6 DIG-T M-CVT A/T Tekna

Bybil til rallykørsel


Tekst: Søren Clauding – februar 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

Nissan Juke er skabt som en trendy urban cross-over (læs testen af Juke Pure Drive hér>>>). Dermed er den klart en bybil, men en bybil af den forunderlige slags, hvor frihøjden er stor nok til at passere selv de største brosten. Den vil sikkert også klare sig udmærket i et månelandskab. Men det er næppe grunden til den store frihøjde.

 

Den findes formentlig i, at den mest ultimative udgave af Nissan Juke også skulle tilgodeses. Frihøjden komplementeres af firehjulstræk og for at sætte prikken over i’et udgøres maskineriet af en hyper aktiv 190 hestes 1,6 liters turbobenzinmotor. Dermed er bybilen i praksis omformet til rallykørsel. Et styrtbøjlebur og rippet for inventar er rallybilen næsten en realitet. Men som civiliseret transportmiddel vil vi nu nok fastholde, at den skal se ud som den gør. Og det er i det store hele en bil, der visuelt er identisk med Pure Drive udgaven.

 

Ud i sne og kulde

Det er teknikken til gengæld ikke helt. Vi satte 4X4’eren på prøve og sendte den ud i det svenske vinterlandskab. Temperaturer på 10-20 minusgrader, masser af is (belagt med bunker af sne, for det har også været tøvejr iblandt i det svenske) og fordelt på hurtige kurverige vejstrækninger fik Juke’n lov til at vise, hvad den duede til.

 

Firehjulstrækket er den ene tredjedel af hjertet i en sådan bil. Og hvilket firehjulstræk. Nissan er ikke alene ekspert i at bygge mindre biler, de kan også det dér med firehjulstræk udtrykt gennem et stort sortiment af deciderede off-road’ere og utallige Dakar-succes’er. Det har smittet af på Juke. Og selvom den næppe ville komme helskindet gennem et ørkenrally, er den som skabt til snoede grusveje.

 

Elektronikken styrer

Firehjulstrækket er elektronisk styret og afhængig af om man benytter Normal, Sport eller Eco indstillingerne, giver det mere eller mindre efter for førerens forsøg på at optimere kørslen.

 

Ved landevejskørsel er der i princippet ikke træk på andet end forhjulene. I Sports-mode er der placeret ligeså mange kræfter på baghjulene som på forhjulene og det giver en fin balance gennem de hurtige kurver, hvor ESP bidrager til at sikre mod uheldige afkørsler.

 

Sjovest på egen hånd

Men: Det er først uden ESP, det er rigtig sjovt. Især hvis man vælger at omforme det såkaldte CVT-gear til en slags manuelt gear. CVT gearet er et automatgear, og det er den anden tredjedel af hjertet i Juke DIG-T. Et CVT gear er baseret på en drivrem, der bevæger henover en kegle. Udvekslingen i gearet er afhængig af, hvor drivremmen befinder sig på keglen, og det styres i automatikpositionen elektronisk af motorens drejningsmoment og behovet for økonomisk kørsel.

 

Det klarer CVT gearet helt som det skal. Men man kan også fastlåse seks gearpositioner for drivremmen på keglen og så springer remmen fra position til position, når man ”skifter gear”. Gearskiftet sker sekventielt og lynhurtigt og så kan man virkelig boltre sig på de glatte vinterveje.

 

Eminent motor

Det kan man, fordi bilens køreegenskaber er glimrende. Den er præcis at styre, den reagerer som den skal. Men den vigtigste faktor er at det samme gælder den kraftige turbo-motor. Det er den tredje hjertedel, for uden en motor, hvor man igen ved elektronikkens hjælp opnår præcis respons, vil man lynhurtigt hænge ude i grantræerne – og så er minus 20 grader meget hurtigt meget koldt!



Nissan har med andre ord skabt en dynamisk og underholdende rally-racer ud af deres urban cross-over. Ret beset vil den nok ikke have det så nemt i et regulært rally, for karrosseriformen er forholdsvis høj. Det giver et højt tyngdepunkt. Men til at lege i og til at forcere sne er man godt stillet. Den store frihøjde, det disciplinerede firehjulstræk, den præcise gearing og den kraftige motor gør det hele. Og glem så at bagagepladsen er skrumpet ind med det meste af 50 liter (som bruges til bageste differentiale) og maskineriet er en smule (nej, temmelig) tørstigt, for så går lidt af glansen måske af oplevelsen. Og det vil da være synd!

 

Men prisen slår ingenting i stykker: 400.000 – Juke 1,6 DIG-T er hver en krone værd.


 

 

 


Model:

Nissan Juke 1,6 DIG-T M-CVT A/T Tekna

Listepris:

Kr. 399.990

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo benzinmotor 1,6 l. 190 hk. 240/2000-5200 omdr./min. Nissan Dynamic Control System. 4WD med aktiv moment fordeling.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,4 sek./ 215 km/t/ 13,2 km/l /175 g/km

Længde:

4,14 m

Bagagerum:

207 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 17” Sport alufælge. Højdejusterbart læderrat. Aut. aircondition. Pollenfilter. Fjernbetjent centrallås - nøglefri betjening med ”intelligent” nøgle.. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartalarm. Sædevarme. Regnsensor. AUX og USB. Bakkamera. 2 X Isofix. Nissan Connect navigationssystem.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt