- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Nissan Juke Pure Drive 1,6 Acenta:

Grebet i luften

 


Tekst: Søren Clauding – februar 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

Nissan har grebet tendensen i luften, lynhurtigt presset den ned i en støbeform og skabt fremtidens bybil. En karakteristisk månebil med dybe rødder i tidens konceptkøretøjer, som de er eksponeret på de store internationale biludstillinger. Men forskellen fra koncept’erne er, at Nissan Juke sælges til hvem, der end vil købe den.

 

Det er der givet vis mange, der gerne vil. Med fem EuroNCAP stjerner, der dumpede ned i turban’en, netop som denne tekst blev lagt på nettet, er Nissan yderst godt stillet. Byerne er fyldte med mennesker, der lægger vægt på tendenser og mode, er selvbevidste og image-søgende. I en Juke sendes de første signaler til omverdenen.

 

Urban cross-over

Nissan er ikke ene på markedet for den type af såkaldte ”urban cross-over’e”. Toyota Urban Cruiser, Kia Soul, Citroën D3 og til dels også MINI Countryman satser på det samme segment. Men heldigvis har de fem producenter valgt hver deres linje – ellers kunne det godt være, at det unikke hurtigt gik fløjten.

 

Nissan har krænget et space-design ned over konventionel teknik, øget frihøjden til ikke mindre end 18 cm (giver godt overblik i trafikken) og optimeret brændstoføkonomien ved bykørsel, så man officiel kan køre 16,7 km pr. liter benzin og i praksis 12-13 km/l (hvad der passer præcist til specifikationerne). Interiøret er tilpasset forventningerne og succes’en burde være i hus.

 

Kostbar by-ting

Eneste minus er prisen. Billigste udstyrsversion koster små 250.000 kroner på gaden. Hér vil den da også trives med sin 117 hestes benzinmotor og udstyret har ikke den aller største betydning i en bybil. Alligevel er den prøvekørte Acenta med Sport Pack og Nissan Connect udstyrspakker til 280.000 kroner oven i ikke af vejen. Og prisen harmonerer da også udmærket med prisen på de førnævnte konkurrenter – men det ER dyrt, at have sådan en by-ting holdende, når busstoppested og Metro er lige om hjørnet.

 

Det er ikke desto mindre en del af det image, mange omgærer sig med i den tendens-tro del af bylivet, og mode koster nu engang penge - uanset man er hun eller han. Og det kan man faktisk være i en Nissan Juke. Det er nemlig en bil, både damer og herrer vil finde ”fed” – og det er en del af de signaler, der dømmer salgssucces for den nye Nissan.

 

Sjov hattehylde

I faktuelle termer er der tale om en kompakt bil på 4,14 meter. Bagagerummet indeholder 250 liter og en pudsig løsning er hattehylden, som er monteret på den tophængslede bagklap, så den følger med op, når klappen åbnes. Så er den ikke i vejen og den skjuler effektivt indsyn udefra.

 

Bagsædet byder på forbavsende god benplads og sidehøjde. Man lukker sig ind vha. et dørgreb i siderudernes forlængelse, og når man så er kommet indenfor, bemærker man tre nakkestøtter på bagsædet men især reel plads til 3 personer. En del af forklaringen på den gode benplads findes i, at forsæderne ikke tilgodeser personer på over 1,80 meter i højden. Det ligger lige på kanten i Danmark, så pønser man på at købe en Juke og hører til de lidt højere i samfundet, skal man prøvesidde den meget bevidst først.

 

MC-tank

Rattet kan alene justeres i højderetningen og interiøret er næsten ligeså anderledes som det udvendige design. Gearskifte partiet er f.eks. inspireret af benzintanken på en motorcykel og kan fås i hhv. gråt og rødt. I den prøvekørte version var midterkonsollen udført i skindene pianolak og på plus siden tæller også gode sidespejle.



Elektronisk kan man vælge mellem tre kørepositioner: Normal, Sport og Eco. Køreegenskaberne som sådan reguleres ikke (der er i øvrigt tale om en vel afstemt undervogn med fast affjedring og god respons især ved lavere hastigheder), men forskellige elementer tilpasses den ønskede køreform: Sport giver mere direkte speederrespons og ændret indstilling af motoren mens Eco arbejder modsat og også blander sig i funktionen af aircondition, der som bekendt bruger energi (=benzin). Normal ligger selvsagt lige midt imellem. 117 hestes motoren gør ikke Juke'n til en racerbil, men den er kvik i bytrafikken og understreger den friske oplevelse af bilen.



Juke ER en bybil, men den kan udmærket slippes løs på en motorvej. Man skal dog være klar over, at sidevind godt kan blande sig lidt – og kører man over 120 km/t stiger også benzinforbruget voldsomt.


Model:

Nissan Juke Pure Drive 1,6 Acenta

Listepris:

Kr. 279.990

Motor og transmission:

4 cyl. benzinmotor 1,6 l. 117 hk. 158/4000 omdr./min. Nissan Dynamic Control System.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,1 sek./ 178 km/t/ 16,7 km/l /138 g/km

Længde:

4,14 m

Bagagerum:

251 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 17” alufælge. Højdejusterbart læderrat. Aut. aircondition. Pollenfilter. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri start. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartalarm. Sædevarme. AUX og USB.. 2 X Isofix.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt