Nissan har grebet tendensen i luften, lynhurtigt
presset den ned i en støbeform og skabt fremtidens
bybil. En karakteristisk månebil med dybe rødder i
tidens konceptkøretøjer, som de er eksponeret på de
store internationale biludstillinger. Men forskellen
fra koncept’erne er, at Nissan Juke sælges til hvem,
der end vil købe den.
Det er der givet vis mange, der gerne vil. Med fem
EuroNCAP stjerner, der dumpede ned i turban’en,
netop som denne tekst blev lagt på nettet, er Nissan
yderst godt stillet. Byerne er fyldte med mennesker,
der lægger vægt på tendenser og mode, er
selvbevidste og image-søgende. I en Juke sendes de
første signaler til omverdenen.
Urban cross-over
Nissan er ikke ene på markedet for den type af
såkaldte ”urban cross-over’e”. Toyota Urban Cruiser,
Kia Soul, Citroën D3 og til dels også MINI
Countryman satser på det samme segment. Men
heldigvis har de fem producenter valgt hver deres
linje – ellers kunne det godt være, at det unikke
hurtigt gik fløjten.
Nissan har krænget et space-design ned over
konventionel teknik, øget frihøjden til ikke mindre
end 18 cm (giver godt overblik i trafikken) og
optimeret brændstoføkonomien ved bykørsel, så man
officiel kan køre 16,7 km pr. liter benzin og i
praksis 12-13 km/l (hvad der passer præcist til
specifikationerne). Interiøret er tilpasset
forventningerne og succes’en burde være i hus.
Kostbar by-ting
Eneste minus er prisen. Billigste udstyrsversion
koster små 250.000 kroner på gaden. Hér vil den da
også trives med sin 117 hestes benzinmotor og
udstyret har ikke den aller største betydning i en
bybil. Alligevel er den prøvekørte Acenta med Sport
Pack og Nissan Connect udstyrspakker til 280.000
kroner oven i ikke af vejen. Og prisen harmonerer da
også udmærket med prisen på de førnævnte
konkurrenter – men det ER dyrt, at have sådan en
by-ting holdende, når busstoppested og Metro er lige
om hjørnet.
Det er ikke desto mindre en del af det image, mange
omgærer sig med i den tendens-tro del af bylivet, og
mode koster nu engang penge - uanset man er hun
eller han. Og det kan man faktisk være i en Nissan
Juke. Det er nemlig en bil, både damer og herrer vil
finde ”fed” – og det er en del af de signaler, der
dømmer salgssucces for den nye Nissan.
Sjov hattehylde
I faktuelle termer er der tale om en kompakt bil på
4,14 meter. Bagagerummet indeholder 250 liter og en
pudsig løsning er hattehylden, som er monteret på
den tophængslede bagklap, så den følger med op, når
klappen åbnes. Så er den ikke i vejen og den skjuler
effektivt indsyn udefra.
Bagsædet byder på forbavsende god benplads og
sidehøjde. Man lukker sig ind vha. et dørgreb i
siderudernes forlængelse, og når man så er kommet
indenfor, bemærker man tre nakkestøtter på bagsædet
men især reel plads til 3 personer. En del af
forklaringen på den gode benplads findes i, at
forsæderne ikke tilgodeser personer på over 1,80
meter i højden. Det ligger lige på kanten i Danmark,
så pønser man på at købe en Juke og hører til de
lidt højere i samfundet, skal man prøvesidde den
meget bevidst først.
MC-tank
Rattet kan alene justeres i højderetningen og
interiøret er næsten ligeså anderledes som det
udvendige design. Gearskifte partiet er f.eks.
inspireret af benzintanken på en motorcykel og kan
fås i hhv. gråt og rødt. I den prøvekørte version
var midterkonsollen udført i skindene pianolak og
på plus siden tæller også gode sidespejle.
Elektronisk kan man vælge mellem tre kørepositioner:
Normal, Sport og Eco. Køreegenskaberne som sådan
reguleres ikke (der er i øvrigt tale om en vel
afstemt undervogn med fast affjedring og god respons
især ved lavere hastigheder), men forskellige
elementer tilpasses den ønskede køreform: Sport
giver mere direkte speederrespons og ændret
indstilling af motoren mens Eco arbejder modsat og
også blander sig i funktionen af aircondition, der
som bekendt bruger energi (=benzin). Normal ligger
selvsagt lige midt imellem. 117 hestes motoren gør
ikke Juke'n til en racerbil, men den er kvik i
bytrafikken og understreger den friske oplevelse af
bilen.
Juke ER en bybil, men den kan udmærket slippes løs
på en motorvej. Man skal dog være klar over, at
sidevind godt kan blande sig lidt – og kører man
over 120 km/t stiger også benzinforbruget voldsomt.
|