- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: BMW 118i Urban Line: City racer i nye klæder

 


Af Søren Clauding – december 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BMW er selv ude om det, når overskriften indeholder ordet ”City-racer”. De kunne blot have ladet være med at iklæde den helt nye BMW 118i Urban Line udstyret – for den gør sig rigtig godt, især på landevejen.

 

Men det er egentlig meget betegnende for den nye BMW 118i. Den er umiskendeligt en BMW, undervognen fra den hidtidige model er blevet udviklet, det samme er motorerne mens designet og udstyrspakkerne er helt nye.

 

Urban Line

En af udstyrspakkerne hedder ”Urban Line”. Den omfatter bl.a. letmetalfælge, hvide karrosseridetaljer, sportslæderrat, interiørlister i akrylglas etc. og en i øvrigt ret fancy disco-belysning, hvor man selv kan justere farven. Altså intet, der udover ”city-life” har med bykørsel at gøre. Heldigvis, for derved har man bibeholdt de fine landevejsegenskaber.



Den nye BMW 1-serie er med andre ord mere et stykke fornyet designkunst end banebrydende nye køreegenskaber. Det gør den bestemt ikke ringe, for den første 1’er kørte glimrende (læs testen af BMW 116d hér>>>). Men udseendet har fået et gevaldigt løft opad. Sammenlignet med forgængeren får man fornemmelsen af, at en stor tang har klemt den hidtidige model på siden – det er den nye sluppet for. Resultatet er fine strømlinede, elegante og sportslige linjer, som løfter den nye 1’er op i en helt anden klasse.

 

Indvendig er instrumenteringen også gjort mere elegant, og indtrykket domineres af en stor 6,5” info-skærm, hvorfra man kan følge bilens elektriske funktioner, bl.a. audioanlægget – og navigation, hvis det er tilkøbt.



 

Powerfuld turbomotor

Under motorhjelmen på den prøvekørte variant lå der en 1,6 liters turbobenzinmotor, en såkaldt TwinPower motor, hvor navnet ikke refererer til anvendelsen af to turboladere, men derimod til en række tekniske og elektronisk styrede løsninger (læs om TwinPower i forbindelse med de første testkørsler af den nye 3’er hér >>>). Effekten på den motor er på 170 hestekræfter, men det mest overbevisende er momentkurven. Det maksimale drejningsmoment på 250 Nm strækker sig fra 1500 omdr./min – altså tæt ved tomgang – til 4500 omdr./min. Det giver et utroligt tryk fremad, når speederen trædes i bund.



Specifikationerne siger det hele: 0-100 km/t på 7,4 sekunder og 225 km/t på toppen. Det sidste får man hverken brug for i byerne eller på de danske landeveje og det er derfor alene på motorbaner og tyske autobahns, at dén formåen får lov at udfolde sig. De 7,4 sekunder og det store moment gør til gengæld, at man kan vinde ethvert dragrace frem til næste lyskryds. Det kan såmænd være meget underholdende, især fordi brændstoføkonomien for den kraftige 118i maskine er så god: Uden speederen i bund kører man ikke mindre end 17,2 km/l og slipper kun 134 g CO2 ud i atmosfæren. Hvem skulle i øvrigt for blot ganske få år siden have troet, at sådanne tal ville blive en mulighed.

 

Uændret prisniveau

Hvem skulle også have troet, at BMW ville kunne præsentere en ny bil uden at forøge prisen? Ingen tvivl om at den globale økonomiske situation har hjulpet fabrikken i München til at forstå, at en sådan prispolitik var nødvendig. Det gør så, at den prøvekørte bil koster 420.000 kroner (uden Urban Line udstyr, der koster 31.500 kroner) og kan privatleases til 4.250 kroner om måneden med 25.000 i førstegangsbetaling. Forbavsende fine tal.

 

Især set i lyset af at man får mere plads. Den nye 1’er er 85 mm længere og 17 mm bredere end forgængeren. Sporvidden såvel som akselafstanden er også forøget, så rummeligheden som helhed er blevet bedre. En del af pladsen er omsat til et nu 360 liter stort bagagerum (modsat 330 liter).

 

Mere udstyr – og indbygget køreglæde

Udstyrsniveauet har også – for samme penge – fået en tak opad: Run-flat dæk, dæktrykskontrol, automatisk start/stop funktion, elektronisk spærredifferentiale, genvinding af bremseenergi, automatisk klimaanlæg, sædevarme etc. Og ikke mindst ”Driving Experience Control”.



Sidstnævnte er et formidabelt plus ved den nye 1’er. DEC har tre indstillinger: Sport, Comfort og ECO PRO. I Comfort indstillingen er der tale om en adaptiv undervogn, der reagerer på kørerformen og man har normal speeder- og rat-respons. I Sport indstillingen strammes undervognen op, motor-mapingen ændres, ESP’en overlader en større del af ansvaret til føreren, rat- og speederrespons bliver skarpere og trækket på baghjulene nydes til sidste millimeter. Wow.

 

Har man ikke travlt eller lyst til at køre hurtigt, er ECO PRO løsningen. Det hele bliver lidt sløvt – men ganske komfortabelt. Det system er virkelig en gevinst for bilen.


Model:

BMW 118i Urban Line

Listepris:

Kr. 450.895

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l benzinmotor med turbo. 170 hk. 250 Nm/1500-4500 omdr./min. Baghjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,4 sek./ 225 km/t/ 17,2 km/l /134 g/km

Længde:

4,32 m

Bagagerum:

360 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. DEC. 6 airbags. 17” alufælge. Run-Flat dæk. Forlygtevaskere med intensivrens. Multijusterbart sportslæderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme. 6,5” farveskærm. Isofix. AUX.


 

 


Læs også om den nye BMW 116d hér >>>


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt