Det er ikke mange år siden, at de ideelle
langtursbiler, når familien eller vennerne fx skulle
på ferie sammen, var de såkaldte MPV’er, altså
multibiler, sådan frit oversat. De har gennem en
årrække fået stadig stigende konkurrence fra
SUV’erne, der i Toyota RAV4 Hybrid udgaven bedst kan
karakteriseres som en "hybrid-hybrid".
RAV4 er nemlig allerede som
udgangspunkt en slags hybrid, alene fordi man har
kombineret flere forskellige biltyper, der
traditionelt tjener flere forskellige formål. Den er
rummelig som en MPV, har frihøjde som en off-roader
(og kan også fås med firehjulstræk), den har mange
kræfter og en indretning, som gør det muligt for 4-5
personer, at få en køreoplevelse ud af det. Desuden
er den velkørende og komfortabel.
Sænket stressniveau Som selvopladende hybrid med Toyotas
seneste 218-hestes hybrid-drivline, hvor
elektromotoren alene præsterer op til 118 hk,
forenes den sportslig acceleration med lydløs og
økonomisk kørsel, hvilket sætter prikken over i’et
på en længere tur, hvor støj og rejsebudgettet
hurtigt kan blive en stressfaktor.
Det er svært i en RAV4 Hybrid, for
on-board computerens forudsigelser om rækkevidde
holder fint, det samme gør speedometervisningen (vi
tjekkede fejlvisningen med en ekstern Garmin
navigator og den var minimal), og dermed er det
alene til- eller fravalg af motorvejsafgifter, der
rykker ved budgettet.
Klimakomfort Bruges RA4 Hybrid som
rejsebil,
lærer man hurtigt, at sætte pris på
tilgængeligheden og klimakomforten. Med H3 Style
udstyr får man næsten det hele: Nøglefri entre og
start, samt 2-zone klimaanlæg, som også via kanaler
gennem centerkonsollen kommer bagsædepassagererne
til gode. Mulighed for individuelt, at indstille
defrosterne ved bagsædet og ved forsæderne og ikke mindst
de fleste funktioners praktiske placering. Iøvrigt er der i sagens natur
ingen kardantunnel, og derved er der god benplads på
bagsædet i den 4,6 meter lange bil - både i længden
(hvor man også kan sætte fødderne ind under
forsæderne) og i bredden.
Er smart-telefonen parat til det, kan
den oplades trådløst - og der er plads
nok i midterkonsollen til også de større
smartphones. Udsynet fremad vinder ved, at man kan
se forkanten af fronthjelmen, som gør det sikrere at
manøvrere på ukendte steder (assisteret af
p-sensorer, udsynet bagud er måske ikke verdens
bedste, men bakkamera klarer den side af sagen, også
hér hjulpet af p-sensorer). I mørke har man STOR
glæde af fuld LED forlygter med forholdsvis hurtig
virkende automatisk op- og nedblænding.
Fra førerpladsen har man i princippet god
oversigt over alle funktioner, og heldigvis er det
ikke dem alle, man skal ind i skærm-menuen for at
justere. Bilen har digital instrumentering med en 8”
touchscreen i midterkonsollen og en 7” skærm til de
primære instrumenter (tal og bogstaver er dog ret
små). Læderrattet er multijusterbart og opvarmeligt,
førersædet indstilles elektrisk - det er en stor
fordel, hvis man er flere, der skal køre bilen.
Fine bagage forhold Bagtil åbner bagklappen elektrisk,
bagagerumsdækkenet er af rullegardintypen og
fleksibelt. Bagagerumsbunden kan indstilles i flere
niveauer, og selv under den, er der ekstra plads til
småting - bl.a. bagagerumsdækkenet, når det ikke er
i brug. Indretnings mulighederne er alsidige og det
såkaldte “Easyflat” system indebærer, at man i en
håndevending kan gør den udvidede bagagerumsbund
plan, når bagsæderyglænene lægges vandret. I opret
position kan hældningen i øvrigt justeres. Alt efter
indstillinger kan kapaciteten spænde fra 580 til
1690 liter.
Kørslen kan efter ønske assisteres af
adaptiv fartpilot med køfunktion, der er aktiv fra 0
til 180 km/t, vognbaneassistenten kan aktiveres,
hvis man vil, skiltegenkendelse kan være en fordel,
omend man i det sydlige udland, inklusive Frankrig,
ikke er gode til at ophæve en fartgrænse med
skiltning.
Sidst, men ikke mindst: Hvis man
har brug for en anhænger, er det også en option. Den
nye Toyota RAV4 Hybrid må trække fx en mellemstor
campingvogn på op til 1650 kg, men så skal man vælge
den i udgaven med firehjulstræk.
Link til importøren
Læs mere om Le Mont Saint Michel hér>>>
Læs om overnatning på Le Mont Saint Michel hér >>> |
|
|
|