- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Langturstest: Toyota RAV4 Hybrid
2,5 VVT-i 4X2 H3 Style

"Hybrid-hybrid" med alsidige rejse-egenskaber
Af Søren Clauding - juli 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke mange år siden, at de ideelle langtursbiler, når familien eller vennerne fx skulle på ferie sammen, var de såkaldte MPV’er, altså multibiler, sådan frit oversat. De har gennem en årrække fået stadig stigende konkurrence fra SUV’erne, der i Toyota RAV4 Hybrid udgaven bedst kan karakteriseres som en "hybrid-hybrid".

RAV4 er nemlig allerede som udgangspunkt en slags hybrid, alene fordi man har kombineret flere forskellige biltyper, der traditionelt tjener flere forskellige formål. Den er rummelig som en MPV, har frihøjde som en off-roader (og kan også fås med firehjulstræk), den har mange kræfter og en indretning, som gør det muligt for 4-5 personer, at få en køreoplevelse ud af det. Desuden er den velkørende og komfortabel.


Sænket stressniveau

Som selvopladende hybrid med Toyotas seneste 218-hestes hybrid-drivline, hvor elektromotoren alene præsterer op til 118 hk, forenes den sportslig acceleration med lydløs og økonomisk kørsel, hvilket sætter prikken over i’et på en længere tur, hvor støj og rejsebudgettet hurtigt kan blive en stressfaktor.


Det er svært i en RAV4 Hybrid, for on-board computerens forudsigelser om rækkevidde holder fint, det samme gør speedometervisningen (vi tjekkede fejlvisningen med en ekstern Garmin navigator og den var minimal), og dermed er det alene til- eller fravalg af motorvejsafgifter, der rykker ved budgettet.


Klimakomfort
B
ruges RA4 Hybrid som rejsebil, lærer man hurtigt, at sætte pris på tilgængeligheden og klimakomforten. Med H3 Style udstyr får man næsten det hele: Nøglefri entre og start, samt 2-zone klimaanlæg, som også via kanaler gennem centerkonsollen kommer bagsædepassagererne til gode. Mulighed for individuelt, at indstille defrosterne ved bagsædet og ved forsæderne og ikke mindst de fleste funktioners praktiske placering. Iøvrigt er der i sagens natur ingen kardantunnel, og derved er der god benplads på bagsædet i den 4,6 meter lange bil - både i længden (hvor man også kan sætte fødderne ind under forsæderne) og i bredden.





Er smart-telefonen parat til det, kan den oplades trådløst - og der er plads nok i midterkonsollen til også de større smartphones. Udsynet fremad vinder ved, at man kan se forkanten af fronthjelmen, som gør det sikrere at manøvrere på ukendte steder (assisteret af p-sensorer, udsynet bagud er måske ikke verdens bedste, men bakkamera klarer den side af sagen, også hér hjulpet af p-sensorer). I mørke har man STOR glæde af fuld LED forlygter med forholdsvis hurtig virkende automatisk op- og nedblænding.

Fra førerpladsen har man i princippet god oversigt over alle funktioner, og heldigvis er det ikke dem alle, man skal ind i skærm-menuen for at justere. Bilen har digital instrumentering med en 8” touchscreen i midterkonsollen og en 7” skærm til de primære instrumenter (tal og bogstaver er dog ret små). Læderrattet er multijusterbart og opvarmeligt, førersædet indstilles elektrisk - det er en stor fordel, hvis man er flere, der skal køre bilen.

Fine bagage forhold

Bagtil åbner bagklappen elektrisk, bagagerumsdækkenet er af rullegardintypen og fleksibelt. Bagagerumsbunden kan indstilles i flere niveauer, og selv under den, er der ekstra plads til småting - bl.a. bagagerumsdækkenet, når det ikke er i brug. Indretnings mulighederne er alsidige og det såkaldte “Easyflat” system indebærer, at man i en håndevending kan gør den udvidede bagagerumsbund plan, når bagsæderyglænene lægges vandret. I opret position kan hældningen i øvrigt justeres. Alt efter indstillinger kan kapaciteten spænde fra 580 til 1690 liter.




Kørslen kan efter ønske assisteres af adaptiv fartpilot med køfunktion, der er aktiv fra 0 til 180 km/t, vognbaneassistenten kan aktiveres, hvis man vil, skiltegenkendelse kan være en fordel, omend man i det sydlige udland, inklusive Frankrig, ikke er gode til at ophæve en fartgrænse med skiltning.

Sidst, men ikke mindst: Hvis man har brug for en anhænger, er det også en option. Den nye Toyota RAV4 Hybrid må trække fx en mellemstor campingvogn på op til 1650 kg, men så skal man vælge den i udgaven med firehjulstræk.

Link til importøren

Læs mere om Le Mont Saint Michel hér>>>

Læs om overnatning på Le Mont Saint Michel hér >>>

Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Hybrid-SUV på langtur >>>

Hybridbil i naturligt hapitat >>>

Vi har prøvekørt den nye 218-hestes Toyota RAV4 Hybrid på en tur ad tyske motorveje ved topfart og snoede franske landevej. Spørgsmålet var: Dur en selvopladende hybridbil, oven i købet i SUV klæder til en sådan langtur? Videoen ovenfor giver svaret. Fuld HD.

Kort version - del 1


Kort version - del 2


Kort version - del 3





Under bagagerumsbunden er der yderligere plads, bl.a. til at slippe af med bagagerumsdækkenet, når man ikke skal bruge det.







Ved Le Mont Saint Michel efterlod vi RAV4'eren på den store betalings-parkeringsplads og tog den gratis shuttlebus det sidste stykke. Hvad gør man ikke i miljøets navn...

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt