- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Toyota Proace Verso 2,0D 180 VIP


Mobil arbejdsplads for meget vigtige personer


Af Søren Clauding – november 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke ukendt, at visse såkaldte VIP’s – de ”meget vigtige personer” – sværger til Mercedes Vito. En bil, der er udmærket egnet til formålet, og så har den jo en for nogle mennesker meget vigtig stjerne på fronten. Men Toyota’s sidestykke, Proace Verso VIP er et glimrende alternativ, måske for mange endda et bedre alternativ, fordi den er så alsidig.

 

Proace Verso er baseret på varebilen, Proace. Vito er grundliggende også en varebil. Men Toyota har sikret Proace Verso’s køreegenskaber ved fx at forsyne den med en avanceret baghjulsophængning, man kan kalde det en skrå wishbone-stræbearme (wishbone hjulophæng benyttes i alle til formålet skabte racerbiler, bl.a. Formel 1 racerbiler og da også i Toyotas Le Mans vindende hybridracer). Og så benyttes der progressive fjedre, noget der ikke er ualmindeligt i rallysporten, hvor Toyota jo for tiden fører kampen om VM.

 

Sidevindsresistent

Teknikken behøver man ikke forstå, men den er forklaringen på, hvorfor affjedringskomforten i en Proace Verso er så høj og også hvorfor bilen trods en stor vindfangende sideflade er minimal sidevindsfølsom. Ikke mindst det sidstnævnte fik vi en klar fornemmelse af, for det blæste temmelig kraftigt i perioden, hvor vi prøvekørte Proace Verso.

 

Den kører med andre ord temmelig godt. Den er ret letkørt og let at håndtere også i snæver bytrafik. Men indrømmet, den 5,31 meter lange bil er ikke så let at finde parkeringsplads til som fx en Toyota Aygo, men i en Aygo er der, som i de færreste biler, heller ikke installeret fire kraftige, velpolstrede læderstole af kaptajnstypen i bilens bageste gemakker. Udklapsbordet med ekstra smårum kan skydes frem og tilbage mellem stolene, som kan vendes og drejes efter behov.


 


Oven i det har man mindst 550 liter bagageplads. Det kan rumme en del dokumentmapper, bærbare computere, håndbagagekufferter eller hvad man nu kunne finde på at placere derinde. Og så kan pladsen forøges helt op til 1847 liter og endnu mere, hvis sæderne tages ud.



Optimal tidsudnyttelse

Virkeligheden er, at vi tror ikke på, at de mennesker, der har brug for en Verso VIP opfatter sig selv som meget vigtige personer. Vi tror, at det er mennesker, der ikke ønsker at spille tiden, som gerne vil udnytte den tid, de har til rådighed bedst muligt og måske endda derigennem sikre deres kunder den bedst mulige service.

 

Ikke, at en Verso VIP ikke kan benyttes til andet end forretningsformål, men den er en slags mobilt kontor, hvor man altså også kan vælge, kun at medtage 1, 2 eller 3 af de bageste siddepladser, helt afhængig af behovene.

 

Gode løsninger

Toyota Proace Verso er en type af bil, som Toyota ikke har megen erfaring med på det danske marked. Men de burde få succes med den, fordi den er så velfungerende. Skal der sættes en finger på den, er det, at bagklappen skal betjenes manuelt. Og den er både stor (det er godt i mange tilfælde) og tung. Men mindre kan måske ofte gøre det, og derfor kan bagruden i bagklappen da også klappes op.



Den fylder ikke meget, den giver læ, hvis man står tæt på bilen i regnvejr, den giver udluftning, hvis man sidder indenfor i bilen, og den gør adgangen til bilens bagparti ved fx parallel parkering meget lettere. Det med bagruder, der kan åbnes, har Toyota for resten god erfaring med – helt tilbage i 1960’erne byggede man Toyota Crown stationcar med bagrude, der kunne åbnes.

 

Det andet…

Prisen for en Proace Verso 2,0D VIP er 800.000 kroner. Den skal jo have hvide nummerplader på, og så falder afgiftshammeren herhjemme (men det samme gælder Vito & Co.). I maskinrummet får man da en 177-hestes turbodiesel, udviklet af PSA-koncernen som en del af samarbejdet med Citroën og Peugeot). Den er smidig og leverer også et højt drejningsmoment på op til 400 Nm, der spiller godt sammen med 6-trins automatgearet.


Automatgearet betjenes fra drejeknappen i midterkonsollen (billedet ovenfor) og skiftepaler bag rattet (kan skimtes på billedet i højre spalte).


Udstyret er omfattende og inkluderer aircondition både for og bag. Det er muligt, at få massage i begge forsæder, der er 220 V udtag ved 2. sæderække, nøglefri betjening, elektriske skydedøre i hver side er standard, automatisk nødbremse også, og handskerum med køl, Xenon forlygter, head-up display og adaptiv fartpilot (hvis funktion vi dog aldrig ikke helt lærte at forstå – den opgav flere gange sit forehavende, hvor vi ikke havde ventet det, men advarede dog om, at den havde gjort det).

 

Også stjerner til Proace

Sidst, men ikke mindst, har Proace Verso, der i øvrigt også findes i mere personbilsagtige bus-udgaver (den billigste koster 550.000 kroner), opnået ikke bare én stjerne på fronten, men 5 stjerner i EuroNCAP sikkerhedstesten. Det er, i kombination med Toyotas 3-års garanti, også et væsentligt købs-argument, som langt hen ad vejen burde kunne sikre bilen en plads på det ”meget vigtige” omend ikke særlig store danske VIP-bilmarked…


Andre Toyota prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Toyota Proace Verso First World Test >>>


Vi har prøvekørt den eksklusive VIP-version af den velkørende Toyota Proace Verso. Den er forbavsende godt kørende og har store anvendelsesmuligheder. Fuld HD.


 


Model:

Toyota Proace Verso 2,0D 180 VIP

Listepris:

Kr. 799.900

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 ltr. Turbo-diesel. 177 hk, 400 Nm/2000-2500 omdr./min. Forhjulstræk. 6 A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10.1 sek./ 170 km/t/ 16,1 km/l /163 g/km

Længde:

5,31 m

Bagagerum 3/2 sæderækker:

550-980/1497-1847 liter VDA

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. Automatisk nødbremse. Xenon forlygter. 17” alufælge. Tågeforlygter. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri adgang og betjening. Multijusterbart læderrat. El-forsæder med massagefunktion. Lædersæder. Aircondition for og bag. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot.  Sædevarme for. Skydedøre bag i hver side. Loungebord på skinner ved bagsæderne. Regnsensor. Multimedia system 7” med navigation, USB, Bluetooth etc. Surround Sound audio med 9 højtalere. Bakkamera. 220 V stik ved 2. sæderække. Akustisk dæmpede mørktonede sideruder og bagrude. 4 kaptajnssæder i læder.


Link til importøren


Alufælge med 225/55-17 dæk er standard på Verso VIP.

 

Adgangen til motorrummet er lidt besværlig, men med 3 års garanti kan man i den første periode som regel overlade besværet til Toyota værkstedet...

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt