Da vi første gang sad bag rattet i den nye store
Peugeot 5008 SUV, var det i portugisisk vintervarme
uden at en vind rørte sig for cirka et år siden. Vi
kørte den ikke mindst på ujævne grusveje med en 165
hestes e-THP turbobenzinmotor i maskinrummet. Vores
test her i Danmark var den diametrale modsætning.
Her var det koldt, klamt, vådt, og der blæste mere
end en end halv pelikan, hvor end man kom frem. Og
så havde vi udskiftet underlaget med danske
landeveje og motorveje. For det er vel dér den nye
bil, ejet af danskere, trods alt kommer til at
færdes mest.
Af sted på bilferie
Men måske nok så vigtigt: I stedet for den kraftige
benziner, var der nu en 130-hestes 3-cylindret e-THP
motor der oppe foran. Det giver en direkte
besparelse på indkøbskontoen – 23.000 kroner for den
selvsamme udstyrsversion, også med det velfungerende
EAT6 automatgear. Og så kører man 2 kilometer
længere pr. liter benzin iht. de officielle normtal,
plus at man betaler 600 kroner mindre om året i
ejerafgift. Det bliver alt andet lige til en net sum
penge, som man så kan bruge som tilskud til
bilferien.
For, som vi allerede for et år siden fastslog:
Peugeot 5008 SUV er en ideel feriecruiser. Og den
bliver ikke mindre ideel, blot fordi man går en
motorstørrelse ned. OK, man kan altid bruge
motorkraft, det er rart at have. Men med de 130
benzinheste kører man fra 0 til 100 km/t på 10,7
sekunder, og topfarten er 188 km/t. Det er vel
egentlig ret acceptabelt.
Hvordan med frihøjden?
Det store spørgsmål, som stod ubesvaret efter
prøvekørslerne i Portugal, var: Hvordan håndterer en
1,65 meter høj bil med 23,7 cm frihøjde den stive
sidevind? Svaret er ret enkelt (se også videoen her
på siden): Forbavsende godt.
Den kraftige vind mærkes, den skubber lidt til
bilen, som krænger en smule. Men 5008’eren styrer
lige ud og kørselsretningen bliver ikke påvirket.
Den er med andre ord forbavsende retningsstabil.
Forklaringen er den, at affjedringen er lidt
strammere end i lillebror 3008. Det gør 5008 lidt
mindre komfortabel på ujævn kørebane, men på gode
asfaltveje og ved dansk motorvejsfart er den
temmelig komfortabel.
Når vinden ikke puster så meget, er den yderst
velkørende, fordi man med de 225 mm brede 18” 55
procent lavprofildæk har en god føling med
underlaget, uden at blive rystet eller vibreret
undervejs. Som sådan er den en ideel cruiser.
Fleksibel og variabel
De funktionelle egenskaber og den store
fleksibilitet var vi inde på i Portugal, og det kan
man fortsat læse om i rapporterne fra dengang. Men
det er vigtigt at understrege, at bilen ikke blot er
meget fleksibel, med det meget variable sædesystem,
hvor man ikke behøver at have flere sæder i brug end
dem, der skal benyttes til at sidde på. Men systemet
er også meget let og meget hurtigt at anvende.
Man kan skifte sædernes position og indstilling på
få sekunder, og så kan de to bageste sæder tages
helt ud, hvis man har brug for pladsen til noget
andet.
Dertil kommer hele den fancy indretning, som vil
tiltale enhver, for hvem design ikke er ligegyldigt,
og til en basispris for den allerbilligste 5008 på
280.000 kroner, er bilen også attraktivt prissat.
Spørgsmålet om anhænger…
Sidst, men for mange mennesker ikke mindst:
Anhængervægten er begrænset til 1000 kg. I hvert
fald i den prøvekørte e-THP version. Men er en
tungere anhænger et tema, findes løsningen også i
form af en 150 hestes dieselmotor. Med en sådan i
maskinrummet må man trække ikke mindre end 1800 kg,
så skal man godt nok selv skifte gear, men det er
ofte med stor vægt på trækkrogen en fordel selv at
kunne styre. Vil man have automatgear, er udgaven
med 180 dieselheste en option, da er anhængervægten
1500 kg.
|