- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Den helt nye Peugeot 5008 SUV


Ny Peugeot sætter dagsordenen...

                      for multifunktionelle SUV’er


Af Søren Clauding – 1. marts 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med den nye Peugeot 5008 sætter den franske bilfabrik dagsorden for 7-sædede mellemklasse SUV’er. Det er ikke uden betydning, for SUV’er udgør 25 procent af personbilssalget i Europa og hos Peugeot har man også en forventning til, at en rummelig og alsidig SUV som 5008 vil overtage en stor del af de kunder, der hidtil har anskaffet en stor traditionel personbil.

 

Det vil den sagtens kunne gøre, for moderne menneskers aktive livsstil har brug for en sådan bil. Den har unikke pladsforhold og en gennemtænkt funktionalitet – og så har den glimrende køreegenskaber, som de første internationale prøvekørsler på motorveje såvel som snoede bjergveje og grusveje syd for Lissabon i Portugal gav et udmærket billede af.

 

Kunststykke

Det er faktisk lidt af et kunststykke, Peugeot har begået. Allerede med lillebror ”3008” dokumenterede man, at den nye tekniske EMP2 platform, der definerer undervognens opbygning, gav grundlag for meget fine køreegenskaber. Det gjaldt såvel styring som affjedringskomfort. Men 5008 er en noget større bil. Akselafstanden er 16,5 cm længere end i 3008 og udvendigt er den ikke mindre end 19 cm længere.

 

Også i forhold til forgængeren – selvom man egentlig ikke kan sammenligne de to meget forskellige biltyper, hvis eneste lighed er navnet og antallet af sæder – er den nye 5008 både 11 cm længere og bredere.

 

Frihøjden generer ikke

Men det mest bemærkelsesværdige er, at den store frihøjde på 23,6 cm (halvanden cm højere end den i forvejen temmelig høje 3008), som jo helt automatisk skyder tyngdepunktet opad, ikke generer bilens køreegenskaber på plan vej. Faktisk er den stabil, ikke nævneværdigt sidevindsfølsom (men det blæste dog heller ikke så meget, som man iblandt kan opleve på kanten af Atlanterhavet) og meget sporsikker.

 

Affjedringen er tilstrækkelig fast til, at stabiliteten kan fastholdes også ved hurtig kørsel (vigtigt for en bil, der inviterer til langtur) og tilstrækkelig tilgivende til, at kørslen ikke bliver ukomfortabel. Desuden er støjniveauet meget lavt – i hvert fald i den 165-hestes benzin version med EAT6 automatgearet, som vi havde mulighed for at prøve.



Udvendigt ser 5008 ud som biler af den slags skal nu om dage med fine designmæssige finesser, hvor mange er lånt hos 3008. Men indvendigt er det som om, der åbner sig en helt ny verden – præcis som også det opleves i 3008 (og den visuelle oplevelse er da ikke stor).

 

Top-moderne kabine

Cockpittet er topmoderne, en hensigtsmæssig kombination af skærmfunktioner og knapfunktioner (via elegante ”pianotangenter” i midterkonsollen), med mange fralægningspladser – kun er handskerummet ikke overvældende stort.


 


Men bagtil: Wow! 5 bagsæder, alle er individuelle, de tre midterste sæder er lige store, de er komfortable, kan skydes frem og tilbage, med fem positioner for ryglænenes hældning og der er fremragende benplads.

 

Passagerstørrelse med måde

De to bageste sæder kan som de tre midterste lægges ned i vandret position og giver dermed en hel plan læsseflade. Det hele kan gøres sæde for sæde og der er også ved de bageste siddepladser forbavsende meget benplads, om end det ikke er en bil – trods alt – for syv velvoksne skandinaver på mere end 1,80 meters højde.

 

Og så kan de to bageste sæder helt afmonteres. Det foregår i en håndevending og de er ligeså lette at montere igen. De vejer blot 11 kg hver, fylder ikke meget, fordi de kan foldes helt sammen til en næsten kasseformet enhed, men de frigør hver især 40 liter bagagekapacitet – hvorved den samlede kapacitet med fem siddepladser i brug er på ikke mindre end 1060 liter.

 

Har man brug for, at transportere lange genstande, kan man lægge forreste passagersædes ryglæn ned og så kan der transportere genstande på op til 3,20 meter. De mange muligheder giver en fremragende fleksibilitet og når det parres med den store frihøjde, de fine køreegenskaber pakket ind i en bil, der blot måler 4,64 meter i længden, har man en idé om, hvilket kunststykke, Peugeot har begået.

 

Avancerede løsninger

Den nye Peugeot 5008 er designmæssigt udrustet som alle andre nye Peugeot’er med det geniale i-cockpit, hvor man ser henover et forholdsvist lille rat og kun har ganske beskeden vandring af blikket, når man har brug for at orientere sig om hastighed, navigation m.m. Det er en stor sikkerhed. Selve headup displayet er 12,3” og kan tilpasses og personaliseres efter førerens ønsker. Skærmen i midterkonsollen er på 8”.

 

Den nye 5008 kan desuden udstyres med en række avancerede førerassistance-systemer, som Active Safety Brake, Distance Alert, aktiv vejstribealarm, Smart Beam Assistance, skiltegenkendelse, adaptiv fartpilot med stopfunktion, Active blind spot monitoring, City Park, Visio Park (360 grader) og Advanced Grip Control med Hill Assist Descent Control.

 

Motorer og udstyr

Motorprogrammet er, når 5008 lander i Danmark i september 2017, det samme som for den nye 3008, dvs. en 130 hestes 3-cylindret 1,2 liters turbobenzinmotor, en 165-hestes 4-cylindret 1,6 liters turbobenzin, en 120-hestes BlueHDI dieselmotor samt en 2-liters Blue-HDI diesel på hhv. 150 og 180 hestekræfter. Især for benzin motorerne gælder meget fine forbrugstal.

 

Udstyrslisten, afhængig af variant, er omfattende og der kan i flæng nævnes nøglefri adgang, bakkamera, Fuld LED lygter, sortlakkeret tag, alu-pedaler, Mirrorscreen, aktiv vejbaneassistent, klimaanlæg, automatisk nødbremse. I øvrigt er detaljerne i de enkelte udstyrsversioner endnu ikke fastlagt, det samme gælder i sagens natur priserne.


 

 

Andre Peugeot prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

Oplevelsesrejse-bil i særklasse >>>


Den kommer først til Danmark til september - men vi har allerede prøvekørt den helt nye Peugeot 5008 hvor den hidtidige MPV er forvandlet til en ægte SUV. Tag med på køreturen i det rå portugisiske terræn og oplev den nye Peugeot "onboard". Videoen kan ses i Fuld HD.



Hurtige fakta om den helt nye Peugeot 5008


Introduktion i Danmark: september 2017

 

Drivlinevarianter ved de første internationale testkørsler:

1,2L PureTech 130 S&S EAT6: 1,2 ltr. 3 cyl. turbobenzin, 130 hk/5500 omdr./min. 230 Nm/1750 omdr./min. 0-100 km/t: 10,4 sek. Topfart: 188 km/t. Brændstoføkonomi: 19,2 km/l. Vægt: 1317 kg.

 

1,6L PureTech 165 S&S EAT6: 1,6 ltr. 4 cyl. turbobenzin, 165 hk/6000 omdr./min. 240 Nm/1400 omdr./min. 0-100 km/t: 9,2 sek. Topfart: 206 km/t. Brændstoføkonomi: 17,2 km/l. Vægt: 1365 kg.

 

2,0L BlueHDI 150 S&S 6 M/T: 2,0 ltr. 4 cyl. turbodiesel, 150 hk/4000 omdr./min. 370 Nm/2000 omdr./min. 0-100 km/t: 9,6 sek. Topfart: 206 km/t. Brændstoføkonomi: 21,7 km/l. Vægt: 1490 kg.

 

2,0L BlueHDI 150 S&S EAT6 GT: 2,0 ltr. 4 cyl. turbodiesel, 180 hk/3750 omdr./min. 400 Nm/2000 omdr./min. 0-100 km/t: 9,1 sek. Topfart: 208 km/t. Brændstoføkonomi: 20,8 km/l. Vægt: 1530 kg.

 

Længde: 4,64 meter

Bagagekapacitet: 780 liter VDA/ 1060 liter (vand)


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt