Den nye KIA Stinger er iøjefaldende, men at den er
SÅ iøjefaldende var lidt overraskende. Især var
publikummet unge kønne piger. Og det var næppe på
grund af føreren (alene…). Givetvis spiller den
flotte HiCrome Red farve og strålende solskin også
ind, men interessen for den potente KIA sportscoupé
by på bytur var næsten overvældende. Men indrømmet,
den ser også godt ud.
Det, man imidlertid ikke kunne se, var bilens
potentiale. Potentialet kendte vi, for har allerede
sidste efterår prøvekørt bilen på racerbane, oven i
købet på Mallorca (jo, de har en racerbane på
Mallorca). Vi har prøvet den firehjulstrukne 3,3
liters V6 maskine for fuld udblæsning med 370
smidige hestekræfter sendt ud gennem de fire
trækkende hjul. Og smidigheden er uforlignelig med
et maksimum drejningsmoment spænd fra 1300 til 4500
omdr./min.
Forskelligt fokus
Men det havde vi jo ligesom prøvet, det var der
ingen grund til at gentage. Men vi havde ikke prøvet
at tøjle de mange kræfter i Palma de Mallorca.
Alternativet blev det centrale København, som vi så
også havde lige ved døren, så det var nærliggende.
Vi havde fokus på hvordan man kunne tøjle de mange
kræfter. De forbipasserende havde fokus på bilens
fremtoning. Sådan er tingene så forskellige…
Så lad os blive ved vores del af fokuseringen. I
”gamle dage” var høj potente biler vanskelige at
styre ved lav fart, 50-60 km/t, men OK, dengang var
hastighedsgrænser i byerne heller ikke så udbredt.
Det er de nu. Måske er det netop de ustyrlige gamle
biler, der er årsagen til, at man ikke mindst i det
københavnske bymiljø iblandt oplever ældre,
kraftfulde biler race af sted med hastigheder, der
mindst må koste kørekortet på stedet, hvis nogen
altså udnyttede deres autoritet til at føre det ud i
livet, måske er der slet ikke noget kørekort at
inddrage – men det er en helt anden sag.
Kørenydelse i bred forstand
I KIA Stinger GT er det ikke nødvendigt. For det
første får man da ikke så mange muligheder for at
nyde de forbipasserendes interesse (for bilen), hvis
man kører hurtigt, for det andet får man da heller
ikke så lang tid til at høre den stilfærdige potente
motorlyd som signalerer, at ”hvis jeg skal, så kan
jeg godt”, for det tredje får man en helt anden
kørenydelse ud af at cruise gennem bytrafikken i
bred forstand.
Den elektroniske styring af drivlinen, der også
omfatter en 8-trins automatgearkasse, er super.
Igangsætningen, den bløde præcise acceleration, de
umærkelige gearskift og den lydløse fremfærd gør
kørslen til en drøm. Og der er garanti for større
anerkendelse fra mange flere mennesker end de får,
der hysterisk larmer gennem bybilleder fra det ene
grønne lys til det næste, som i øvrigt af
uransagelige grunde altid er rødt, når man ankommer
til det (hvad nogle i blandt sætter sig ud over, men
det er måske fordi deres gamle biler ikke kan
bremse).
Velvalgt kørekonfiguration
Det kan en KIA Stinger. Både bremse og accelerere.
Til sidstnævnte formål har man valgt at montere 255
mm brede 35 procent lavprofildæk på 19” fælge, mens
det første hovedsagelig varetages af 225 mm brede
dæk, dog på samme fælgdiameter. Det har den
uomtvistelige fordel, at manøvrering ved bykørsel
bliver lettere, simpelthen fordi for brede forhjul
hurtigt kan forvandle en god køreoplevelse til en
dårlig. Ikke noget dårligt valg fra KIA’s
side.knaldrøde Brembo bremsekalibre, der også er med
til at give bilen et visuelt pift.
Vil man hurtigt afsted, og det kan der jo være mange
gode grunde til, når ikke al kørsel foregår i
bytrafikken, har elektronikken en særlig
launchcontrol indstilling. Helt fint. Og
nedbremsningen er hjulpet af
God pris for avanceret teknik
GT-versionen er prissat til 824.000 kroner. Det er
mange penge for de fleste, men egentlig en ganske
fornuftig pris. KIA Stinger ser nemlig ikke bare
godt ud, den har også noget at have udseendet i, i
særdeleshed ret avanceret teknik. Multilink
baghjulsophæng, for eksempel. Det er i øvrigt noget
KIA holder fast til hvor de kan, også når det gælder
deres billigere, mindre og knap så potente biler.
Udstyrslisten er alenlang: Harmon Kardon lydanlæg
med 15 højtalere, adaptive Bi-LED lygter,
lædersæder, surround view monitor, elektriske
forsæder, varme og ventilation også på bagsæderne,
ratvarme og hele GT-Line designet.
KIA Stinger har sin egen lys signatur.
Masser af garanti
Oven i det må man faktisk trække en anhænger på 1500
kg og der er forventeligt garanti for endnu mere
opmærksomhed, hvis man trækker en stor campingvogn
gennem Københavns bymidte. Men da er der formentlig
også garanti for, at det tager en smule længere tid
til at nå de 100 km/t end 4,9 sekunder –
firehjulstræk eller ikke firehjulstræk.
Og a-pro-pos garanti: KIA giver også 7 års garanti
på Stinger. De står som bekendt ved, hvad de laver
på den fabrik.
|