- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

KIA Stinger GT 3,3 T-GDI AWD


Potent eyecatcher på bytur


Af Søren Clauding – juni 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye KIA Stinger er iøjefaldende, men at den er SÅ iøjefaldende var lidt overraskende. Især var publikummet unge kønne piger. Og det var næppe på grund af føreren (alene…). Givetvis spiller den flotte HiCrome Red farve og strålende solskin også ind, men interessen for den potente KIA sportscoupé by på bytur var næsten overvældende. Men indrømmet, den ser også godt ud.

 

Det, man imidlertid ikke kunne se, var bilens potentiale. Potentialet kendte vi, for har allerede sidste efterår prøvekørt bilen på racerbane, oven i købet på Mallorca (jo, de har en racerbane på Mallorca). Vi har prøvet den firehjulstrukne 3,3 liters V6 maskine for fuld udblæsning med 370 smidige hestekræfter sendt ud gennem de fire trækkende hjul. Og smidigheden er uforlignelig med et maksimum drejningsmoment spænd fra 1300 til 4500 omdr./min.



Forskelligt fokus

Men det havde vi jo ligesom prøvet, det var der ingen grund til at gentage. Men vi havde ikke prøvet at tøjle de mange kræfter i Palma de Mallorca. Alternativet blev det centrale København, som vi så også havde lige ved døren, så det var nærliggende. Vi havde fokus på hvordan man kunne tøjle de mange kræfter. De forbipasserende havde fokus på bilens fremtoning. Sådan er tingene så forskellige…

 

Så lad os blive ved vores del af fokuseringen. I ”gamle dage” var høj potente biler vanskelige at styre ved lav fart, 50-60 km/t, men OK, dengang var hastighedsgrænser i byerne heller ikke så udbredt. Det er de nu. Måske er det netop de ustyrlige gamle biler, der er årsagen til, at man ikke mindst i det københavnske bymiljø iblandt oplever ældre, kraftfulde biler race af sted med hastigheder, der mindst må koste kørekortet på stedet, hvis nogen altså udnyttede deres autoritet til at føre det ud i livet, måske er der slet ikke noget kørekort at inddrage – men det er en helt anden sag.

 

Kørenydelse i bred forstand

I KIA Stinger GT er det ikke nødvendigt. For det første får man da ikke så mange muligheder for at nyde de forbipasserendes interesse (for bilen), hvis man kører hurtigt, for det andet får man da heller ikke så lang tid til at høre den stilfærdige potente motorlyd som signalerer, at ”hvis jeg skal, så kan jeg godt”, for det tredje får man en helt anden kørenydelse ud af at cruise gennem bytrafikken i bred forstand.



Den elektroniske styring af drivlinen, der også omfatter en 8-trins automatgearkasse, er super. Igangsætningen, den bløde præcise acceleration, de umærkelige gearskift og den lydløse fremfærd gør kørslen til en drøm. Og der er garanti for større anerkendelse fra mange flere mennesker end de får, der hysterisk larmer gennem bybilleder fra det ene grønne lys til det næste, som i øvrigt af uransagelige grunde altid er rødt, når man ankommer til det (hvad nogle i blandt sætter sig ud over, men det er måske fordi deres gamle biler ikke kan bremse).

 

Velvalgt kørekonfiguration

Det kan en KIA Stinger. Både bremse og accelerere. Til sidstnævnte formål har man valgt at montere 255 mm brede 35 procent lavprofildæk på 19” fælge, mens det første hovedsagelig varetages af 225 mm brede dæk, dog på samme fælgdiameter. Det har den uomtvistelige fordel, at manøvrering ved bykørsel bliver lettere, simpelthen fordi for brede forhjul hurtigt kan forvandle en god køreoplevelse til en dårlig. Ikke noget dårligt valg fra KIA’s side.knaldrøde Brembo bremsekalibre, der også er med til at give bilen et visuelt pift.



Vil man hurtigt afsted, og det kan der jo være mange gode grunde til, når ikke al kørsel foregår i bytrafikken, har elektronikken en særlig launchcontrol indstilling. Helt fint. Og nedbremsningen er hjulpet af

 

God pris for avanceret teknik

GT-versionen er prissat til 824.000 kroner. Det er mange penge for de fleste, men egentlig en ganske fornuftig pris. KIA Stinger ser nemlig ikke bare godt ud, den har også noget at have udseendet i, i særdeleshed ret avanceret teknik. Multilink baghjulsophæng, for eksempel. Det er i øvrigt noget KIA holder fast til hvor de kan, også når det gælder deres billigere, mindre og knap så potente biler.

 

Udstyrslisten er alenlang: Harmon Kardon lydanlæg med 15 højtalere, adaptive Bi-LED lygter, lædersæder, surround view monitor, elektriske forsæder, varme og ventilation også på bagsæderne, ratvarme og hele GT-Line designet.


KIA Stinger har sin egen lys signatur.


Masser af garanti

Oven i det må man faktisk trække en anhænger på 1500 kg og der er forventeligt garanti for endnu mere opmærksomhed, hvis man trækker en stor campingvogn gennem Københavns bymidte. Men da er der formentlig også garanti for, at det tager en smule længere tid til at nå de 100 km/t end 4,9 sekunder – firehjulstræk eller ikke firehjulstræk.

 

Og a-pro-pos garanti: KIA giver også 7 års garanti på Stinger. De står som bekendt ved, hvad de laver på den fabrik.


Andre KIA prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

KIA Stinger First World Test >>>


Vi har tidligere prøvekørt KIA Stinger med 370 hestekræfter og firehjulstræk på racerbanen på Mallorca. Men hvordan håndteres så meget power ved max 60 km/t i det centrale København. Videoen giver svaret. Fuld HD


 


Model:

KIA Stinger GT 3,3 T-GDI AWD

Listepris:

Kr. 823.979

Motor og transmission:

6 cyl. Turbo benzinmotor 3,3 l. 370 hk. 510 Nm/1300-4500 omdr./min. Start/stop. 8-trins aut.gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

4,9 sek./ 270 km/t/ 9,4 km/l /244 g/km

Længde:

4,83 m

Bagagerum:

406-1114 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. 19” alufælge. Bi-LED forlygter med dynamisk kurvelys. Vognbaneassistent. Elektrisk multijusterbart læderrat med varme. El-justerbare forsæder i læder med varme og ventilation. Bagsædevarme. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. Regnsensor. Lyssensor. Aut. nødbremse. 8” touchscreen med navigation og TomTom LIVE-service. Bakkamera. P-sensorer for og bag. Harman Kardon lydanlæg med 15 højtalere. Head-up display.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt