- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

Renault Scénic dCi 110 7-EDC Zen


Sport og behov afgør valget


Af Søren Clauding – maj 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For nylig prøvekørte vi den rummelige 7-sædede Renault Grand Scénic. En glimrende rejsebil, men også en stor bil, som den naturligvis skal være, når den har siddepladser til 7. Men hvis man nu er mere interesseret i en mere sportsligt udseende bil og egentlig ikke har behov for den megen plads, har Grand Scénic en lillebror, som i sagens natur blot hedder Scénic.

 

Anskaffer man den, sparer man også penge, men det er nu ikke så meget. 25.000 kroner handler det om, men igen: Har man ikke brug for pladsen, er der ingen mening i at anskaffe den store udgave.

 

Mellemting mellem Captur og Grand Scénic

Bagagepladsen er nu i øvrigt ikke så forskellig. I Scénic får man 572 liter, i Grand Scénic 596 (afhængig af version). Den forskel er jo til at leve med og gør egentlig den ”lille” Scénic til en udmærket, rummelig familiebil, blot ikke familien er så stor.


 


Alt andet lige er Scénic væsentlig større end den meget populære Renault Captur, som i øvrigt er lige på trapperne i en opdateret udgave. I forhold til Grand Scénic måler Scénic 24 cm mindre i længden. I forhold til den hidtidige Captur er den derimod 29 cm længere. Det er dog en vis forskel.

 

Få indretningsmæssige forskelle

Den her prøvekørte udgave er i princippet identisk med den nylig prøvekørte Grand Scénic, samme udstyr, samme drivline. Der er mindre forskelle i kabine indretningen. F.eks. har Scenic ikke det samme udtrækkelige skuffe handskerum som storebror, men akselafstanden er 7 cm kortere.



Vi havde i forbindelse med de første internationale prøvekørsler konstateret at de to biler trods den forskellige længde kørte meget ens. Det står vi stadig ved, men den lille Scénic er dog lidt mere viril gennem kurverne. Ikke uventet, for tyngdepunktet er i Scénic skudt lidt bagover og balancen derfor en smule anderledes. Men det er ret beset småtingsafdelingen.

 

Tingene hænger godt sammen

Det understreger imidlertid det lidt mere sportslige snit, som kendetegner Scénic fremfor Grand Scénics elegance. Som sådan er det måske mere end økonomien et spørgsmål om, hvilken af de to biler, der passer bedst til ens temperament, hvis valget står mellem en af dem. Forudsat, altså, at man kan klare sig med den trods alt mindre plads i Scénic.


Bagsædet er tre individuelle sæder med hver deres indstillingsmuligheder.

Andre Renault prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Fancy og funktionel langtursbil >>>

 

Familiebil – modern style >>>


 


Model:

Renault Scénic Energy dCi 110 7-EDC Zen

Listepris:

Kr. 314.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,5 ltr. Turbodiesel, 110 hk. 260 Nm/ 1750 omdr./min. 7 trins dobbeltkoblings automatgear (EDC).

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,4 sek./ 184 km/t/ 25.0 km/l / 104 g/km

Længde:

4,41 m

Bagagerum:

572 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 20” fælge Nøglefri betjening. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart rat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med -begrænser. Aktiv nødbremse. P-sensorer for og bag. Regn- og lyssensor. R-Link infotainment med navigation. Isofix.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt