- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Renault Scénic har linjer fra Captur. Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Renault Scénic

og storebror


Familiebil – modern style


Af Søren Clauding – 2. september 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er 20 år siden Renault introducerede den første kompakte multibil. Tre generationer har den lagt bag sig og da den sidste er fra 2009 var tiden inden til et eftertrykkeligt generationsskifte. Selvom ophavet er det samme er der sket meget hos Renault i tiden siden. Fabrikken har stor fornøjelse af designsucces’er som Clio og Captur. Også de store Espace og Talisman har kunderne taget godt imod og mon ikke det også kommer til at ske med Scénic og ”storebror” Grand Scénic.

 

De to nye biler er baseret på præcis samme designfilosofi. Man har også lånt løsninger hos de andre familiemedlemmer og resultatet er blevet to nye moderigtige familiebiler, funktionelle, alsidige og med radikal nytænkning som en del af konceptet har de også fået deres helt egen personlighed.

 

Store hjul og stor frihøjde

Den mest radikale nytænkning er en forøget frihøjde – den er vokset fra 13 til 17 cm – kombineret med 20” hjul. Så store fælge finder man normalt på sportsvogne, overdrevne personbiler og racerbiler. Og da er de typisk udstyret med ultra lavprofildæk, fordi målet – i hvert fald for racerbilernes vedkommende – er at opnå bedst muligt vejgreb på nystrøgne fuldstændige plane asfaltracerbaner.

 

Renault ville have affjedring også i dæksiderne, og de ville ikke have den friktion, som normalt findes i brede racerdæk – for friktion koster brændstoføkonomi og det hænger ikke sammen med hovedparten af familiebudgetterne. Derfor var der ikke andet at gøre end at få Michelin, Continental og Goodyear til, hver især at udvikle dæk i størrelsen til 195/55-20 til Scénic og også stå indenfor at genanskaffelsespriserne ikke bliver højere end prisen for andre dæk.

 

Derfor er Scénic kørende på 20” fælge med 195 mm brede dæk og alligevel med 107 mm dækside. Resultatet er designmæssigt meget vellykket – og også under kørslen har man glæde af den unikke nytænkning.

 

Kører bedre end Espace

Det er faktisk sådan, at helheds køreoplevelsen af den nye Scénic (og Grand Scénic) er bedre end hos den store eksklusive Espace. Det var en af de erfaringer, man havde med hjem efter de første internationale prøvekørsler på landevejene i de berømte vinområder omkring Bordeaux i Sydfrankrig – og det var ikke fordi undertegnede havde mistet vurderingsevnen pga. for mange smagsprøver på de uendeligt mange større eller mindre vinslotte (alkohol og bilkørsel – den går ikke).

 

Men vinslottenes ikke altid lige jævne veje var fremragende til at afprøve den nye undervogn. Og den nytænkning kan Renault godt være stolt af. (Læs mere om hvordan den nye Renault Scénic og storebror kører hér >>>).

 

Bred appel

Den går desuden glimrende i spænd med hele filosofien bag den nye bil, som givet vis vil appellere endnu bredere end de hidtidige – og de har nu haft ganske godt greb i bilist-familierne: Ikke færre end 5 millioner Scénic har Renault sendt ud gennem forhandlernes porte siden 1996.

 

Designet er nyt, men ikke mere nyt end man f.eks. kan genkende forskellen på den store og lille Scénic via baglygterne, hvis man altså ser bilerne bagfra. Fra siden er designet ens, men i sagens natur noget mere langtrukkent i Grand Scénic. Sidstnævnte er 23 cm længere end den 4,40 meter lange Scénic, dermed er den reelt blevet mere elegant, alt imens Scénic fører tankerne meget over på Renault Captur.

 

Firehjulsstyring fravalgt

Interiøret er elegant også med opretstående 7,8” skærm i midterkonsollen og sjove appellerende farveløsninger baseret på bilens køre-indstillinger. Man har dog ikke til Scénic og Grand Scénic mulighed for 4-Control, hvor også affjedringen kan justeres. Godt det samme, for noget af det, Renault også ville opnå med de store hjul var, alene at tilbyde den med én hjuloption, for derved ville man kunne optimere undervognen til perfektion. Og den mulighed ville jo gå fløjten i selv samme øjeblik man ændrede på hjulophængenes affjedringskarakteristika.

 

Præcis som forgængerne er Scénic 5-sædet og Grand Scénic enten 5 eller 7 sædet. Når den nye Scénic familie introduceres omkring ved årsskiftet, vil Renault i Danmark dog alene hjemtage Grand Scénic med 7 sæder, simpelthen fordi man har erfaring med, at det er den model, kunderne ønsker, hvis de vælger den lange version.

 

Stort motorprogram

Til de to varianter vil man kunne vælge mellem en række af Renaults benzin- og dieselmotorer. Engang i løbet 2017 kommer der yderligere en mini-hybrid version, hvor man parrer en 110 hestes diesel motor med en 10 kW elektromotor. Derved opnår man forbedringer på fartpræstationerne og ved samme lejlighed også en forbedret brændstoføkonomi – to ting der normalt modarbejdet hinanden. Ikke mindre end 28,6 kilometer pr. liter vil den trods alt temmelig store bil da kunne køre på literen.

 

Hvad priserne angår, har man ikke fastsat dem endnu – der er trods alt også fire måneder til lanceringen og bilen er gennemgribende ny. Men den bliver dyrere end forgængeren, fastslår Renaults danske PR-Chef, Søren Hyltoft. Men man får da også temmelig meget og meget ny bil for merprisen, kan vi så tilføje.


Benzinmotoren er på 1,2 liter

Andre Renault prøvekørsler – find dem her >>>

 

Læs også: På tværs af konventionerne >>>


Klik på billedet og oplev den nye Renault Grand Scénic on-board på vejene i Bordeaux i Frankrig. Videoen kan ses i Fuld HD.


Rådhuset i baggrunden er i Saint Emilion.

 

Så kan det næsten ikke blive mere fransk: Den helt nye Renault Scénic og den lille jernbanestation ved det berømte vindistrikt, Saint Emilion. Renault forstår at lade deres biler prøvekøre i de rette omgivelser.

 

 

De store hjul klæder Scénic'en og får den også til at køre temmelig godt.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt