- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

Hyundai i30 1,6 CRDi 110 hk Premium

Behageligt gensyn


Af Søren Clauding – august 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En af forårets med rette mest roste nye biler er den nye generation af Hyundais kompakte mellemklassebil, i30, for med den nye i30 har Hyundai populært sagt gjort alting rigtigt. Men gælder det også, hvis man gearer ned i motorstørrelse og går under lakken på i30 med en 110-hestes diesel i stedet for eksempelvis den 140 hestes benziner, vi prøvede i forbindelse med de første internationale prøvekørsler?

 

Svaret er helt overordnet et klart ”Ja”. Vi havde glædet os til gensynet og blev ikke skuffede. Det var et behageligt gensyn, også fordi Hyundai har forstået gennem lydisolering og et yderst vibrations frit karrosseri at holde støjniveauet nede. Selv ikke de 59 kg ekstra vægt på forakslen og det deraf fremskudte tyngdepunkt og lidt ændrede balance gjorde nævneværdig forskel.

 

Mange gearskift

Kun på ét punkt træffer man et valg, hvis man vælger bilen med de 110 diesel hestekræfter: Man skal være glad for at skifte gear, for det kommer man ofte til.

 

Det er egentlig naturligt nok. Man rammer det maksimale drejningsmoment på 280 Nm allerede ved 1500 motoromdrejninger i minuttet og har det til rådighed helt op til 2500 omdr./min. Men under de 1500 omdr./min er der ikke meget power.



Som videoen her på siden giver en indikation af, skal man med andre ord ikke forsøge at køre rundt i bymæssigt bebygget område i sjette gear med 50 km/t. Det går ganske enkelt ikke, for da er omdrejningstallet så lavt, at bilen oven i købet giver sig til at accelerere. Her er 3. gearet bedst, og så er det jo godt, at man har sådan et…

 

136 hestekræfter gør en forskel

Hyundai i30 findes også i en udgave med 136 hestes dieselmotor, som vi også prøvede ved de første internationale prøvekørsler, og vi husker ikke, at den fulgte det samme mønster. Dens specifikationer viser et maks. drejningsmoment identisk med 110-hestes udgaven (dog med et overboost på 20 Nm), men mereffekten har formentlig kompenseret for noget, der trods alt ikke må betragtes som et problem. Det er nærmest en konstatering.

 

Imidlertid er prisforskellen på 110-hestes udgaven og 136-hestes versionen kun 10.000 kroner og brændstoføkonomien er stort set identisk. Så har man muligheden for at hoste op med de ekstra 10.000 oven i de 295.000 kroner, den her prøvekørte udgave med Premium udstyr er prissat til, kan det anbefales.

 

Billige varianter

I øvrigt koster den billigste i30 med basisudstyret ”Life” (der bestemt ikke er spartansk) blot 200.000 kroner og den billigste dieselversion (altså med de 110 hk) kun 25.000 kroner mere. Vil man have 136 hk, skal man op i en lidt højere udstyrsversion, for den findes ikke med basisudstyr og så er prisen 275.000.

 

Al den tekniksnak dækker måske lidt over, at der ikke rigtigt er noget, at komme efter i den nye i30. Den er simpelthen bare god. Priserne genspejler kræfter og udstyr, men det faktum, at bilen kører stort set uændret, selvom man ændrer på balancen i bilen, understreger hvor vellykket en konstruktion, der er tale om.

 

Godt udstyr

Premium udstyret er for de kræsne, men indeholder også et par vigtige sikkerhedselementer: Fuld LED er en stor sikkerhed ved kørsel om natten. Fuld LED lys er ganske enkelt et kolossalt skridt opad. Og går det alligevel galt, er der en ekstra airbag under rattet til at beskytte førerens knæ.

 

Udstyret, som også indgår i flere af de lavere udstyrs varianter, inkluderer el-ruder både for og bag, 16” alufælge, 2-zone klimaanlæg, 8” berøringsskærm, navigation, nøglefri betjening, regnsensorer, varme i rattet, vognbaneassistent, bakkamera, aktiv nødbremse og meget mere.


 

 

Andre Hyundai prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Hyundai i30 First World Test 2017


Vi har tidligere prøvekørt den meget roste Hyundai i30 med 140-hestes benzinmotor på plane sydspanske landeveje. Men hvordan fungerer den med 110 dieselheste på ujævne danske veje. Videoen giver svar og kan også ses i Fuld HD.


 

 


Model:

Hyundai i30 1,6 CRDi 110 hk Premium

Listepris:

Kr. 294.995

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 110 hk. 280 Nm/1500-2500 omdr./min. 6 trins M/T

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,0 sek./ 190 km/t/ 26,3 km/l /96 g/km

Længde:

4,34 m

Bagagerum:

395-1301 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. 16” alufælge. Hillholder. Aut. nødbremse. Fuld LED lys. Nøglefri betjening. Multijusterbart læderrat med varme. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix. USB og AUX. Navigation. Bakkamera. 5 års garanti.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt