- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Ford Fiesta 1,0

EcoBoost 125 hk Titanium

Den hurtigere køreglade løsning


Af Søren Clauding – december 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En af de fine egenskaber ved Fords prisbelønnede 1-liters EcoBoost motor er dens muligheder for, at optræde med forskellig effekt, uden at det går ud over fleksibilitet og brugsoplevelsen – eller for den sags skyld det officielle forbrugstal. For nylig prøvekørte vi Ford Fiesta med 100-hestes udgaven, nu tog vi en tur i 125-hestes versionen. Den er klart den hurtigere løsning.

 

Det er den i mere end én forstand. For betyder prisforskellen på 9000 kroner ikke meget, er valget af 125 hestes udgaven ikke bare den hurtigere løsning, men også den hurtige. For konfigureret med 125 hestekræfter kører man (officielt) ikke en meter kortere på literen, til gengæld er man hurtigere oppe på de 100 km/t (9,9 sekunder versus 10,5 sekunder) og topfarten er 195 km/t vs. 183.



Ja og Nej

Er det nu vigtigt? Ja og nej. Undertegnede pønsede længe på at producere en onboard video også på denne version, men droppede det. Der var faktisk intet anderledes at vise, som var relateret til motoren, for 0,6 sekunder kan kun illustreres med et stopur i hånden. Så se gerne videoen i 100-hestes versionen – den giver i princippet det samme indtryk.

 

Når svaret på, om det er vigtigt, også kan være et Ja, er det fordi følelsen som det ene, og det mere udtalte kraftoverskud i mellem omdrejningsområderne som det andet, gør en forskel. Og begge dele underbygger Fiesta’ens fine køreegenskaber. Hvis nu vejbeliggenhed og kurveegenskaber havde været nedprioriteret af Ford, kunne forskellen i motorkraft være mere ligegyldig. Men det er de som bekendt ikke: Ford Fiesta byder på fremragende vejegenskaber, der lægges op til flere kræfter og dermed øges det ofte underkendte begreb ”køreglæde”

 

Køreglæde er kodeordet

Med andre ord: Hvis køreglæde betyder mindre, er 100 hestes versionen glimrende og så kan man ligeså godt bruge de 9000 kroner til at køre i bil for (eller måske på noget mere udstyr). Hvis man omvendt har glæde ved at køre bil og ved at mærke, at der er harmoni mellem bilens vejegenskaber og motorkræfter, er de 125 hestekræfter alle pengene værd.

 

Testbilen var i øvrigt udrustet med forskelligt ekstraudstyr: Audio3 pakken til 7400 kroner inkluderer infotainmentsystemet SYNC3, en 8” skærm i stedet for standardskærmen på 6,4”, 8 højtalere og det til Fiesta specialudviklede B&O Play audioanlæg. For 4650 kroner oveni listeprisen på 173.880 kroner får man adaptiv fartpilot og pre-collision assistent. Begge dele er alle pengene værd.

 

Godt klædt på

Titanium udstyret er efter introduktionen af Vignale-niveauet ikke længere det højeste, men det gør i sig selv Fiesta’en ganske godt påklædt. Airconditon er blevet forvandlet til klimaanlæg, man disponerer over aktiv parkeringsassistent, nøglefri betjening og elruder også i bageste sidedøre. Begynder det at regne, starter vinduesviskerne automatisk og rengør den el-opvarmelige forrude – og meget andet hører også med, f.eks. 16” alufælge og statisk kurvelys.



Sidst, men ikke mindst: Hvis biler købes med hjertet – og det gør nok de fleste – falder Ford Fiesta efter sommerens fornyelser ikke igennem. Tværtimod: I undertegnedes optik er den en af de fineste kompaktbiler på markedet.


 

 

 

Andre Ford prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Ford Fiesta 100 hk: Den harmoniske løsning >>> 


Vi har også prøvet den moderate 100-hestes udgave af Ford Fiesta. Køreoplevelsen er reelt set kun forskellig i forhold til den kraftigere 125-hestes udgave gennem de færre kræfter. Fuld HD.


 


Model:

Ford Fiesta 1,0 EcoBoost 125 hk Titanium

Listepris:

Kr. 173.880

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 ltr. Turbo benzinmotor. 125 hk. 170 Nm. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,9 sek./ 195 km/t/ 23,3 km/l / 94 g/km

Længde:

4,04 m

Bagagerum:

303-984 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 16” alufælge. Tågeforlygter med kurvelys. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Fartpilot med –begrænser. Varme i forruden. Opvarmede vaskedyser. Automatisk aircondition. El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat. El-sideruder for og bag. Sædevarme. 6,5” berørings-skærm. SYNC 3.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt