- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Ford Fiesta 1,0

EcoBoost 100 hk Titanium


Den harmoniske løsning


Af Søren Clauding – oktober 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hidtil har Fords top versioner haft udstyrs-betegnelsen Titanium. Nu hedder top udgaven Vignale og det var af gode grunde også den udgave, der især var fokus på i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den nye Ford Fiesta tilbage i juli måned.

 

Men hvis man ikke har lyst til, at betale 200.000 afgifts reducerede kroner for Vignale udgaven med 140 benzinheste i maskinrummet, er versionen med 100 hk og Titanium udstyr ikke at foragte. Den koster blot 165.000.

 

Halvandet sekunds forsinkelse

På mange måder er netop den udgave også mere harmonisk. Naturligvis er udstyr og hestekræfter altid rart. Men man kan naturligvis klare sig med mindre. 100 hk betyder, at man må have tålmodighed halvandet sekund mere, inden man farer afsted med 100 km/t. Til gengæld sparer man lidt på benzinkontoen, ikke meget, men i praksis formentlig mere end den “officielle forskel”, simpelthen fordi man ikke kan køre så hurtigt.

 

Og så er Fiesta Titanium også mere komfortabel. Det skyldes noget så simpelt som hjulene. Titanium har 16” fælge med 55 procent lavprofil dæk, mens Vignale er født med 17” og 45 procent lavprofil, godt nok på 1 cm bredere dæk, men det giver større affjedring i dæksiderne med mindre lavprofil og det betyder bedre affjedringskomfort.



Forbedret undervogn gør forskellen

Så må man selvfølgelig holde lidt mere igen gennem kurverne, men det er marginalt, ligesom styrepræcisionen også kun er marginalt dårligere. Begge dele kan tilskrives den forbedrede undervogn, som vi var inde på ifm. de første internationale prøvekørsler (læs om de første internationale prøvekørsler af den nye Ford Fiesta her >>>).

 

Den kompakte prisbelønnede 1-liters EcoBoost turbo benzinmotor er principielt den samme, uanset hvor mange hestekræfter der hentes ud af den. Den fornemmes ikke anstrengt i 100 hestes udgaven, men Ford Fiesta er jo trods alt heller ikke en stor bil.

Faktisk må den lige godt 4 meter lange kompaktbil trække en anhænger på op til 1 ton.



Titanium udstyret

Titanium udstyret er rimelig omfattende. Det inkluderer førnævnte 16” alufælge, el-sidespejle med varme, tågeforlygter med kurvelys, elruder foran, aircondition, 6,5” skærm, multijusterbart læderrat, den opvarmede, støjdæmpede laminerede forrude, som er med til at sænke stress niveauet i kabinen, vognbaneassistent, sædevarme og meget mere.



Nok så væsentligt er det, at meget ekstraudstyr kan tilkøbes uden den helt store merudgift. Eksempelvis kan automatisk nødbremse købes for under 5000 kroner. Prisen inkluderer også adaptiv fartpilot, og vil man lytte til den gode B&O Play lyd med 10 højtalere og subwoofer, specialudviklet til Ford Fiesta, er merprisen 7400 kroner - og så er berøringsskærmen samtidig vokset til 8 letlæselige tommer.


 


Automatisk aircondition i stedet for den standardmonterede manuelle koster 2960 kroner og nøglefri betjening, dvs. oplåsning af dørene og start vha. en startknap, koster 4810 kroner.

 

Andre Ford prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

Ford Fiesta First World Test >>>


Vi har prøvet den moderate 100-hestes udgave af Ford Fiesta. Det hænger egentlig meget godt sammen. Se selv. Videoen kan ses i Fuld HD.


 


Model:

Ford Fiesta 1,0 EcoBoost 100 hk Titanium

Listepris:

Kr. 164.540

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 ltr. Turbo benzinmotor. 100 hk. 170 Nm. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,5 sek./ 183 km/t/ 23,3 km/l / 94 g/km

Længde:

4,04 m

Bagagerum:

303-984 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 16” alufælge. Tågeforlygter med kurvelys. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Fartpilot med –begrænser. Varme i forruden. Opvarmede vaskedyser. Aircondition. El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat. El-sideruder for. Sædevarme. 6,5” berørings-skærm. SYNC 3.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt