- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

Volvo S90 T6 AWD Inscription

Luksusbil på svensk manér


Af Søren Clauding – november 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det kan godt være, at pengene kommer fra Kina. Men Volvo er så svensk som nogensinde. Det er den nye Volvo S90 det nyeste eksempel på. At konkurrere med biler som f.eks. BMW 5-serie, Audi A6, Jaguar XF og ikke mindst Mercedes E-klasse er ikke let. Man skal da finde sin egen vej og det er præcis, hvad Volvo har gjort.

 

Alle de nævnte konkurrenter har valgt, at bygge biler med stærkt fokus på køredynamik, hvor den sportslige oplevelse er en forventelig del af køreegenskaberne. Det har, som vi ser det, ikke haft højeste prioritet hos Volvo. Bevares, med 320 turbo-benzinheste skudt ud af motorrummet gennem en glimrende 8-trins automatgearkasse er den prøvekørte S90 T6 med firehjulstræk ikke let at køre fra i rå fart.

 

Komfortabel

Men vejbeliggenheden er mere komfortabel end sportslig – uden at det er gået ud over styrepræcision, stabilitet og kurveegenskaber. På mange måder er Volvo S90 derved blevet mere tidsrigtig, hvor det store kraftoverskud, som gør det muligt at nå 100 km/t på 5,9 sekunder, i højere grad har til formål at kunne bevæge sig smidigt, sikkert og præcist i trafikken end at kunne gøre med maksimal fart gennem kurverne. S90 må også trække en anhænger på 2200 kg – det er så svensk, som det kan være.



AWD betyder, at kræfterne også kan overføres til underlaget, når vejgrebet er reduceret – sne, eller bare våd asfalt. Men det har også sin berettigelse, hvis man kommer i en kritisk situation ved en vis fart, hvor man skal styre sig ud af vanskelighederne. Ved almindelig hverdagskørsel på tør, plan asfalt mærker man intet til det.

 

Større end de fleste

Volvo S90 er med sine 4,96 meter i længden en stor bil, større end de fleste af konkurrenterne og det betyder naturligt gode pladsforhold i kabinen. Bagagerummet er ikke overvældende, men 530 liter rækker ved – har man brug for mere plads, må man investere i en ”Herregårdsvogn”. Nå, nej, det hedder det ikke længere hos Volvo, dér forsvandt lidt af det svenske. Men en V90 er den rummelige pendant til S90 – den vender vi tilbage til senere.



En del af bilens format er brugt til at gøre den elegant, til at give den et let udseende med en vis portion pondus indbygget i den markante front med Torshammer-LED lygterne, som man også finder hos XC90. Det er faktisk ingen let opgave at bygge en stor bil, der samtidig er elegant. Det har de gjort godt hos Volvo.



Klassisk og prisattraktiv

Interiøret er mere klassisk, om end i moderne stil med store skærme og al den elektronik, man nu engang har brug for ved moderne bilkørsel. Jo højere udstyrs version, jo mere udstyr, jo kraftigere drivline, det er helt normalt. Men det er værd at bemærke, at den allerbilligste Volvo S90 blot koster 545.000 kroner – og oven i købet har opnået en beskatningsværdi på bare 480.000 kroner. Det gør den yderst relevant for de, der køber en S90 som firmabil.



Den billigste S90 T6 med AWD er prissat til 855.000 kroner, den prøvekørte med Inscription udstyr og automatgear koster 925.000. men oven i det har Volvo så udrustet den med udstyr, så prisen er kommet op på mere end det dobbelte af den før nævnte billigste version: 1.253.239 kroner koster den. Men det inkluderer som bekendt også et klækkeligt sponsorat af den evigt sultne danske statskasse.

 

Standardudstyret

Standardudstyret inkluderer elektronisk styret fartbegrænsning på 230 km/t, adaptiv cruise control, som vi uden at blinke vil udnævne til måske markedets bedste og LED forlys. Al ekstraudstyret har vi ikke spalte plads nok til at komme igennem, men hér er lidt af det vigtigste:

 

Luftaffjedring bagtil er et fremragende tilkøb, som understøtter såvel kørselskomfort som styreegenskaber. 20” fælge ville vi normalt sige nej tak til, fordi det ville inkludere super lavprofildæk med ukomfortable affjedringsegenskaber og dårligt vejgreb på fugtig vej og i fedtet fører. Men på S90’eren: Intet problem overhovedet.

 

Pilot Assist

P-pilot er godt, for det er udsynet bagud ikke, og så kan vi ikke stå for den seneste udgave af Volvos Pilot Assist, som i kombination med deres vognbaneassistent fungerer forbilledligt – og det er så en del af standardudstyret på enhver S90, V90 og XC90.

 

Systemet er af mange blevet sammenlignet med Mercedes’ tilsvarende kørehjælpesystemer og ikke altid til Volvo’ens fordel. Vi har også prøvet en E-Klasse med Mercedes-systemet og i daglig brug er den store forskel, at Volvos Pilot Assist er bedre til at holde bilen centreret i vognbanen, den gør det meget blødere og umærkeligt, kørslen er dermed mere komfortabel.

 

Til gengæld giver Volvo systemet tidligere op, og det er da heller ikke tænkt som en egentlig automatpilot, så vi fornemmer det mere som markedets bedste vognbaneassistent.

 

I samarbejde med den adaptive fartpilot og den omstændighed, at systemet samler informationer ind vha. både kamera og radarer, fungerer Pilot Assist ofte glimrende på almindelige veje – se videoen her på siden.

 

Volvos beskrivelse

Volvo beskriver selv Pilot Assist og deres Lane Keeping Aid sådan:

 

Pilot Assist understøtter styring og vognbanecentrering fra 0-130 km/t og gør det uden at koble sig på f.eks. en forankørende bil.

 

Den aktive fartpilot (ACC – Adaptive Cruise Control) sikrer afstanden til forankørende helt op til 200 km/t og justerer billens fart mellem 30 og 200 km/t.

 

Pilot Assist er beregnet til brug på motorveje med tydelige vejbaner, bløde kurver og ingen modkørende trafik.

 

Vores bemærkninger

Sidstnævnte må alene omfatte spøgelsesbilister, for på vores prøveture generede ingen modkørende motorvejstrafik systemets funktion.

 

Vognbaneassistenten (LKA=Lane Keeping Assist) hjælper til at undgå utilsigtet vognbaneskift og styrer blidt bilen tilbage på rette spor, med mindre man som fører tvinger bilen til at krydse vejstriberne eller ved blinklyset indikerer, at den er god nok – vi skal skifte bane. Systemet er i funktion fra 65-200 km/t og kræver én vognbanemarkering for at virke.

Andre Volvo prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs om verdenspremieren på Volvo S90 hér >>>


Se videoen og fornem kørekomforten i den nye Volvo S90 med Pilot Assist. Kan også ses i Fuld HD på YouTube.



Model:

Volvo S90 T6 AWD Inscription

Listepris:

Kr. 925.000

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 ltr. turbobenzin motor med compressor. 320 hk. 400 Nm/ 2200-4500 omdr./min. 8-trins aut. Gear. All Wheel Drive.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

5,9 sek./ 250 km/t/ 13,9 km/l / 165 g/km

Længde:

4,96 m

Bagagerum:

530 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hill Start Assist. 18” letmetal fælge. LED-forlygter med kurvefunktion. 7 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Lædersæder. El-sæder. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-bagklap. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. 12,3” touchskærm. P-sensorer bag. Regnsensor. Isofix.


Inderst i bagagerummet er der en skilem - utænkeligt at bygge en bil i Sverige, hvori man ikke kan have sine ski...

 

 

 

 

 

Det svenske går igen i mange detaljer og er indsyet i de lækre lædersæder.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt