”Vi mener det alvorligt, derfor har vi også valgt
allerede nu at prissætte den nye Volvo S90, så den
appellerer til en bredere skare af bilkøbere.” Så
klare var ordenen fra Volvo Danmarks PR-chef,
Jan Larsen, da den nye pompøse og næsten kolossale
luksussedan havde verdenspremiere, simultant på
Detroit Motorshow og ved et eksklusivt arrangement i
hjertet af Stockholm.
Listeprisen på den billigste Volvo S90 bliver, når
den lanceres i Danmark først på efteråret, beskedne
545.000 kroner. Og nok så interessant:
Beskatningsværdien for de, der vil skulle betale
skat af en S90 som firmabil, begynder ved 450.000
kroner. Det var nok den allerstørste overraskelse ifm. verdenspremieren. Bilen havde været vist for
nogle få journalister engang i december og der var
allerede distribueret fotos af den, så dens udseende
var ikke den helt store overraskelse.
En STOR konkurrent
To ting var dog også overraskende: Hvor stor bilen
er og ikke mindst, hvor meget interiørdesignet giver
bilen karakter.
Faktuelt måler den nye S90 4,96 meter. Det er 6 cm
længere end BMW’s 5-serie, 3 cm mere end Audi A6 og
hele 8 cm større end Mercedes E-klasse – biler, som
Volvo S90 skal måles direkte op imod – og de tre
opererer alle med en højere indstigningspris.
Konkurrencen er hård i det bilsegment og der skal
meget til, hvis S90 skal hjælpe Volvo til at øge
bilsalget fra de godt 500.000 biler, den kinesisk
ejede svenske fabrik solgte i 2015, til de 800.000
biler, der er målet indenfor en overskuelig årrække.
Attraktive priser er i den forbindelse ingen dum
idé, set med danske øjne især ikke, hvis salget i
Danmark skal bibringe det globale salg noget, der
blot har en smule betydning.
Volvo Danmark styrer imidlertid lavt, når de
budgetsætter salget af Volvo S90. Men optimister i
organisationen mener ikke, at et salgstal på op imod
300 eksemplarer efter introduktionen herhjemme og
året ud, er urealistisk. Det er det næppe heller,
når man ser på, hvad det er, Volvo har skabt.
Den næste succes
Volvo S90 følger nemlig i hælene på succes-bilen
XC90, som ikke mindst i USA sælger rigtig godt.
Heldigt (eller planlagt…), for netop det amerikanske
marked får lov til at trække en stor del af det
globale salg. Amerikanerne elsker europæiske biler –
om end nogle biler måske mere end andre – og de både
elsker og har plads på deres veje til store biler.
De skal allerhelst være ultra-sikre og miljørigtige
i en grad, som nogle har svært ved at leve op til,
og så skal de for resten også gerne have masser af
kræfter. Ingen nem opgave, men Volvo tror på, at de
kan leve op til forventningerne og er allerede nu
godt i gang med at etablere en fabrik i Californien
– om noget sted i USA…
Løsenet på kravene er en som nævnt næsten 5 meter
lang bil i et elegant og meget moderne, på én gang
pompøst og ydmygt design, som ingen, tror vi, kan
sige noget negativt om. Og mere vellykket end XC90,
som undertegnede ikke faldt i svime over – men det
var der, heldigvis for Volvo, mange andre der
gjorde. S90 rammer alle, gætter jeg på.
Hybrid med 407 hestekræfter
Miljø og kræfter får man til at gå hånd i hånd i
topmodellen, som byder på en hybrid-drivline,
klassificeret som en såkaldt T8 maskine med en
benzinmotor, der i skøn forening med en plug-in
elektromotor kan producere op til 407 hestekræfter.
Mindre kan naturligvis gøre det og på de europæiske
markeder vil man også kunne vælge mellem flere
dieselmotorer.
Som nævnt indledningsvis er det indvendige design
endnu mere vellykket end de ydre linjer. Den
kolossale pladsmængde, som ikke mindst kommer
bagsædepassagererne til gode, har givet frihed til
at arbejde med fine detaljer i design, farver,
materialevalg og udtryk. Man oplever en eksklusiv
luksusbil, som mange med sikkerhed vil værdianslå
væsentligt højere end Volvos listepris er udtryk
for.
Næsten selvkørende
Oven i det kommer paletten af sikkerhedsudstyr.
Eksempelvis er Volvo S90 den første serieproducerede
bil i sin klasse med den semi-autonome
kørerfunktion, Pilot Assist. Det er en funktion, som
aflæser kørebanen og med hastigheder helt op til 130
km/t sikrer, at bilen på en vel afmærket motorvej
holder sig midt i sin vognbane.
Naturligvis regulerer den adaptive Cruise Control
afstanden til forankørende og derigennem har Volvo
taget et stort skridt i retning af den selvkørende
bil. Som et kuriosum introduceres også verdens
første ”Large Animal Detection”, som både nat og dag
”opdager” store dyr som f.eks. rådyr, heste, elge og
kvæg og sikrer, at man kan undvige dem i tide, hvis
de måtte have taget en afstikker ud på kørebanen.
Noget, som måske især appellerer til det svenske
hjemmemarked.
|