- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Verdenspremiere: Volvo S90

Stor, pompøs

– og til at købe for penge


Af Søren Clauding – 12. januar 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

”Vi mener det alvorligt, derfor har vi også valgt allerede nu at prissætte den nye Volvo S90, så den appellerer til en bredere skare af bilkøbere.” Så klare var ordenen fra Volvo Danmarks PR-chef, Jan Larsen, da den nye pompøse og næsten kolossale luksussedan havde verdenspremiere, simultant på Detroit Motorshow og ved et eksklusivt arrangement i hjertet af Stockholm.

 

Listeprisen på den billigste Volvo S90 bliver, når den lanceres i Danmark først på efteråret, beskedne 545.000 kroner. Og nok så interessant: Beskatningsværdien for de, der vil skulle betale skat af en S90 som firmabil, begynder ved 450.000 kroner. Det var nok den allerstørste overraskelse ifm. verdenspremieren. Bilen havde været vist for nogle få journalister engang i december og der var allerede distribueret fotos af den, så dens udseende var ikke den helt store overraskelse.

 

En STOR konkurrent

To ting var dog også overraskende: Hvor stor bilen er og ikke mindst, hvor meget interiørdesignet giver bilen karakter.

 

Faktuelt måler den nye S90 4,96 meter. Det er 6 cm længere end BMW’s 5-serie, 3 cm mere end Audi A6 og hele 8 cm større end Mercedes E-klasse – biler, som Volvo S90 skal måles direkte op imod – og de tre opererer alle med en højere indstigningspris.

 

Konkurrencen er hård i det bilsegment og der skal meget til, hvis S90 skal hjælpe Volvo til at øge bilsalget fra de godt 500.000 biler, den kinesisk ejede svenske fabrik solgte i 2015, til de 800.000 biler, der er målet indenfor en overskuelig årrække. Attraktive priser er i den forbindelse ingen dum idé, set med danske øjne især ikke, hvis salget i Danmark skal bibringe det globale salg noget, der blot har en smule betydning.

 

Volvo Danmark styrer imidlertid lavt, når de budgetsætter salget af Volvo S90. Men optimister i organisationen mener ikke, at et salgstal på op imod 300 eksemplarer efter introduktionen herhjemme og året ud, er urealistisk. Det er det næppe heller, når man ser på, hvad det er, Volvo har skabt.

 

Den næste succes

Volvo S90 følger nemlig i hælene på succes-bilen XC90, som ikke mindst i USA sælger rigtig godt. Heldigt (eller planlagt…), for netop det amerikanske marked får lov til at trække en stor del af det globale salg. Amerikanerne elsker europæiske biler – om end nogle biler måske mere end andre – og de både elsker og har plads på deres veje til store biler. De skal allerhelst være ultra-sikre og miljørigtige i en grad, som nogle har svært ved at leve op til, og så skal de for resten også gerne have masser af kræfter. Ingen nem opgave, men Volvo tror på, at de kan leve op til forventningerne og er allerede nu godt i gang med at etablere en fabrik i Californien – om noget sted i USA…

 

Løsenet på kravene er en som nævnt næsten 5 meter lang bil i et elegant og meget moderne, på én gang pompøst og ydmygt design, som ingen, tror vi, kan sige noget negativt om. Og mere vellykket end XC90, som undertegnede ikke faldt i svime over – men det var der, heldigvis for Volvo, mange andre der gjorde. S90 rammer alle, gætter jeg på.

 

Hybrid med 407 hestekræfter

Miljø og kræfter får man til at gå hånd i hånd i topmodellen, som byder på en hybrid-drivline, klassificeret som en såkaldt T8 maskine med en benzinmotor, der i skøn forening med en plug-in elektromotor kan producere op til 407 hestekræfter. Mindre kan naturligvis gøre det og på de europæiske markeder vil man også kunne vælge mellem flere dieselmotorer.

 

Som nævnt indledningsvis er det indvendige design endnu mere vellykket end de ydre linjer. Den kolossale pladsmængde, som ikke mindst kommer bagsædepassagererne til gode, har givet frihed til at arbejde med fine detaljer i design, farver, materialevalg og udtryk. Man oplever en eksklusiv luksusbil, som mange med sikkerhed vil værdianslå væsentligt højere end Volvos listepris er udtryk for.


 

 


Næsten selvkørende

Oven i det kommer paletten af sikkerhedsudstyr. Eksempelvis er Volvo S90 den første serieproducerede bil i sin klasse med den semi-autonome kørerfunktion, Pilot Assist. Det er en funktion, som aflæser kørebanen og med hastigheder helt op til 130 km/t sikrer, at bilen på en vel afmærket motorvej holder sig midt i sin vognbane.

 

Naturligvis regulerer den adaptive Cruise Control afstanden til forankørende og derigennem har Volvo taget et stort skridt i retning af den selvkørende bil. Som et kuriosum introduceres også verdens første ”Large Animal Detection”, som både nat og dag ”opdager” store dyr som f.eks. rådyr, heste, elge og kvæg og sikrer, at man kan undvige dem i tide, hvis de måtte have taget en afstikker ud på kørebanen. Noget, som måske især appellerer til det svenske hjemmemarked.


Volvo prøvekørsler – find dem hér >>>


VOLVO S90 verdenspremiere "LIVE"

Mandag d. 11. januar 2016 var der verdenspremiere på den helt nye Volvo S90. Vi sendte LIVE indslag fra præsentationen i Stockholm. Et af dem kan ses på YouTube.

Se indslaget på YouTube hér >>>


 


Hurtige fakta om Volvo S90:


Dansk introduktion i efteråret 2016.

 

Modelprogram og listepriser:

S90 D3 Kinetic M/T: kr. 545.000.

S90 D4 Kinetic aut.: kr. 610.000.

Momentum udstyr: +kr. 65.000.

Inscription og R-Design udstyr: +kr. 70.000 (oven i Momentum prisen)

 

Beskatningsværdier:

S90 Kinetic D3 M/T: kr. 450.000

S90 Kinetic D4 aut.: kr. 495.000

 

Drivline eksempler:

T8 AWD:

2,0, 4 cyl. Turbo benzinmotor med kompressor, der trækker på forhjulene, og el-motor, der trækker på baghjulene. 320 hk. 400 Nm/2200-5400 omdr./min.

El-motor, der trækker på baghjulene. 88 hk. 240 Nm.

Akkumuleret: 407 hk/640 Nm.

Benzinøkonomi: 52 km/l.

D5:

2,0 4 cyl. Turbodiesel, 235 hk, 480 Nm/1750-2250 omdr./min.

D4:

2,0 4 cyl. Turbodiesel, 190 hk, 400 Nm/1750-2500 omdr./min.

 

Dimensioner:

Længde: 4,963 m.

Højde: 1,443 m.

Bagagerum: 530 ltr.


 

 

 

Louise Temin, Senior Interiør Designer forklarer hvordan man har tilstræbt et selvbevidst og nordisk design udtryk, hvor bl.a. det karakteristiske lygtedesign "Thors Hammer" har referencer til nordisk mytologi.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt