- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Renault  Mégane 1,6 Energy dCi 130 Bose

Bose-lyd på første klasse


Af Søren Clauding – september 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har tidligere påpeget, at den nye Renault Mégane i den grad er en bil, men køber på grund af dens design. Det bliver bestemt ikke ringere, når man kan læne sig tilbage i sæderne og svælge sig i superlyd fra Bose surroundsound anlægget med ikke færre end 10 højtalere.

 

Bose versionen er en særskilt udstyrsvariant i den øvre ende af Mégane prisskalaen. Den er ikke den dyreste – den status tilfalder GT-versionen til 380.000 kroner. Men i GT handler det fortrinsvis om hestekræfter. I ”Bose” handler det om at nyde livet – og dertil hører bl.a. det excellente lydanlæg.



Alenlang udstyrsliste

Men der er mere end det. Udstyrslisten er nemlig temmelig lang og inkluderer bl.a. klimaanlæg, 17” alufælge, navigation, nøglekort og nøglefri betjening, Fuld LED forlygter, som forvandler nat til dag og automatisk blænder op og ned, bakkamera, p-sensorer og den seneste udgave af R-Link infotainment systemet. Passagersædet kan indstilles i højden og man kan få varme i læderrattet – ikke dårligt på en kold vinterdag. Osv., osv.



Det bidrager alt sammen til en behagelig, komfortabel kørsel, om end man godt kunne ønske sig, at LED lyset var lidt hurtigere til at blænde op igen, når en modkørende har passeret – man sidder ganske enkelt for lang tid uden langt lys på vejbanen og kan ikke umiddelbart selv blænde op igen – man skal gennem et par klik på lysarmen. Men det er småting i den større sammenhæng.

 

130-hestes diesel og manuelt gear

Bose udgaven findes i tre varianter: med en 1,2 liters turbo-benzin motor, som vi tidligere har prøvet med mellemudstyret ”Zen”, i kombination med 7-trins dobbeltkoblingsgearet ”EDC”, med en 130-hestes 1,6 liters dieselmotor i maskinrummet og manuelt gear – det er den, vi denne gang har fokus på – og den kan så også leveres med diesel og EDC-gear, da blot med 6 trin og i kombination med en 110 hestes dieselmotor.



Prisen for de to sidstnævnte er stort set den samme. Listeprisen siger 316.000 kroner med automatgear og 110 heste, mens man slipper 2000 kroner billigere, hvis man selv forestår gearskiftet, men til gengæld kan glæde sig over 130 hk.

 

Kører godt

Og det ER en fornøjelse, som Bose-varianten i øvrigt er ene om, for ingen af de øvrige versioner leveres med 130-hestes motoren. Den er kvik, smidig, rimelig støjsvag og helt i overensstemmelse med bilens udmærkede vej-egenskaber. 17” fælgene giver en meget direkte, men ikke irriterende kontakt med kørebanen og den manuelle gearkasse er helt i harmoni med køreoplevelsen.



Det tager 10 sekunder at nå de 100 km/t, hvis man er lidt hurtig på gearskiftet, og topfarten på 198 km/t er godkendt – mere fart findes som nævnt i GT-modellen qua dens 205 hestekræfter...

 

Multi-sense styrer speeder og rat

Med på udstyrslisten er det såkaldte Multi-sense, som er forskellige køreindstillinger, Normal, Sport, Eco og en individuel konfiguration – samt Comfort, som bl.a. giver rygmassage til føreren, hvis man ønsker det. Men derudover er det alene speeder- og styrerespons, der påvirkes – ikke affjedringen. Der er desuden en stribe fancy lyseffekter tilknyttet…

 

130-hestes dieselbilen må trække ikke mindre end 1850 kg, godt hjulpet af drejningsmomentet på 320 Nm – det er absolut et plus, hvis man ynder at køre med campingvogn – og så er den brændstoføkonomisk nok til, at driftsbudgettet ikke væltes af ejerafgiften. Den koster 2100 kroner om året og kører officielt 25 km/l. I praksis landet tallet lige over 20 km/l, hvis man tager eco-indstillingen til hjælp.

 

Den prøvekørte bil var i øvrigt udstyret med adaptiv fartpilot til små 10.000 kroner. Er man til det kørehjælpemiddel – og det kan man næsten ikke undgå at blive forfalden til, hvis man ofte kører lange ture på motorvej, kan det bestemt anbefales. Afstanden til forankørende holdes konstant, så længe den forankørende kører langsommere end fartpilotens indstilling.

 

Hvad angår de indretningsmæssige egenskaber har vi tidligere beskrevet dem i forbindelse med vores prøvekørsel af Mégane med 1,2-liters turbobenzin motor (læs prøvekørslen af Megane 1,2 hér >>>).


 

Andre Renault prøvekørsler – find dem hér >>>


 

 

Head-up display'et i forruden er klart og tydeligt.


Model:

Renault  Mégane 1,6 Energy dCi 130 Bose

Listepris:

Kr. 313.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 ltr. 130 hk. 320 Nm/ 1750 omdr./min. 6 M/T

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,0 sek./ 198 km/t/ 25,0 km/l / 103 g/km

Længde:

4,36 m

Bagagerum:

384 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hill Start Assist. Aktivt nødbremsesystem. Vognbaneassistent. 17” letmetal fælge. Fuld LED forlygter. Forlygtespulere. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås med håndfri betjening. El-justerbare indklappelige sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme. Førersæde med el-indstillelig lændestøtte, massage funktion og sædevarme. Fartpilot. P-sensorer for og bag. Bakkamera. Regn- og lyssensor. Isofix. Bose surroundsound lydanlæg med 10 højtalere. 8,7” skærm.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt