Vi har tidligere påpeget, at den nye Renault Mégane
i den grad er en bil, men køber på grund af dens
design. Det bliver bestemt ikke ringere, når man kan
læne sig tilbage i sæderne og svælge sig i superlyd
fra Bose surroundsound anlægget med ikke færre end
10 højtalere.
Bose versionen er en særskilt udstyrsvariant i den
øvre ende af Mégane prisskalaen. Den er ikke den
dyreste – den status tilfalder GT-versionen til
380.000 kroner. Men i GT handler det fortrinsvis om
hestekræfter. I ”Bose” handler det om at nyde livet
– og dertil hører bl.a. det excellente lydanlæg.
Alenlang udstyrsliste
Men der er mere end det. Udstyrslisten er nemlig
temmelig lang og inkluderer bl.a. klimaanlæg, 17”
alufælge, navigation, nøglekort og nøglefri
betjening, Fuld LED forlygter, som forvandler nat
til dag og automatisk blænder op og ned, bakkamera,
p-sensorer og den seneste udgave af R-Link
infotainment systemet. Passagersædet kan indstilles
i højden og man kan få varme i læderrattet – ikke
dårligt på en kold vinterdag. Osv., osv.
Det bidrager alt sammen til en behagelig,
komfortabel kørsel, om end man godt kunne ønske sig,
at LED lyset var lidt hurtigere til at blænde op
igen, når en modkørende har passeret – man sidder
ganske enkelt for lang tid uden langt lys på
vejbanen og kan ikke umiddelbart selv blænde op igen
– man skal gennem et par klik på lysarmen. Men det
er småting i den større sammenhæng.
130-hestes diesel og manuelt gear
Bose udgaven findes i tre varianter: med en 1,2
liters turbo-benzin motor, som vi tidligere har
prøvet med mellemudstyret ”Zen”, i kombination med
7-trins dobbeltkoblingsgearet ”EDC”, med en
130-hestes 1,6 liters dieselmotor i maskinrummet og
manuelt gear – det er den, vi denne gang har fokus
på – og den kan så også leveres med diesel og
EDC-gear, da blot med 6 trin og i kombination med en
110 hestes dieselmotor.
Prisen for de to sidstnævnte er stort set den samme.
Listeprisen siger 316.000 kroner med automatgear og
110 heste, mens man slipper 2000 kroner billigere,
hvis man selv forestår gearskiftet, men til gengæld
kan glæde sig over 130 hk.
Kører godt
Og det ER en fornøjelse, som Bose-varianten i øvrigt
er ene om, for ingen af de øvrige versioner leveres
med 130-hestes motoren. Den er kvik, smidig, rimelig
støjsvag og helt i overensstemmelse med bilens
udmærkede vej-egenskaber. 17” fælgene giver en meget
direkte, men ikke irriterende kontakt med kørebanen
og den manuelle gearkasse er helt i harmoni med
køreoplevelsen.
Det tager 10 sekunder at nå de 100 km/t, hvis man er
lidt hurtig på gearskiftet, og topfarten på 198 km/t
er godkendt – mere fart findes som nævnt i
GT-modellen qua dens 205 hestekræfter...
Multi-sense styrer speeder og rat
Med på udstyrslisten er det såkaldte Multi-sense,
som er forskellige køreindstillinger, Normal, Sport,
Eco og en individuel konfiguration – samt Comfort,
som bl.a. giver rygmassage til føreren, hvis man
ønsker det. Men derudover er det alene speeder- og
styrerespons, der påvirkes – ikke affjedringen. Der
er desuden en stribe fancy lyseffekter tilknyttet…
130-hestes dieselbilen må trække ikke mindre end
1850 kg, godt hjulpet af drejningsmomentet på 320 Nm
– det er absolut et plus, hvis man ynder at køre med
campingvogn – og så er den brændstoføkonomisk nok
til, at driftsbudgettet ikke væltes af ejerafgiften.
Den koster 2100 kroner om året og kører officielt 25
km/l. I praksis landet tallet lige over 20 km/l,
hvis man tager eco-indstillingen til hjælp.
Den prøvekørte bil var i øvrigt udstyret med adaptiv
fartpilot til små 10.000 kroner. Er man til det
kørehjælpemiddel – og det kan man næsten ikke undgå
at blive forfalden til, hvis man ofte kører lange
ture på motorvej, kan det bestemt anbefales.
Afstanden til forankørende holdes konstant, så længe
den forankørende kører langsommere end fartpilotens
indstilling.
Hvad angår de indretningsmæssige egenskaber har vi
tidligere beskrevet dem i forbindelse med vores
prøvekørsel af Mégane med 1,2-liters turbobenzin
motor (læs
prøvekørslen af Megane 1,2 hér >>>).
|