- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Renault Mégane 1,2 TCe 130 Zen

Vinder på designet


Af Søren Clauding – juli 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Renault Mégane rammer præcis ind i det stærkt konkurrenceprægede marked for kompakte mellemklassebiler. Til en grundpris på 190.000 kroner står den prismæssigt stærkt, men det, der virkelig skiller den ud fra mængden, er et markant design og unik affjedringskarakteristik.

 

Det er især frontdesignet, der er iøjefaldende. Det har den adapteret fra de større Tallisman og Espace modeller, det giver bilen en ganske særlig karakter og en god portion af den maskuline pondus, som ikke tidligere har kendetegnet Mégane modellerne. Det er en smagssag, om man kan lide det. Vi synes, det ser godt ud, og det fører i øvrigt tankerne lidt over på 50’ernes store amerikanerbiler – og det er bestemt positivt ment.

 

Unik affjedring

Affjedringskarakteristikken er unik. På plan vej opsamles de små ujævnheder og udslettes på stedet. Man mærker dem så minimalt, som var de ikke eksisterende. Større ujævnheder mærkes uundgåeligt, men også den del af affjedringen er fremragende. Renault har desuden formået, ved at holde en vis spændstighed i ikke mindst bilens krængning, at sikre gode kurveegenskaber. 16” alufælge er standard på den prøvekørte version og heldigvis er de ikke større – det ville let kunne ødelægge affjedringskomforten.



Vi har ikke endnu haft lejlighed til at afprøve Mégane ved topfart, men har ingen grund til at tro, at den ikke også skulle mestre dén opgave. Bilen er ikke over en kam den absolut bedst kørende bil i klassen, men den nærmer sig. Og støjbilledet, som er en vigtig del af kørselskomforten, er meget moderat.

 

Glimrende benzinmotor

Det skyldes også den i den prøvekørte udgave installerede 4-cylindrede 1,2 liters benzinmotor. Den er yderst vibrations- og støjfri – og helt igennem en fornøjelse. Med al respekt for de mange 3-cylindrede alternativer, der findes på markedet, er 4 cylindre en herlig vibrationsfri løsning. At man så oven i købet er lykkedes med en benzinøkonomi på 18,9 km/l, er godt gået – for motoren præsterer 130 hestekræfter og leverer et drejningsmoment på 205 Nm.



Den er meget smidig og stærk – hvad der ikke mindst genspejles i en tilladt anhængervægt på 1650 kg - det er meget for en bil i den størrelse. 100 km/t nås på 10,6 sekunder og topfarten er angivet til 197 km/t – det gør ikke Mégane til en racer, men sådan er den næppe heller tænkt, i hvert fald ikke i de mere moderater udgaver som den, vi har prøvekørt.

 

Pladsfordelingen

Renault Mégane måler 4,36 meter i længden og har et karrosseridesign, der signalerer god plads i højden og især på bagsædet. Det er positivt, for det kniber med benpladsen for bagsædepassagererne, øjensynlig fordi de har måttet aflevere lidt af pladsen til bagage.



Ude bagtil disponerer man nemlig over 384 liter bagageplads, og den kan naturligvis øges efter behov ved at lægge bagsæderyglænene ned. Et helt plant bagagerumsgulv kommer der dog ikke ud af det, men pladsen er der, og det er godt.

 

Clean kabinedesign

Kabinedesignet er mere neutralt end det udvendige design, mere enkelt og ”clean”. Man kan også kalde det mere feminint, håber vi, uden at træde nogen over tæerne. Balancen ligger i det udvendige maskuline design, som tilsammen burde gøre Mégane attraktiv for begge køn.


 


Den prøvekørte variant havde foruden den førnævnte fine benzinmotor det såkaldte Zen-udstyr, som er en slags mellemudstyr. Prisen for den konfiguration er 254.000 kroner og udstyret er ganske pænt.

 

Standardudstyret i den billigste ”Life” version inkluderer bl.a. 6 airbags, fartpilot, el-ruder, sædevarme og forlygte-spulere.

 

Zen-udstyret

Med Zen får man desuden automatisk op- og nedblænding af forlyset, skiltegenkendelse – og et lille signal, når man overskrider den hastighed, som det sidst identificerede skilt angiver som den maksimale. Vognbaneassistent, der ikke blander sig i styringen, men på en noget iørefaldende måde i form af en kraftig brummen foreslår en at blive på sporet, er også en af bilens ingredienser.

 

Det samme er indbygget navigation, visualiseret via en letlæselig 7” skærm i midterkonsollen, multijusterbart læderrat, regn-sensor og tågeforlygter. Også automatisk klimaanlæg indgår i udstyrslisten.

 

Nøglefri entre og start kan tilkøbes for blot 3.500 kroner og indebærer bl.a., at bilen venligt folder sidespejlene ud og hilser velkommen med en lille ”jingle”, når man stiger ind. Aktiv nødbremse kan også tilkøbes.

 

Summa summarum: Den nye Renault Mégane bør bestemt overvejes, hvis man søger bil i den kompakte mellemklasse. Kørekomforten er stor, de praktiske løsninger er OK, men man skal være bevidst på sine personlige pladsbehov.

Andre Renault prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og oplev en køretur i den nye Renault Mégane på danske landeveje.



Model:

Renault Megane 1,2 TCe 130 Zen

Listepris:

Kr. 253.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,2 ltr. 130 hk. 205 Nm. 6 M/T

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,6 sek./ 197 km/t/ 18,9 km/l / 119 g/km

Længde:

4,36 m

Bagagerum:

384 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. 16” alufælge. Tågeforlygter. 6 airbags. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix. Skiltegenkendelse. Vognbaneassistent. Navigation. 7” farveskærm.


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt