- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Hyundai Tucson

1,6 T-GDi 2WD Trend

Luksus-SUV til rimelig pris


Af Søren Clauding – juni 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi prøvekørte for kort tid siden Hyundai Tucson i den mest veludrustede version med 185 dieselheste, firehjulstræk og automatgear. Det er en bil, som koster den nette sum af 600.000 kroner. Det kan naturligvis gøres billigere…

 

Man kunne jo alternativt vælge at gå helt ned i basisudgaven med Life-udstyr og 132 hestes benzinmotor. Den er såmænd et udmærket alternativ, fordi bilen i sin grundform jo er den samme – og den koster stort set kun halvdelen, 325.000 kroner, for nu at være mere nøjagtig.

 

190.000 kroner sparet

Eller man kunne vælge en mellemting til 410.000 kroner – det er stadig en besparelse på 190.000 i forhold til top-udgaven – og kun 85.000 kroner mere end basisudgaven. Den er faktisk et ret godt alternativ og den ser vi på denne gang.

 

Basisudgaven har godt nok aircondition, den har el-ruder både for og bag, fartpilot med farbegrænser, Bluetooth, fjernbetjent centrallås, sædevarme både for og bag og varme i rattet – plus 16” alufælge. Så man er bestemt ikke dårligt stillet. Og så har den forhjulstræk.

 

Men mellemtingsløsningen, Hyundai Tucson 1,6 T-GDi 2WD ”Trend”, byder på så meget mere. 16” alufælgene er erstattet af 17” fælge, som giver bedre vejgreb, men også en ret kontant berøring med vejen. Den har 2-zone klimaanlæg med køl i handskerummet, regnsensor og statisk kurvelys, hvor man får ekstra lys ude fortil i den retning, man nu drejer, når det måtte være mørkt og forlygterne er tændt.



Andre fordele

Trend udgaven har også ventilation ved bagsædet – herligt på en varm sommerdag – den har flex-steer, så den er lettere at komme omkring hjørnerne med og nemmere at parkere, el-sidespejlene kan foldes helt ind, så de ikke rives af, af for nært-kørende medtrafikanter, den har tonede ruder bagtil og nogle fancy skidplates, som beskytter bilen fortil og bagtil, hvis man begiver sig ud i terrænet.

 

Sidstnævnte er den dog ikke helt så god til som den tidligere prøvekørte version, for den havde firehjulstræk og for de 410.000 kroner må man nøjes med forhjulstræk. Men de 17 cm frihøjde er bevaret og det er en vigtig parameter, når man skal frem hvor andre giver op.

 

Sikkerhedspakken

Men man får også sikkerhedspakken med, som bl.a. inkluderer vognbaneassistent, som vi illustrerede i vores video, da vi prøvekørte Tucson 4WD (Klik og se videoen hér >>>)og den har Blind Spot monitor, som lyser op og dermed advarer, hvis der er biler tæt på i den blinde vinkel.



Hvad man ikke får er 19” alufælge, elektrisk bagklap, elektrisk indstillelige sæder og navigation, men LED forlygterne fulgte med på den prøvekørte bil, fordi Hyundai havde udstyret den med sådanne, som godt nok medfører en merpris på 18.000 kroner. Men LED forlys ER godt.

 

Hurtigere end dieseludgaven

Til gengæld får man næsten ligeså mange kræfter og en anelse bedre fartpræstationer. Det hænger sammen med, at automatgearet er udskiftet med manuelt gear – en glimrende 6-trins gearkasse – og ikke mindst, at der nu ligger en 177 hestes turbobenzinmotor i motorrummet.

 

Den gør det muligt at nå de 100 km/t en smule hurtigere og højere topfart har den også. Det sker naturligvis på bekostning af brændstoføkonomien, men det er ikke galt: 185-hestes dieselen med 4WD og automatgear kører 15,9 km/l. Med benzinmotoren kan man køre 13,7 km/l og nok så væsentligt: Det er et tal, man meget let kan få til at holde i praksis.

 

Lettere og mere agil

Med benzinmotor og uden 4WD og automatgear taber Tucson’en sig 166 kg i vægt og det gør den sjovere i kurverne, mere agil og man må endda køre med 1900 kg på trækkrogen. Motorgangen er lydløs og vibrationssvag og det er med til at øge kørselskomforten, så selvom man må give afkald på noget af komfortudstyret, er totaloplevelsen ikke ringere.



Oven i det hele slipper man ikke bare billigere til bilen, man slipper også med det halve i grøn afgift, det er faktisk slet ikke så dårligt. Og de 5 års garanti, uden begrænsninger på kørte kilometer, får man stadig. Dieseludgaven med topudstyr, firehjulstræk og automatgear er god, men sat i forhold til prisen sværger undertegnede mere til den her beskrevne bil…


Andre Hyundai prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Hyundai Tucson 4WD aut. test >>>


 


Model:

Hyundai Tucson 2,0 CRDi Premium 4WD aut.

Listepris:

Kr. 599.995

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 185 hk. 400 Nm/1750-2750 omdr./min. 6-trins automatgear. 4WD

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,5 sek./ 201 km/t/ 15,4 km/l /170 g/km

Længde:

4,48 m

Frihøjde:

170 mm

Bagagerum:

513-1503 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. Automatisk Nødbremse System. 19” alufælge. LED forlygter. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Elektrisk bagklap. Multijusterbart læderrat. Lædersæder (ekstraudstyr). 2 zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme for og bag. Vognbaneassistent. Navigation. 8” skærm. P-sensorer for og bag. Bakkamera. Smart Parkering.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt