- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har prøvet en Citroën C4 med den nye BlueHDI motor på 120 hestekræfter. Der er ingen mærkbar forskel på en motor baseret på AdBlue teknologien og en uden.

Klik på billederne og se dem større


Euro6 - miljørigtige dieselmotorer:

Citroën tager det fulde skridt


Af Søren Clauding – 11. marts 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. 1. september i år er skæringsdag, hvad angår forurening fra dieselmotorer. Da træder de nye Euro 6 normer i kraft og fra den dag skal udledningen af de skadelige og bl.a. kræftfremkaldende kvælstofilter, de såkaldte NOx, i bilernes udstødning reduceres med 56 procent. For Citroëns vedkommende tager man skridtet helt ud og fjerner omkring 90 procent af NOx'erne.

 

Kravene gælder alle nye biler og bilfabrikkerne har forskellige måder hvorpå de kan tilrette deres motorer, så de opfylder de nye krav.

 

Jo længere på literen jo mere NOx

Det er fortrinsvis en reduktion af kvælstofilterne, det handler om i denne omgang. Udfordringen for motorkonstruktørerne er imidlertid, at hvis man, ved at ændre på motorens funktion, reducerer udledningen af NOx, øges udledningen af CO2, og det ønsker ingen. Især ikke bilejerne, for udover at CO2 har uønsket virkning hvad angår drivhuseffekten, er der også en direkte sammenhæng mellem brændstofforbruget (læs: brændstofudgiften) og CO2 udledningen: Jo mindre CO2, jo længere på literen.

 

Hvis man omvendt gør motorerne endnu mere energieffektive, øges udledningen af NOx. Der trækkes med andre ord i hver sin retning.

 

AdBlue

I konstruktionen af lastbilsmotorer har man gennem en årrække arbejdet med tilførsel af AdBlue i dieselmotorernes udstødning. AdBlue er populært sagt vand med urea. Når det indsprøjtes i udstødningssystemet i en katalysator, kaldet SCR (Selective Catalytic Reduction), reduceres fortrinsvis nitrogenilterne, mens iltning af svovldioxid, så molekylerne omdannes til svovltrioxid, undertrykkes. Effekten er med andre ord, at man slipper af med størstedelen af de skadelige stoffer, så at sige uden bivirkninger.

 

For PSA-koncernens vedkommende, dvs. Citroën, Peugeot og eksklusiv-mærket DS, har man valgt at tage skridtet fuldt ud, og i princippet vil alle nye dieselmotorer fra PSA-koncernen fremover være baseret på AdBlue teknologien.

 

90 procents reduktion

”Det betyder,” fortæller Francois Gallliot, som er chefingeniør hos Citroën og manden bag den nye 1,6 liters Blue-HDI motor, ”at vi kan reducere NOx’erne med op imod 90 procent. Euro 6 normerne kræver en reduktion på 56 procent, men vi ser ingen grund til ikke at tage skridtet fuldt ud og fjerne så meget, som det nu er muligt.”

 

”Ved at fjerne NOx’erne, som en del af efterbehandlingen af dieselmotorens udstødning i SCR katalysatorer, har vi mulighed for, fortsat at arbejde med at forbedre motorens energieffektivitet og dermed sænke dens CO2 udledning. Derved øges udledningen af NOx godt nok, men den forøgede udledning reducerer vi i katalysatoren, så det samlede resultat bliver en motor, som både bruger mindre brændstof, sender mindre CO2 op i atmosfæren og næsten ikke udleder kvælstofilter,” fastslår Francois Gallliot.

 

1 øre pr. kilometer

Citroën har valgt at installere tanke på 17 liters størrelse i deres biler. 17 liter AdBlue rækker til omkring 20.000 kilometers kørsel og koster i nabolaget af et par hundrede kroner. Det koster altså rundt regnet 1 øre pr kilometer at leve op til de nye normer.

 

”I praksis vil AdBlue tanken blive efterfyldt ved hver serviceeftersyn, ligesom man får skiftet bremser og andre sliddele. Da det er lovgivningen, der kræver den reducerede forurening – hvad vi i øvrigt ikke har noget som helst imod at leve op til, tværtimod – er der dog indbygget en funktion i bilerne, som indebærer, at hvis AdBlue tanken er tom, kan motoren ikke startes. Men et advarselssystem har da allerede og første gang, når der er 2400 kilometer tilbage i AdBlue tanken, næsten konstant gjort opmærksom på at efterfyldning er nødvendig,” forklarer Francois Gallliot. Og da det er ligeså let at efterfylde AdBlue som sprinklervæske, er det i praksis intet problem.

 

Intet at mærke

Vi har prøvet en Citroën C4 med den nye 1,6 liters Blue-HDI motor med en effekt på 120 hestekræfter og kunne ikke mærke noget som helst til AdBlue – den samme erfaring, som vi tidligere har haft med AdBlue motorer fra PSA og andre bilproducenter.

Citroën prøvekørsler - find dem her >>>


 

Citroëns 120-hestes 1,6 liters BlueHDI motor ligner en hvilken som helst anden dieselmotor, men SCR-katalysatoren er pakket tæt ind til motorblokken. Derved varmes den mest muligt op og jo før den er varm, jo før fjerner den effektivt de skadelige kvælstofilter.

 

Francois Gallliot.

 


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt