- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ny Toyota Mirai:

Fremtiden er kommet til Danmark

- men foreløbig kun i 25 eksemplarer


Af Søren Clauding – 29. september 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

29. september 2015 var dagen, hvor fremtiden blev introduceret i Danmark. Den ankom præcis efter planen, som blev offentliggjort for et år siden (læs vores første artikel herom hér >>>) i form af brintbilen, Toyota Mirai. Og ordlegen hænges op på den omstændighed, at ”Mirai” betyder fremtid på japansk.

 

Det er naturligvis ikke en tilfældighed, at japanerne har kaldt bilen Mirai, for måske har netop den innovative japanske bilvirksomhed mere end nogen anden med held skuet ud i fremtiden i firmaets 120 årige historie. Og ikke bare Toyota, men en række af kollegerne i branchen tror på, at brint er fremtidens energibærer. Også andre velrenommerede firmaer som bl.a. BMW, Nissan, Ford og Opel er på trapperne med brintbiler – og allerede i det kommende år kommer Honda’s nye brintbil på markedet.

 

Første brintbil i serieproduktion

Hyundai har for længst bragt en brintbil på markedet i form af en variant af ix35. Den store forskel er imidlertid, at Toyota Mirai er verdens første serieproducerede til formålet bygget brintbil – om end serien endnu er ganske beskeden. Faktisk så beskeden, at den globale produktion i 2016 udgør 2000 eksemplarer. Og frem til udgangen af 2016 må må de tre europæiske lande, som nu får muligheden for at sælge Mirai, deles om 100 eksemplarer. De to andre lande er Tyskland og England, de er uomtvisteligt noget større end Danmark – alligevel  tildeles Danmark 25.

 

Dette antal kan dog hurtigt vise sig at være skudt over målet, hvis ikke Folketinget meget snart vedtager en ny lovgivning, som fortsat bakker op om ikke forurenende bilprojekter. Eller omvendt: Hvis det viser sig, at det vil man ikke, får Toyota Danmark meget travlt med at komme af med flest mulige Mirai i år, fordi afgiftsfritagelsen af el-biler (en brintbil er jo ret beset en elbil, blot med eget kraftværk indbygget) løber indtil 31. december.

 

Fra top til bund

Problemet er blot, at hvis den danske stat fravælger, at bakke op omkring el-drift og dermed forvandler Danmark fra at være et af de mest fremstående lande i den henseende til den mest tilbagestående nation (skræmmebilledet er, at el-biler belægges med afgift som biler, der drives af forbrændingsmotorer), er infrastrukturen ikke længere interessant at investere i, og så er der næppe meget incitament for nogen at finde til at erhverve sig en Mirai. Men mon bilerne så ikke kan finde købere andre steder i Europa, hvor de ikke er så tilbageholdende…

 

Toyota Mirai handler isoleret betragtet om at forstå fremtiden. Det ansete analyseinstitut, McKinsey, forudser, at i 2050 vil der ikke længere være personbiler tilbage på markedet, som kører på fossile brændstoffer. Til den tid er det alene el-biler, der lades med strøm fra f.eks. vindmøller, eller el-biler, som kører på strøm, produceret vha. brint., oplyste FDM’s motortekniske redaktør, Søren W. Rasmussen i forbindelse med en række indlæg, afholdt på ”Den Blå Planet” i København ved den officielle lancering af Toyota Mirai i Danmark.


Søren W. Rasmussen, FDM.


18 år med hybridbiler

I den mellemliggende periode vil hybridbiler af den ene eller den anden slags stille og roligt overtage markedet fra de biler, der alene kører vha. benzin eller diesel, fastslår analysen. Men hybridbiler er en overgangsordning, som topper i perioden mellem 2025 og 2035. Præcis som Toyota meget a-pro-pos forudså det, da de for 18 år siden søsatte den første hybridbil, Toyota Prius.

 

”Vi var dengang nødt til at tage føringen på området for hybridbiler, fordi brintbilsteknologien og den nødvendige infrastruktur ikke var langt nok fremme,” har Toyotas europæiske topchef, Didier Leroy tidligere oplyst (læs også vores artikel om emnet fra september 2013 >>>). ”Men vi har hele tiden vidst, at hybridbiler kun var en overgangsordning, om end af de mere længerevarende, som var nødvendig for at reducere CO2 udledningen og udledningen af skadelige stoffer i det hele taget – og bremse forbruget af de fossile energiressourcer mest muligt”.

 

Succes

Det projekt har Toyota i øvrigt haft stor succes med: ”8 millioner hybridbiler har Toyota på verdensplan solgt til dato. I dag er 1,3 millioner biler om året (12 procent af Toyotas globale salg) hybridbiler, og også i Danmark er man fulgt godt med. Her sælger man for øjeblikket 2000 hybridbiler om året,” fortalte Toyota Danmarks danske direktør, Kristian Krapper.

 

Hvis Toyota Mirai & Co. skal have succes, skal infrastrukturen følge med. Det vil først og fremmest sige antallet og placeringen af brint tankstationer. Vi kan i Danmark bryste os over at have verdens første landsdækkende netværk af brint tankstationer. Nu er Danmark jo heller ikke så stort, men alligevel… Lige nu kan man tanke brint i Aalborg, Holstebro, Vejle, Korsør og tre steder i hovedstadsområdet. Man er i færd med at etablere stationer i Aarhus, Esbjerg og Kolding. Og hvis alt går, som man håber og har planlagt, vil der i 2016 blive bygget yderligere stationer i Hillerød, Herning og midtvejs mellem Aarhus og Aalborg.

 

Vi vender her på Motorsiden.dk om få uger tilbage med en mere dybdegående prøvekørsel af Toyota Mirai, men Pressechef Anders Tystrup fra Toyota Danmark kan fastslå, at man med det eksisterende netværk af tankstationer og Mirais rækkevidde kan køre tværs gennem landet uden at tanke op – den har en rækkevidde på over 500 kilometer. Vores første miniatureprøvetur i den nye bil vidnede om en luksuøs og komfortabel bil, som bare i dén grad har nydt godt af at være skabt som brintbil lige fra bunden…

 

8000 kroner om måneden – ex. moms

Og prisen? ”Importorganisationen, det fabriksejede Toyota Danmark, har besluttet i første omgang selv at forestå afsætningen af Toyota Mirai,” fortalte den projektansvarlige, General Manager hos Toyota Danmark, René Mouritsen. ”Vi opererer med en leasingmodel, hvor prisen er 8000 kroner ekskl. moms pr. måned.” Det gør jo ikke præcis Toyota Mirai til en billig bil. På den anden side er den yderst luksuøs og fuldt udstyret, så hvis prismodellen holder til politikernes regelsæt, burde bilen – og dermed i 2. omgang også miljøet – have en regulær chance.

Andre Toyota prøvekørsler – find dem hér >>>


 

 

Kristian Krapper.

 

Anders Tystrup.

 

René Mouritsen.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt