29. september 2015 var dagen, hvor fremtiden blev
introduceret i Danmark. Den ankom præcis efter
planen, som blev offentliggjort for et år siden (læs
vores første artikel herom hér >>>) i form af
brintbilen, Toyota Mirai. Og ordlegen hænges op på
den omstændighed, at ”Mirai” betyder fremtid på
japansk.
Det er naturligvis ikke en tilfældighed, at
japanerne har kaldt bilen Mirai, for måske har netop
den innovative japanske bilvirksomhed mere end nogen
anden med held skuet ud i fremtiden i firmaets 120
årige historie. Og ikke bare Toyota, men en række af
kollegerne i branchen tror på, at brint er
fremtidens energibærer. Også andre velrenommerede
firmaer som bl.a. BMW, Nissan, Ford og Opel er på
trapperne med brintbiler – og allerede i det
kommende år kommer Honda’s nye brintbil på markedet.
Første brintbil i serieproduktion
Hyundai har for længst bragt en brintbil på markedet
i form af en variant af ix35. Den store forskel er
imidlertid, at Toyota Mirai er verdens første
serieproducerede til formålet bygget brintbil – om
end serien endnu er ganske beskeden. Faktisk så
beskeden, at den globale produktion i 2016 udgør
2000 eksemplarer. Og frem til udgangen af 2016 må må de tre europæiske lande, som nu får
muligheden for at sælge Mirai, deles om 100 eksemplarer. De to
andre lande er Tyskland og England, de er
uomtvisteligt noget større end Danmark – alligevel
tildeles Danmark 25.
Dette antal kan dog hurtigt vise sig at være skudt
over målet, hvis ikke Folketinget meget snart
vedtager en ny lovgivning, som fortsat bakker op om
ikke forurenende bilprojekter. Eller omvendt: Hvis
det viser sig, at det vil man ikke, får Toyota
Danmark meget travlt med at komme af med flest
mulige Mirai i år, fordi afgiftsfritagelsen af
el-biler (en brintbil er jo ret beset en elbil, blot
med eget kraftværk indbygget) løber indtil 31.
december.
Fra top til bund
Problemet er blot, at hvis den danske stat
fravælger, at bakke op omkring el-drift og dermed
forvandler Danmark fra at være et af de mest
fremstående lande i den henseende til den mest
tilbagestående nation (skræmmebilledet er, at
el-biler belægges med afgift som biler, der drives
af forbrændingsmotorer), er infrastrukturen ikke
længere interessant at investere i, og så er der
næppe meget incitament for nogen at finde til at
erhverve sig en Mirai. Men mon bilerne så ikke kan
finde købere andre steder i Europa, hvor de ikke er
så tilbageholdende…
Toyota Mirai handler isoleret betragtet om at forstå
fremtiden. Det ansete analyseinstitut, McKinsey,
forudser, at i 2050 vil der ikke længere være
personbiler tilbage på markedet, som kører på
fossile brændstoffer. Til den tid er det alene
el-biler, der lades med strøm fra f.eks. vindmøller,
eller el-biler, som kører på strøm, produceret vha.
brint., oplyste FDM’s motortekniske redaktør, Søren
W. Rasmussen i forbindelse med en række indlæg,
afholdt på ”Den Blå Planet” i København ved den
officielle lancering af Toyota Mirai i Danmark.
Søren W. Rasmussen, FDM.
18 år med hybridbiler
I den mellemliggende periode vil hybridbiler af den
ene eller den anden slags stille og roligt overtage
markedet fra de biler, der alene kører vha. benzin
eller diesel, fastslår analysen. Men hybridbiler er
en overgangsordning, som topper i perioden mellem
2025 og 2035. Præcis som Toyota meget a-pro-pos
forudså det, da de for 18 år siden søsatte den
første hybridbil, Toyota Prius.
”Vi var dengang nødt til at tage føringen på området
for hybridbiler, fordi brintbilsteknologien og den
nødvendige infrastruktur ikke var langt nok fremme,”
har Toyotas europæiske topchef, Didier Leroy
tidligere oplyst (læs
også vores artikel om emnet fra september 2013 >>>).
”Men vi har hele tiden vidst, at hybridbiler kun var
en overgangsordning, om end af de mere
længerevarende, som var nødvendig for at reducere
CO2 udledningen og udledningen af skadelige stoffer
i det hele taget – og bremse forbruget af de fossile
energiressourcer mest muligt”.
Succes
Det projekt har Toyota i øvrigt haft stor succes
med: ”8 millioner hybridbiler har Toyota på
verdensplan solgt til dato. I dag er 1,3 millioner
biler om året (12 procent af Toyotas globale salg)
hybridbiler, og også i Danmark er man fulgt godt
med. Her sælger man for øjeblikket 2000 hybridbiler
om året,” fortalte Toyota Danmarks danske direktør,
Kristian Krapper.
Hvis Toyota Mirai & Co. skal have succes, skal
infrastrukturen følge med. Det vil først og fremmest
sige antallet og placeringen af brint tankstationer.
Vi kan i Danmark bryste os over at have verdens
første landsdækkende netværk af brint tankstationer.
Nu er Danmark jo heller ikke så stort, men
alligevel… Lige nu kan man tanke brint i Aalborg,
Holstebro, Vejle, Korsør og tre steder i
hovedstadsområdet. Man er i færd med at etablere
stationer i Aarhus, Esbjerg og Kolding. Og hvis alt
går, som man håber og har planlagt, vil der i 2016
blive bygget yderligere stationer i Hillerød,
Herning og midtvejs mellem Aarhus og Aalborg.
Vi vender her på Motorsiden.dk om få uger tilbage
med en mere dybdegående prøvekørsel af Toyota Mirai,
men Pressechef Anders Tystrup fra Toyota Danmark kan
fastslå, at man med det eksisterende netværk af
tankstationer og Mirais rækkevidde kan køre tværs
gennem landet uden at tanke op – den har en
rækkevidde på over 500 kilometer. Vores første
miniatureprøvetur i den nye bil vidnede om en
luksuøs og komfortabel bil, som bare i dén grad har
nydt godt af at være skabt som brintbil lige fra
bunden…
8000 kroner om måneden – ex. moms
Og prisen? ”Importorganisationen, det fabriksejede
Toyota Danmark, har besluttet i første omgang selv
at forestå afsætningen af Toyota Mirai,” fortalte
den projektansvarlige, General Manager hos Toyota
Danmark, René Mouritsen. ”Vi opererer med en
leasingmodel, hvor prisen er 8000 kroner ekskl. moms
pr. måned.” Det gør jo ikke præcis Toyota Mirai til
en billig bil. På den anden side er den yderst
luksuøs og fuldt udstyret, så hvis prismodellen
holder til politikernes regelsæt, burde bilen – og
dermed i 2. omgang også miljøet – have en regulær
chance. |