- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First Test: Suzuki Celerio

Forårsbebuder i miniklassen


Af Søren Clauding – 9. marts 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fuglene kvidrer, solen er krøbet højere op på himlen, dagene er blevet længere. Snart er det tid til at få ryddet op i boligen og haven, at køre affaldet på containerpladsen – og måske en godt indpakket telttur i påskeferien. Det og meget mere har Suzuki samlet muligheden for i deres nye lille forårsbebuder, Celerio, der rammer de danske Suzuki forhandleres udstillingsvinduer i disse dage.

 

Suzuki har taget opgaven så alvorlig, at Suzuki Celerio kan leveres med trækkrog og tilhørende anhænger i den rigtige størrelse for blot 10.000 kroner oven i den yderst attraktive startpris på 90.000 kroner. Med enkelte undtagelser (KIA Picanto og Fiat Panda) er påhæng en umulighed i mini-kategorien, og det er blot ét af de punkter, hvor den nye mini adskiller sig fra konkurrenterne.



Komplet bil til lav pris

Suzuki har nemlig stræbt efter, at kunne levere en komplet bil til den lave pris. Og komplet er den i stort set enhver henseende. Celerio er 3,60 meter lang og dermed ligeså lang, eller kort om man vil, som førnævnte KIA Picanto og 4 cm længere end VW up! Bagagepladsen er bedre end i dem begge, men benpladsen på bagsædet er suveræn i Celerio. Ikke bare er der plads til lange ben, bagsædepassagererne kan også få vinterfodtøjet ind under forsæderne. Og der må være tre af dem på bagsædet i en Celerio. Derved skiller den sig også ud fra mængden, hvor standarden er fire passagerer – i alt!

 

Ind- og udstigningen er let og ubesværet – og det er ikke kun fordi bilen har fem døre. Det er også døre, der er så store, at man f.eks. har plads til sideruder, der kan rulles ned, også i de bageste sidedøre. Bagtil har man en rigtig og stor bagklap, der giver god adgang til det regulære bagagerum.



Der er et stort handskerum foran forsædepassageren, der er plads over skuldrene, og selvom designet ikke kan kaldes for banebrydende, er Celerio dog ikke skræmmende som i de forgangne ”Wagon R”-dage, hvor funktion og praktik over-rulede enhver form for designkultur.

 

Bedste benzinøkonomi

Samtidig kan man, for en merpris på 10.000 kroner, få Celerio leveret med Suzukis nye 3-cylindrede, 1-liters Dualjet benzinmotor, der yder 68 hestekræfter og gør den lille rummelige bil i stand til at køre 27,8 kilometer pr. liter benzin. Det er bedre end samtlige konkurrenter i mini-klassen, inklusive Celerio indstigningsmodellen, der godt nok også har 3 cylindre, 1 liter og 68 hestekræfter, men savner det avancerede indsprøjtningssystem, som foruden at gøre det muligt at sætte standarden for benzinøkonomi også giver bedre fartpræstationer pga. en bedre momentfordeling.



Celerio er overraskende rummelig, den er ganske praktisk, der er tænkt over mange detaljer og udstyrslisten er lang. Øverst på listen i alle tre varianter står aircondition. Dertil kommer bl.a. CD-radio med USB-indgang og håndfri Bluetooth, som betjenes via rattet. Celerio har el-ruder foran, fjernbetjent centrallås, højdejusterbart førersæde, splitbagsæde og tonede ruder. Den har også Isofix-beslag, ESP og hvad der er nok så vigtigt: 6 airbags.



Sikkerhedsvurderingen

Ser man på vurderingen af Suzuki Celerio i EuroNCAP sikkerhedstesten får den nemlig kun tre stjerner. Den sikkerhedstestede bil har imidlertid færre airbags end de versioner, der sælges i Danmark, den har ikke gennemgået den såkaldte ”pole-test”, hvor en pæl stødes ind i siden på bilen (af samme årsag), og så mangler den to indikatorer for, hvor vidt bagsædepassagererne har spændt deres sikkerhedsseler.

 

Hvis disse elementer var indgået, ville Celerio antagelig have opnået fire stjerner, og den ville formentlig have klaret sig bedre end flere af de firestjernede småbiler med et par år på bagen, simpelthen fordi også testproceduren og kravene, der skal opfyldes for at opnå stjernerne, er blevet skærpet. En stjerne er med andre ord ikke bare en stjerne…

 

Udstyrsstykkerne

Bliver vi hængende ved udstyret, kan man i Club udstyrsversionen (100.000 kroner) glæde sig over førnævnte Dualjet motor, automatisk stop/start, Hill-start assist, LED kørelys og på den kosmetiske side også sorte B-stolper. For 10.000 yderligere får man el-betjente sidespejle og el-sideruder også ved bagsæderne, alufælge, tågeforlygter og et par kosmetiske finjusteringer. Vil man desuden have infotainment med navigation kan det tilkøbes for cirka 7000 kroner.

 

Det, man savner, er mulighed for sædevarme, og så omfatter sikkerhedsudstyret ikke active citystop, som bringer bilen til standsning ved lav fart, hvis der er risiko for kollision. Men det er de færreste småbiler, der har de egenskaber.

 

Fast men komfortabel

De første kilometer i den nye Celerio vidner om en levende, men endda stabil bil med en køreoplevelse, der normalt hører til en halv klasse højere. Affjedringen er en mellemting mellem en typisk lidt halvblød asiatisk løsning og den noget faste tyske tilgang dertil. Støjniveauet er moderat, men ikke generende. Dualjet-motoren pludrer ikke, som 3-cylindrede maskiner gør flest, men brummer dybt, som havde den ambitioner om at vokse sig til en stor V6’er.

 

Og så vil Celerio fra engang til sommer kunne leveres med et automatisk gearskifte, hvor man slipper for selv at betjene den manuelle gearkasse. Den siges at skulle være hurtig og effektiv. Den glæder vi os til at prøve nærmere.

Andre Suzuki prøvekørsler - find dem hér >>>


Klik på billedet og tag med på en kort køretur i den nye Suzuki Celerio.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 


Hurtige fakta om Suzuki Celerio:


Introduktion: 15. marts 2015.

 

Modelprogram/Listepriser:

1,0 Comfort, kr. 89.990.

1,0 Dualjet Club: kr. 99.990.

1,0 Dualjet Exclusive: kr. 109.990.

 

Motorer:

1,0 3 cyl.: 68 hk, 90 Nm, 0-100 km/t: 13,5 sek. Topfart: 155 km/t. Benzinøkonomi: 23,3 km/l. 99 g CO2/km. Energiklasse: A+.

1,0 3 cyl. Dualjet: 68 hk, 93 Nm, 0-100 km/t: 13,0 sek. Topfart: 155 km/t. Benzinøkonomi: 27,8 km/l. 84 g CO2/km. Energiklasse: A++.

 

Længde: 3,60 meter.

Bagagekapacitet: 254 liter.

5 siddepladser.

Maks. anhængervægt: 400 liter.

 

Udpluk fra udstyrslisten:

 

Comfort:

6 airbags og afbryderfunktion for passager-airbag

ESP, ABS, hjulspindskontrol (TCS) og bremseassistent

2 selealarmer og ISOFIX.

Aircondition

CD-radio med USB indgang

Håndfri Bluetooth via rattet

El-ruder foran

Fjernbetjent centrallås

Pollenfilter

Højdejusterbart rat

Højdejusterbart førersæde

Splitbagsæde (60/40)

Tonede ruder

 

Club:

I tillæg til Comfort modellen:

Dualjet motor

Automatisk stop/start

Hill Holder

LED kørelys

 

Exclusive:

I tillæg til Club modellen:

El-betjente sidespejle

El-betjente sideruder bag

Alu-fælge

Tågelygter foran

Lakerede sidespejle

Kølergrill med krom


Link til importøren

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt