Fuglene kvidrer, solen er krøbet højere op på
himlen, dagene er blevet længere. Snart er det tid
til at få ryddet op i boligen og haven, at køre
affaldet på containerpladsen – og måske en godt
indpakket telttur i påskeferien. Det og meget mere
har Suzuki samlet muligheden for i deres nye lille
forårsbebuder, Celerio, der rammer de danske Suzuki
forhandleres udstillingsvinduer i disse dage.
Suzuki har taget opgaven så alvorlig, at Suzuki
Celerio kan leveres med trækkrog og tilhørende
anhænger i den rigtige størrelse for blot 10.000
kroner oven i den yderst attraktive startpris på
90.000 kroner. Med enkelte undtagelser (KIA Picanto
og Fiat Panda) er påhæng en umulighed i
mini-kategorien, og det er blot ét af de punkter,
hvor den nye mini adskiller sig fra konkurrenterne.
Komplet bil til lav pris
Suzuki har nemlig stræbt efter, at kunne levere en
komplet bil til den lave pris. Og komplet er den i
stort set enhver henseende. Celerio er 3,60 meter
lang og dermed ligeså lang, eller kort om man vil,
som førnævnte KIA Picanto og 4 cm længere end VW up!
Bagagepladsen er bedre end i dem begge, men
benpladsen på bagsædet er suveræn i Celerio. Ikke
bare er der plads til lange ben, bagsædepassagererne
kan også få vinterfodtøjet ind under forsæderne. Og
der må være tre af dem på bagsædet i en Celerio.
Derved skiller den sig også ud fra mængden, hvor
standarden er fire passagerer – i alt!
Ind- og udstigningen er let og ubesværet – og det er
ikke kun fordi bilen har fem døre. Det er også døre,
der er så store, at man f.eks. har plads til
sideruder, der kan rulles ned, også i de bageste
sidedøre. Bagtil har man en rigtig og stor bagklap,
der giver god adgang til det regulære bagagerum.
Der er et stort handskerum foran forsædepassageren,
der er plads over skuldrene, og selvom designet ikke
kan kaldes for banebrydende, er Celerio dog ikke
skræmmende som i de forgangne ”Wagon R”-dage, hvor
funktion og praktik over-rulede enhver form for
designkultur.
Bedste benzinøkonomi
Samtidig kan man, for en merpris på 10.000 kroner,
få Celerio leveret med Suzukis nye 3-cylindrede,
1-liters Dualjet benzinmotor, der yder 68
hestekræfter og gør den lille rummelige bil i stand
til at køre 27,8 kilometer pr. liter benzin. Det er
bedre end samtlige konkurrenter i mini-klassen,
inklusive Celerio indstigningsmodellen, der godt nok
også har 3 cylindre, 1 liter og 68 hestekræfter, men
savner det avancerede indsprøjtningssystem, som
foruden at gøre det muligt at sætte standarden for
benzinøkonomi også giver bedre fartpræstationer pga.
en bedre momentfordeling.
Celerio er overraskende rummelig, den er ganske
praktisk, der er tænkt over mange detaljer og
udstyrslisten er lang. Øverst på listen i alle tre
varianter står aircondition. Dertil kommer bl.a.
CD-radio med USB-indgang og håndfri Bluetooth, som
betjenes via rattet. Celerio har el-ruder foran,
fjernbetjent centrallås, højdejusterbart førersæde,
splitbagsæde og tonede ruder. Den har også
Isofix-beslag, ESP og hvad der er nok så vigtigt: 6
airbags.
Sikkerhedsvurderingen
Ser man på vurderingen af Suzuki Celerio i EuroNCAP
sikkerhedstesten får den nemlig kun tre stjerner.
Den sikkerhedstestede bil har imidlertid færre
airbags end de versioner, der sælges i Danmark, den
har ikke gennemgået den såkaldte ”pole-test”, hvor
en pæl stødes ind i siden på bilen (af samme årsag),
og så mangler den to indikatorer for, hvor vidt
bagsædepassagererne har spændt deres
sikkerhedsseler.
Hvis disse elementer var indgået, ville Celerio
antagelig have opnået fire stjerner, og den ville
formentlig have klaret sig bedre end flere af de
firestjernede småbiler med et par år på bagen,
simpelthen fordi også testproceduren og kravene, der
skal opfyldes for at opnå stjernerne, er blevet
skærpet. En stjerne er med andre ord ikke bare en
stjerne…
Udstyrsstykkerne
Bliver vi hængende ved udstyret, kan man i Club
udstyrsversionen (100.000 kroner) glæde sig over
førnævnte Dualjet motor, automatisk stop/start,
Hill-start assist, LED kørelys og på den kosmetiske
side også sorte B-stolper. For 10.000 yderligere får
man el-betjente sidespejle og el-sideruder også ved
bagsæderne, alufælge, tågeforlygter og et par
kosmetiske finjusteringer. Vil man desuden have
infotainment med navigation kan det tilkøbes for
cirka 7000 kroner.
Det, man savner, er mulighed for sædevarme, og så
omfatter sikkerhedsudstyret ikke active citystop,
som bringer bilen til standsning ved lav fart, hvis
der er risiko for kollision. Men det er de færreste
småbiler, der har de egenskaber.
Fast men komfortabel
De første kilometer i den nye Celerio vidner om en
levende, men endda stabil bil med en køreoplevelse,
der normalt hører til en halv klasse højere.
Affjedringen er en mellemting mellem en typisk lidt
halvblød asiatisk løsning og den noget faste tyske
tilgang dertil. Støjniveauet er moderat, men ikke
generende. Dualjet-motoren pludrer ikke, som
3-cylindrede maskiner gør flest, men brummer dybt,
som havde den ambitioner om at vokse sig til en stor
V6’er.
Og så vil Celerio fra engang til sommer kunne
leveres med et automatisk gearskifte, hvor man
slipper for selv at betjene den manuelle gearkasse.
Den siges at skulle være hurtig og effektiv. Den
glæder vi os til at prøve nærmere. |