Link til importøren
Japanske Subaru har en stærk position i norden –
dvs. resten af norden, for i Danmark har man trods
væsentlig fremgang stadig en beskeden placering i
kundernes bevidsthed – det aflæses direkte i
salgstallene, om end de er for opadgående. Det skal
den nye Subaru Forester med dieselmotor og
automatgear være med til at lave om på.
Subaru med dieselmotor er ikke noget nyt. Men hidtil
har diesel ikke kunnet leveres med automatgear. Og
når man hos Subaru kikker konkurrenterne, f.eks.
Mazda CX5, Honda CR-V, Mitsubishi Outlander, Ford
Kuga, Toyota RAV4 og Volvo XC60 over skuldrene,
konstaterer man, at uden automatgear går den ikke
hos de danske kunder.
Nu er den nye automatisk diesel-Subaru, produceret
af en virksomhed, som sender op imod dobbelt så
mange biler ud på verdensmarkedet som f.eks. Volvo,
en realitet. Med den forventer den danske importør,
at kunne øge salget fra de nuværende cirka 220 biler
om året til tæt ved 500 allerede i 2015. Stadig et
beskedent tal i sammenligning med f.eks. de 5000,
der sælges i Volvos hjemland, Sverige, men i alle
fald et skridt på vejen.
”Vi er fortrøstningsfulde,” fastslår Subarus danske
salgsansvarlige, Niels Thanning i forbindelse med de
første internationale prøvekørsler af den nye Subaru.
”Vi forøgede salget med 30 procent allerede i 2014,
80 biler ”hænger” fra i fjor og vi har allerede
ordre på 27 procent af 2015-budgettet, så det skal
vi nok nå,” mener han.
Ikke for alle og enhver
En del af begrundelsen er naturligvis introduktionen
af den nye Forester, som hidtil klart har været den
mest populære Subaru model hos de danske købere, men
også en målrettet satsning på helt specifikke
kundegrupper skal sikre succes’en, både på kort og
langt sigt. En Subaru er nemlig ikke en bil for alle
og enhver.
Det er en erfaring man har lært sig fra det
amerikanske marked, hvor over halvdelen af den
årlige produktion på en lille million kommer ud at
køre. Hér har man næsten tredoblet salget af Subaru
siden 2008, ved, populært sagt, at fravælge 80-90
procent af bilkøberne og kommunikere målrettet mod
resten – dem som man mener, regulært har brug for en
Subaru.
Fritid og Outdoor
I Danmark er det især fritids- og outdoor-folket,
der vil komme til at høre mere til det japanske
bilmærke i de kommende år. Ikke nødvendigvis kun den
allermest velbeslåede del af fritidsfolket, for med
en aggressiv prissætning, hvor den billigste
Forester eksempelvis nu koster 380.000 kroner – en
ganske attraktiv pris for en mellemstor SUV med
permanent firehjulstræk – skal Subaru opnå det
stigende salg.
Den billigste Forester med dieselmotor er nu prissat
til 459.000 kroner og den billigste diesel med
automatgear koster 30.000 kroner oveni. Det svarer
meget godt til de nærmeste konkurrenter, og Subaru
har den fordel, at de har oceaner af erfaring med
firehjulstræk. De har produceret ikke færre end 14
millioner firehjulstrukne biler siden 1972. Det er
en sjat.
Biler der fungerer
Hos Subaru gør man sig umage for at bilerne skal se
pæne ud. Men det er ikke det primære. Det handler
meget mere om at bilerne fungerer, og ikke mindst at
de er pålidelige. Det sidste understreger fabrikken
i øvrigt ved at give 3 års garanti på bilerne – det
samme som f.eks. deres landsmand Toyota også giver
på deres køretøjer.
Man kan spørge, hvorfor Subaru ikke tidligere har
sendt en dieseludgave med automatgear på markedet og
hvorfor man ikke har en vifte af motorvarianter at
byde på. Svaret giver Subaru-folkene lynhurtigt:
Subaru er ekspanderet voldsomt på verdensplan i de
senere år. Succes’en i USA og det meget store antal
biler, man kan afsætte derovre (513.693 Subaru’er
blev indregistreret i USA sidste år) gør helt
automatisk Europa til et sekundært marked.
Diesel alene i Europa
I USA kunne man ikke drømme om at købe en Subaru med
dieselmotor, det er alene et europæisk fænomen.
Derfor tog det tid, før en Subaru-diesel blev
opfundet, og derfor tog det endnu længere tid også
at udvikle en automatgearkasse dertil. Man har dog
også lige den selvskabte udfordring, at Subaru ikke
kan købe sig til en dieselmotor hos kollegerne, for
en Subaru har boksermotor, og det motorkoncept er
der ingen andre der har, så alt skal udvikles
in-house og det gælder selvsagt også transmissionen.
Når det så er sagt, er det en meget fin teknik,
Subaru har kreeret. Det har tidligere prøvekørsler
af forskellige Subaru varianter dokumenteret, og det
var også den gennemgående oplevelse ved de første
internationale prøvekørsler af den nye Subaru
variant, der i øvrigt fandt sted i et land, hvor man
især ved vintertide i høj grad har brug for Forester,
nemlig det midterste af de baltiske lande, Letland.
Pigdæk er nødvendigt, hvis man skal fornemme
Foresterens potentiale i is og sne. |