- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Subaru Forester 2,0D X CVT

Målrettet satsning skal styrke Subaru


Af Søren Clauding – 31. januar 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link til importøren


Japanske Subaru har en stærk position i norden – dvs. resten af norden, for i Danmark har man trods væsentlig fremgang stadig en beskeden placering i kundernes bevidsthed – det aflæses direkte i salgstallene, om end de er for opadgående. Det skal den nye Subaru Forester med dieselmotor og automatgear være med til at lave om på.

 

Subaru med dieselmotor er ikke noget nyt. Men hidtil har diesel ikke kunnet leveres med automatgear. Og når man hos Subaru kikker konkurrenterne, f.eks. Mazda CX5, Honda CR-V, Mitsubishi Outlander, Ford Kuga, Toyota RAV4 og Volvo XC60 over skuldrene, konstaterer man, at uden automatgear går den ikke hos de danske kunder.

 

Nu er den nye automatisk diesel-Subaru, produceret af en virksomhed, som sender op imod dobbelt så mange biler ud på verdensmarkedet som f.eks. Volvo, en realitet. Med den forventer den danske importør, at kunne øge salget fra de nuværende cirka 220 biler om året til tæt ved 500 allerede i 2015. Stadig et beskedent tal i sammenligning med f.eks. de 5000, der sælges i Volvos hjemland, Sverige, men i alle fald et skridt på vejen.

 

”Vi er fortrøstningsfulde,” fastslår Subarus danske salgsansvarlige, Niels Thanning i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den nye Subaru. ”Vi forøgede salget med 30 procent allerede i 2014, 80 biler ”hænger” fra i fjor og vi har allerede ordre på 27 procent af 2015-budgettet, så det skal vi nok nå,” mener han.

 

Ikke for alle og enhver

En del af begrundelsen er naturligvis introduktionen af den nye Forester, som hidtil klart har været den mest populære Subaru model hos de danske købere, men også en målrettet satsning på helt specifikke kundegrupper skal sikre succes’en, både på kort og langt sigt. En Subaru er nemlig ikke en bil for alle og enhver.

 

Det er en erfaring man har lært sig fra det amerikanske marked, hvor over halvdelen af den årlige produktion på en lille million kommer ud at køre. Hér har man næsten tredoblet salget af Subaru siden 2008, ved, populært sagt, at fravælge 80-90 procent af bilkøberne og kommunikere målrettet mod resten – dem som man mener, regulært har brug for en Subaru.

 

Fritid og Outdoor

I Danmark er det især fritids- og outdoor-folket, der vil komme til at høre mere til det japanske bilmærke i de kommende år. Ikke nødvendigvis kun den allermest velbeslåede del af fritidsfolket, for med en aggressiv prissætning, hvor den billigste Forester eksempelvis nu koster 380.000 kroner – en ganske attraktiv pris for en mellemstor SUV med permanent firehjulstræk – skal Subaru opnå det stigende salg.

 

Den billigste Forester med dieselmotor er nu prissat til 459.000 kroner og den billigste diesel med automatgear koster 30.000 kroner oveni. Det svarer meget godt til de nærmeste konkurrenter, og Subaru har den fordel, at de har oceaner af erfaring med firehjulstræk. De har produceret ikke færre end 14 millioner firehjulstrukne biler siden 1972. Det er en sjat.

 

Biler der fungerer

Hos Subaru gør man sig umage for at bilerne skal se pæne ud. Men det er ikke det primære. Det handler meget mere om at bilerne fungerer, og ikke mindst at de er pålidelige. Det sidste understreger fabrikken i øvrigt ved at give 3 års garanti på bilerne – det samme som f.eks. deres landsmand Toyota også giver på deres køretøjer.

 

Man kan spørge, hvorfor Subaru ikke tidligere har sendt en dieseludgave med automatgear på markedet og hvorfor man ikke har en vifte af motorvarianter at byde på. Svaret giver Subaru-folkene lynhurtigt: Subaru er ekspanderet voldsomt på verdensplan i de senere år. Succes’en i USA og det meget store antal biler, man kan afsætte derovre (513.693 Subaru’er blev indregistreret i USA sidste år) gør helt automatisk Europa til et sekundært marked.

 

Diesel alene i Europa

I USA kunne man ikke drømme om at købe en Subaru med dieselmotor, det er alene et europæisk fænomen. Derfor tog det tid, før en Subaru-diesel blev opfundet, og derfor tog det endnu længere tid også at udvikle en automatgearkasse dertil. Man har dog også lige den selvskabte udfordring, at Subaru ikke kan købe sig til en dieselmotor hos kollegerne, for en Subaru har boksermotor, og det motorkoncept er der ingen andre der har, så alt skal udvikles in-house og det gælder selvsagt også transmissionen.

 

Når det så er sagt, er det en meget fin teknik, Subaru har kreeret. Det har tidligere prøvekørsler af forskellige Subaru varianter dokumenteret, og det var også den gennemgående oplevelse ved de første internationale prøvekørsler af den nye Subaru variant, der i øvrigt fandt sted i et land, hvor man især ved vintertide i høj grad har brug for Forester, nemlig det midterste af de baltiske lande, Letland.


Pigdæk er nødvendigt, hvis man skal fornemme Foresterens potentiale i is og sne.

Subaru Forester i Motorradioen - Interview: Niels Thanning, Subaru Danmark >>>

 

Subaru Forester First World Test i Motorradioen >>>


Andre Subaru prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs prøvekørslen af Subaru Forester 2,0 DXE hér >>>

 

Læs også: En klasse bedre med automatgear >>>


Klik på billedet og kør med under de første testkørsler af den nye Subaru Forester:

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt