- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot 208 i den såkaldte Ice Silver lak.

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Peugeot 208

Kraftig opgradering af Peugeots bestseller


Af Søren Clauding – 20. maj 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En af de vigtigste biler på det danske marked lige nu er den kompakte Peugeot 208. Den hører til i den største af bilkategorierne, B-segmentet, og er ganske enkelt den personbil, der er blevet indregistreret flest af i årets første fire måneder – alligevel bliver den til august i år kraftigt opgraderet. Peugeot selv kalder den en ”ny 208”, men uanset ordvalg, er der tale om markante forbedringer af den populære bil.

 

Meget er bevaret. De gode køreegenskaber ikke mindst og hele idéen med kabineindretningen, det geniale ”i-cockpit”, hvor man har de vigtigste instrumenter placeret lige under forrudens underkant, så blikket skal flytte sig mindst muligt fra kørebanen til instrumenterne. Det derved muliggjorte lille rat, lavt placeret som i en racerbil, den tydelige og let betjente 7” berøringsskærm, osv., osv. (læs vores seneste prøvekørsel af den hidtidige Peugeot 208 hér >>>).



Visuelt løft og ny laktype

Dimensionerne er også de samme, men visuelt har 208’eren fået et løft flere steder. Forlygterne er eksempelvis blevet skarpere, mere vedkommende, kan man sige, for-kofangeren er også ny. Og også bagtil er der sket justeringer. Men mest markant er, foruden en optimistisk og iøjefaldende orange lakering ”orange power”, en helt ny type lak, som der ikke engang findes et ord for på dansk.

 

”Derfor har vi opfundet ordet ”tekstur-lak”,” forklarede Peugeots danske PR-chef Hanne Sørensen med et smil i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, der fandt sted i bjergområderne omkring den sydøstrigske by, Graz. Ordet stammer fra det franske ord ”Peinture Texturée”, som beskriver en unik konsistens og overflade, lidt hen ad tekstil eller satin. Den har ikke bare en flot glans, som billederne her på siden ikke helt fair viser, men også en næsten sandpapiragtig overflade, der også føles som en sådan.


Hanne Sørensen har fordansket det franske ord for den nye lak...


Lakken er desuden usædvanlig stærk – hvad der også er nødvendig. Den er ikke så lige til at udføre små reparationer på, og Peugeot har da også været fire år om at udvikle de foreløbig to kulører, Ice Grey og Ice Silver.

 

Stylingen af bilen i det hele taget har været vigtig for Peugeot, så man nu i højere grad kan individualisere sin bil end tidligere.



Længst på literen

Under motorhjelmen er der sket store ting. En stribe nye benzinmotorer og dieselmotorer, som selvfølgelig overholder de kommende Euro 6 normer, men hvor Peugeot også målrettet har gået efter målestokken: At bygge en motor, som lagt i 208’eren er den første i verden, der kan få en seriefremstillet personbil til at kunne køre 100 kilometer på bare 3 liter brændstof. Tallet er en realitet og derved er Peugeots 208 med 100-hestes BlueHDI, baseret på ad-blue teknologien den mest økonomiske bil i verden, drevet af en forbrændingsmotor.


BlueHDi motoren på 100 hk gør 208 til den serieproducerede personbil med forbrændingsmotor, der kan køre længst på en liter brændstof i verden.

 

Den nye 110-hestes 1,2 liters 3-cylindrede turbobenziner.


Ved de første prøvekørsler var der bl.a. mulighed for at prøve 208 med en ny 110-hestes 1,2 liters 3-cylindret benzinturbomotor, som efterlod et fremragende indtryk. Med den kan man køre 22,2 km/l, hvad der er et godt tal men ikke i sig selv skelsættende. Motoren er imidlertid utrolig vibrationsfri, støjsvag og den typiske pludrende oplevelse af en 3-cylindret benzinmotor er helt elimineret. Oven i det opnår 208 fremragende fartpræstationer. 100 km/t nås på blot 9,6 sekunder og den er forbavsende både smidig og spændende.

 

 

Næsten forureningsfri

Vi prøvede også 208 med den rekord-økonomiske BlueHDI. Motoren er forbavsende fleksibel og trækvillig, den støjer dog noget mere end beninmotoren – men hvad gør man ikke for at spare brændstof og reducere forureningen… Ad-blue teknologien er som bekendt med til at fjerne næsten alle NOx’erne og CO2 udledningen er begrænset til blot 79 g/km.

 

Og så kan Peugeot 208 også leveres med en ny automatgearkasse, som vi prøvede sammen med førnævnte 110-hestes benziner. Den var absolut OK med meget hurtige skift op i gearene. Lidt mere sendrægtig er den ved skift nedad eller pludselige hastighedsændringer.

 

Omfattende udstyr

På udstyrssiden er det især Active City Brake, som er en nyhed. Den bremser bilen ved hastigheder op til 30 km/t, hvis føreren ikke selv gør det. Ved hastigheder op til 30 km/t påkører den forhindringen – typisk en anden bil, men ved beskeden fart og derved beskeden skade. Og ved 20 km/t og derunder bringes bilen helt til standsning, naturligvis afhængig af det aktuelle vejgreb.

 

Teknologien er baseret på lasermålinger på kort afstand. Laserstrålerne reagerer på reflekser på den forankørende bil, f.eks. fra nummerplade og baglygterne. Vi prøvede det på en til formålet opstillet interimistisk testbane, formåede at påkøre dummyen fordi hastigheden var for høj. Men med den lovede fart fungerede systemet som det skulle. Et udmærket ekstraudstyr, hvis man vil skåne sig selv og bien for småknubs.

 

Udstyret i øvrigt er videreudviklet, så infotainment systemet eksempelvis inkluderer en mirror-link version, kaldet MirrorScreen, som overfører de apps fra smarttelefonen til bilens skærm, som det er relevant at anvende under kørslen. Bakkamera er en god option, fordi skærmbilledet er meget klart og en stor hjælp, for udsynet bagud i 208 er ikke verdens bedste.

Andre Peugeot prøvekørsler – find dem hér >>>


 

Klik på billedet og tag med på en køretur i den nye Peugeot 208 med 110-hestes 3-cylindret turbobenzinmotor.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


Klik på billedet og få en demonstration "on board" af Active City Brake i en Peugeot 208.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Hurtige fakta om ny Peugeot 208


Introduktion i Danmark: august 2015

Priser kendes endnu ikke

 

Dansk motorprogram

Benzinmotorer:

1,0: 68 hk. 95 Nm/3000 omdr./min. 5 M/T. 165 km/t. 0-100 km/t: 14 sek. 22,7 km/l. 102 g CO2/km.

1,2: 82 hk. 118 Nm/2750 omdr./min. 5 M/T. 175 km/t. 0-100 km/t: 12,2 sek. 22,2 km/l. 104 g CO2/km.

1,2: 82 hk. 118 Nm/2750 omdr./min. ETG5. 178 km/t. 0-100 km/t: 14,5 sek. 23,8 km/l. 97 g CO2/km.

1,2 turbo: 110 hk. 205 Nm/2750 omdr./min. 5 M/T. 190 km/t. 0-100 km/t: 9,6 sek. 22,2 km/l. 103 g CO2/km.

1,2 turbo: 110 hk. 205 Nm/2750 omdr./min. 5 M/T. 190 km/t. 0-100 km/t: 9,6 sek. 22,2 km/l. 103 g CO2/km.

1,6 turbo: 208 hk. 300 Nm/3000 omdr./min. 6 M/T. 230 km/t. 0-100 km/t: 6,5 sek. 13,2 km/l. 125 g CO2/km.

 

BlueHDi diesel motorer:

1,6: 75 hk. 230 Nm/1750 omdr./min. 5 M/T. 171 km/t. 0-100 km/t: 13,3 sek. 28,5 km/l. 90 g CO2/km.

1,6: 100 hk. 254 Nm/1750 omdr./min. 5 M/T. 187 km/t. 0-100 km/t: 10,7 sek. 29,4 km/l. 87 g CO2/km.

1,6 VLC: 100 hk. 254 Nm/1750 omdr./min. 5 M/T. 187 km/t. 0-100 km/t: 10,7 sek. 33,3 km/l. 79 g CO2/km.

1,6: 120 hk. 285 Nm/1750 omdr./min. 6 M/T. 190 km/t. 0-100 km/t: 9,4 sek. 27,8 km/l. 94 g CO2/km.

 

Længde: 3,97 m.

Bagagekapacitet: 285 ltr.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt