En af de vigtigste biler på det danske marked lige
nu er den kompakte Peugeot 208. Den hører til i den
største af bilkategorierne, B-segmentet, og er
ganske enkelt den personbil, der er blevet
indregistreret flest af i årets første fire måneder
– alligevel bliver den til august i år kraftigt
opgraderet. Peugeot selv kalder den en ”ny 208”, men
uanset ordvalg, er der tale om markante forbedringer
af den populære bil.
Meget er bevaret. De gode køreegenskaber ikke mindst
og hele idéen med kabineindretningen, det geniale
”i-cockpit”, hvor man har de vigtigste instrumenter
placeret lige under forrudens underkant, så blikket
skal flytte sig mindst muligt fra kørebanen til
instrumenterne. Det derved muliggjorte lille rat,
lavt placeret som i en racerbil, den tydelige og let
betjente 7” berøringsskærm, osv., osv. (læs
vores seneste prøvekørsel af den hidtidige Peugeot
208 hér >>>).
Visuelt løft og ny laktype
Dimensionerne er også de samme, men visuelt har
208’eren fået et løft flere steder. Forlygterne er
eksempelvis blevet skarpere, mere vedkommende, kan
man sige, for-kofangeren er også ny. Og også bagtil
er der sket justeringer. Men mest markant er,
foruden en optimistisk og iøjefaldende orange
lakering ”orange power”, en helt ny type lak, som
der ikke engang findes et ord for på dansk.
”Derfor har vi opfundet ordet ”tekstur-lak”,”
forklarede Peugeots danske PR-chef Hanne Sørensen
med et smil i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler, der fandt sted i
bjergområderne omkring den sydøstrigske by, Graz.
Ordet stammer fra det franske ord ”Peinture Texturée”,
som beskriver en unik konsistens og overflade, lidt
hen ad tekstil eller satin. Den har ikke bare en
flot glans, som billederne her på siden ikke helt
fair viser, men også en næsten sandpapiragtig
overflade, der også føles som en sådan.
Hanne Sørensen har fordansket det franske ord for
den nye lak...
Lakken er desuden usædvanlig stærk – hvad der også
er nødvendig. Den er ikke så lige til at udføre små
reparationer på, og Peugeot har da også været fire
år om at udvikle de foreløbig to kulører, Ice Grey
og Ice Silver.
Stylingen af bilen i det hele taget har været vigtig
for Peugeot, så man nu i højere grad kan
individualisere sin bil end tidligere.
Længst på literen
Under motorhjelmen er der sket store ting. En stribe
nye benzinmotorer og dieselmotorer, som selvfølgelig
overholder de kommende Euro 6 normer, men hvor
Peugeot også målrettet har gået efter målestokken:
At bygge en motor, som lagt i 208’eren er den første
i verden, der kan få en seriefremstillet personbil
til at kunne køre 100 kilometer på bare 3 liter
brændstof. Tallet er en realitet og derved er
Peugeots 208 med 100-hestes BlueHDI, baseret på
ad-blue teknologien den mest økonomiske bil i
verden, drevet af en forbrændingsmotor.
BlueHDi motoren på 100 hk gør 208 til den
serieproducerede personbil med forbrændingsmotor,
der kan køre længst på en liter brændstof i verden.
Den nye 110-hestes 1,2 liters 3-cylindrede
turbobenziner.
Ved de første prøvekørsler var der bl.a. mulighed
for at prøve 208 med en ny 110-hestes 1,2 liters
3-cylindret benzinturbomotor, som efterlod et
fremragende indtryk. Med den kan man køre 22,2 km/l,
hvad der er et godt tal men ikke i sig selv
skelsættende. Motoren er imidlertid utrolig
vibrationsfri, støjsvag og den typiske pludrende
oplevelse af en 3-cylindret benzinmotor er helt
elimineret. Oven i det opnår 208 fremragende
fartpræstationer. 100 km/t nås på blot 9,6 sekunder
og den er forbavsende både smidig og spændende.
Næsten forureningsfri
Vi prøvede også 208 med den rekord-økonomiske
BlueHDI. Motoren er forbavsende fleksibel og
trækvillig, den støjer dog noget mere end
beninmotoren – men hvad gør man ikke for at spare
brændstof og reducere forureningen… Ad-blue
teknologien er som bekendt med til at fjerne næsten
alle NOx’erne og CO2 udledningen er begrænset til
blot 79 g/km.
Og så kan Peugeot 208 også leveres med en ny
automatgearkasse, som vi prøvede sammen med
førnævnte 110-hestes benziner. Den var absolut OK
med meget hurtige skift op i gearene. Lidt mere
sendrægtig er den ved skift nedad eller pludselige
hastighedsændringer.
Omfattende udstyr
På udstyrssiden er det især Active City Brake, som
er en nyhed. Den bremser bilen ved hastigheder op
til 30 km/t, hvis føreren ikke selv gør det. Ved
hastigheder op til 30 km/t påkører den forhindringen
– typisk en anden bil, men ved beskeden fart og
derved beskeden skade. Og ved 20 km/t og derunder
bringes bilen helt til standsning, naturligvis
afhængig af det aktuelle vejgreb.
Teknologien er baseret på lasermålinger på kort
afstand. Laserstrålerne reagerer på reflekser på den
forankørende bil, f.eks. fra nummerplade og
baglygterne. Vi prøvede det på en til formålet
opstillet interimistisk testbane, formåede at påkøre
dummyen fordi hastigheden var for høj. Men med den
lovede fart fungerede systemet som det skulle. Et
udmærket ekstraudstyr, hvis man vil skåne sig selv
og bien for småknubs.
Udstyret i øvrigt er videreudviklet, så infotainment
systemet eksempelvis inkluderer en mirror-link
version, kaldet MirrorScreen, som overfører de apps
fra smarttelefonen til bilens skærm, som det er
relevant at anvende under kørslen. Bakkamera er en
god option, fordi skærmbilledet er meget klart og en
stor hjælp, for udsynet bagud i 208 er ikke verdens
bedste. |