- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Opel KARL

KARL kører med klatten


Af Søren Clauding – 10. juni 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Overskriften er måske en smule poppet, men ikke desto mindre er det præcis sådan det sker i øjeblikket. Om KARL også kommer til at køre med kunderne – ja, nu må vi se. Men grundlagt er der i hvert fald for det. Opel har nemlig samlet det bedste af det bedste i småbilsklassen og bygget en lille superbil ud af det.

 

Det har man så også brug for, dernede i Rüsselsheim, hvor Opel fabrikken hører til. Skruer vi tiden få år tilbage, var Opel ved at gå konkurs. Men man fik en solid mulighed for investering, den har man systematisk og målrettet benyttet sig af på ægte tysk manér, i dag er tingene vendt, og det er det seneste lille skud på model-stammen et fremragende udtryk for.

 

Kører bedst

Opel KARL ser ligeså godt ud som dens større søskende og er formentlig den bedst kørende bil i småbilsklassen. Det var i hvert fald det, de første internationale prøvekørsler på vejene udenfor Amsterdam i Holland gav indtryk af.



Det siger ikke så lidt, for konkurrencen i småbilsklassen er hård. Alle vil have en bid af kagen, mange har allerede fået det, nu skal Opel til fadet, lidt sent måske, men man havde jo lige en virksomhedsøkonomi, man skulle have ændret lidt på først. Al ære og respekt for at man tog det i den rette rækkefølge.

 

Helt igennem moden

Det har så haft den fordel, at alle de andre udbydere havde sat dagsordenen for, hvad man kunne vente sig af en lille bil. Opel skulle i virkeligheden ”bare” se på de andre, sammenholde indtrykkene og gøre det hele en lille smule bedre.

 

Det har man så gjort, og det kan alle de, der stadig er liebhavere til en bil, hvor den billigste blot koster 80.000 kroner, så glæde sig over. Udfordringen er nemlig lidt den, at mange bilkøbere er begyndt at se lidt opad i bilstørrelse. Ikke, at det i sig selv er et problem for Opel, for dér råder man over et af de bedste tilbud på markedet i form af Opel Corsa. Omvendt er Opel KARL måske netop en bil, som vil kunne fastholde bilkøberne i småbilsklassen, simpelthen fordi den på alle punkter er så moden.

 

Valgmulighederne

Tankevækkende i øvrigt, at det højeste, man kan komme til at betale for en Opel KARL, er 120.000 kroner. Betaler man det, får man usædvanlig meget for pengene. Det eneste, man savner, og det er den diametrale modsætning til filosofien bag Opels anden lille bil, Opel ADAM, er valgmulighederne. Én motor, 10 farver, tre udstyrsniveauer plus en smule ekstraudstyr og det er så det. Men det er også godt nok, hvis det er det, man efterspørger.

 

Og det kan man jo så filosofere videre over, hvad Opel gjorde allerede inden man igangsatte den totale fornyelsesproces. For hvad nytter det, at bygge eminente biler, hvis kunderne bærer rundt på en forestilling om, at Opel er noget, de var engang.

 

Det geniale udgangspunkt

Derfor var netop Opel ADAM den geniale start. Opel var først i historien og i princippet også stadig enerådende, når det handler om at tilbyde en bil, som kan konfigureres i næsten en uendelighed, en ægte livsstilsbil tilpasset den enkelte bilkøbers ønske om en individuel udstråling. Derigennem signalerede man nytænkning og nye tider – ikke mindst, at man til perfektion kan håndtere den teknologi, der ligger bag en sådan produktionsproces. Det har man så siden fulgt op på. Heldigvis har mange bilkøbere også forstået budskabet og kan tillidsfuldt anskaffe en af de nye modeller.


Link til importøren

Andre Opel prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Opel løfter standarden i småbilsklassen >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i den helt nye Opel KARL med 75-hestes 1,0 liters 3-cylindret benzinmotor

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt