- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: KIA Optima

Optimeret Optima


Af Søren Clauding – 17. november 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA Optima er den store KIA, størrelsesmæssigt placeret i mellemklassen, men uden den helt store historik i Danmark. Den hidtidige generation blev først introduceret herhjemme for godt et års tid siden, uden det helt store brask og bram, for man vidste jo at en ny var på vej. Det er den nye, vi nu har prøvekørt.

 

Den nye KIA Optima lander på de danske landeveje i første halvår af 2016. Den danske importør sigter efter april måned, men da Danmark ikke er verdens største marked og bilen heller ikke er den vigtigste model for KIA i Danmark, vil introduktionen finde sted, når tingene passer sammen.

 

1 million på verdensplan

Hvad angår vigtighed, er KIA Optima imidlertid ikke på verdensplan en uvigtig bil. Den koreanske bilfabrik har solgt en million eksemplarer af modellen, med hovedvægten lagt på det amerikanske marked. Det er forståeligt nok, for i sin grundversion er den en stor og rummelig sedan, udvendigt bagagerum, rimelig pompøs linjeføring og gerne med en benzinmotor under motorhjelmen. Præcis sådan som amerikanerne vil have det.

 

I Europa ser vi anderledes på tingene. Og udover at Optima faktisk er designet i Europa, sætter vi fokus på andre kvaliteter. Derfor lanceres KIA Optima godt nok i første omgang som sedan, men siden, om et halvt års tid, følges den op af en stationcar – og nok så vigtigt: Selvom en benzinmotor fortsat er en option, er en opgraderet udgave af den kendte 1,7 liters diesel den maskine, KIA satser på, at europæerne vil vælge.


Regnen silede ned i hele testperioden, så vi forgreb os på et par af fabrikkens egne fotos...


Europæiske kørefærdigheder

Til det europæiske marked har man også optimeret undervognen, så bilen kører mere europæisk. Og vil man selv have en finger med i spillet, kan man købe den med mulighed for at justere undervognen (findes dog alene i kombination med DCT automatgear). Den kan ikke mindst strammes op – temmelig meget, faktisk – så den bliver mere sportslig, mere kontant om man vil.

 

Det var noget af det, de første internationale prøvekørsler af den nye bil gjorde det muligt at opleve. De fandt sted på tyske by- lande- og motorveje omkring KIA’s europæiske hovedkvarter i Frankfurt og regnen silede ned i al den tid, vi havde den nye bil til rådighed.

 

Tilgivende affjedring ideel i regnvejr

I regnvejr får man en god fornemmelse af en bils køreegenskaber, og især på regnvåde og til tider også ujævne landeveje er en forholdsvis tilgivende affjedring som den, der er standard i KIA Optima, ideel til at sikre den gode fornemmelse af kørebanen.

 

KIA har nu også lagt sig i selen for at netop køreegenskaberne skulle være på toppen. De har på ingen måde satset på køredynamik. Alligevel er den i sportsindstillingen rimelig underholdende, og i normal-indstilling ideel, hvis man gerne vil transporteres komfortabelt.

 

7-trins dobbeltkoblingsgear

God er også en ny 7-trins dobbeltkoblings automatgearkasse, der spiller godt sammen 1,7 liters dieselmotoren. Motorens effekt er øget til 141 hestekræfter (fra 136) og drejningsmomentet er 340 Nm over en bred omdrejningskurve. Gearkassen skifter når den skal, præcist og forbilledligt og indrømmet, den skal heller ikke håndtere rigtig mange kræfter men som sagt: KIA Optima er ingen racer.



Styrepræcisionen er blevet rigtig god, sammenlignet med forgængeren og i forhold til konkurrenterne i 3-400.000 kroners prisklassen følger den også godt med. Forklaringen findes i mange elementer. Vigtigst er nok en stærkt forøget anvendelse af højstyrkestål til karrosserikonstruktionen, som har reduceret vridningen voldsomt, samt placering af servostyringsenheden på styrehuset i stedet for på ratstammen som tidligere. Men også forstærkede hjulophæng og en fine-tuning af hele undervognen tæller med.

 

Forbedret aerodynamik

Aerodynamikken er forbedret gennem gode detaljer som en lille spoiler placeret på bagagerumsklappen og en næsten helt tildækket undervogn. Sidstnævnte mærkes især ved høj fart, hvor man ikke fornemmer forstyrrende luftstrømme under bilen. Desuden er støjniveauet væsentlig sænket og komfortoplevelsen er tæt på den, man kan forvente i premiumklassen.

 

Visuelt er KIA Optima optimeret, men den er ikke radikalt forskellig fra forgængeren. Indvendigt er den også strammet op og der er blevet endnu mere plads i den i forvejen temmelig rummelige bil. Og så tilbyder KIA hele pakken af sikkerhedsudstyr, som det sig hører og bør i en veludrustet bil. Vælger man topudstyret, håndteres egenskaberne via en letlæselig 8” skærm i midterkonsollen. Inkluderet er da også TomTom navigation med 7 års gratis opdatering, præcis som bilen leveres med 7 års garanti – tingene skal jo hænge sammen.

 

Garageeffekt af den ene og den anden slags

Prisen forventes at lande på godt 300.000 kroner for den billigste version, men vigtigst bliver det nok, hvis KIA kan komme frem med gode leasingpriser, især hvis man satser på snuppe en bid af firmabils-segmentet. KIA Optima vil dog næppe være firmabilkøberens første valg, fordi ”garageeffekten” er for ringe.

 

På den anden side er samfundet i forandring og det er slet ikke utænkeligt, at en anden udgave af netop garageeffekten for moderne, fornuftsorienterede bilkøbere vil kunne være afgørende, simpelthen fordi en KIA Optima byder på rigtig meget bil for pengene – også selvom vi ikke kender prisen endnu – og det kan man vel godt være bekendt at vise frem.

Andre KIA prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og tag med på en lille køretur i den nye KIA Optima, udstyret med 1,7 liters 141 hestes dieselmotor og DCT gear.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.



Hurtige fakta om ny KIA Optima:


Introduktion i Danmark: Foråret 2016

 

Motor:

1,7 liters CRDi turbodieselmotor. 141 hk/4000 omdr./min. 340 Nm/ 1750-2500 omdr./min.

 

Transmission:

Valg mellem 6 M/T og 7 DCT.

 

Præstationer:

0-100 km/t: M/T: 10 sek. DCT: 11,0 sek. Topfart: 203 km/t.

 

Brændstoføkonomi:

M/T: 21,7 km/l. M/T med start/stop: 23,8 km/l. DCT: 22,7 km/l.

 

Længde: 4,86 meter.

Bagagerum: 510 liter.


Link til importøren


Interiøret er stærkt moderniseret.

 

Benpladsen på bagsædet er kolossal.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt