- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


2015 Genève Motor Show - verdenspremiere

Renault Kadjar kommer i sensommeren


Af Søren Clauding – marts 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med Nissan Qashqai gener under overfladen lægger Renault og den nye Kadjar crossover an til at blande sig i kampen om kunderne til biler i det såkaldte C-segment for den type af biler. Nissan har kolossal succes. Og hvorfor skulle Renault ikke også få det, for fordelen ved Nissan-Renault alliancen er netop, at man ikke altid behøver opfinde den dybe tallerken én gang til.

 

Kadjar er en ”verdensbil” og seneste model i rækken fra Renault. Den bygger på den såkaldte CMF platform – Common Module Family – som deles med Nissan. En platform, som muliggør en lang række forskellige modeller på samme platform, men det er ikke samme bil som Nissans Qashqai, understreger man hos Renault. Kadjar deler således kun cirka 60 procent komponenter med Nissan Qashqai – de fleste naturligvis, når det gælder platformen. Men, når det gælder design og interiør, er der ingen ligheder mellem de to modeller.



Derved minder samarbejdet meget om det, man oplever hos andre, der deler platforme, som f.eks. Volkswagen-gruppens fire mærke, VW, SEAT, Skoda og Audi eller Hyundais Hyundai og KIA.

 

Teknik og dimensioner

Renault Kadjar er Renaults første crossover i C segmentet (i forvejen har man Captur i B-segmentet), og den kommer til Danmark lige efter sommerferien. Priserne kendes ikke endnu, men Kadjar kommer med en 110 hk diesel motor, der kører over 26 km/l.

 

Den version fås i øvrigt også med Renaults EDC (dobbeltkoblings-) gear. Desuden kan man købe Kadjar med 1,6 liters 130 hk dieselmotor, som fås til både 4x2 og 4x4 versionen, og så er det muligt også at få den med en 1,2 liters benzin turbomotor, der yder 130 hk.

 

Kadjar fås med andre ord både med forhjulstræk og firehjulstræk. Bilen er 4,45 meter lang, 1,84 meter bred, 1,69 meter høj, og har en frihøjde på 190 mm – nok så vigtigt, hvis man ikek altid kører på plan asfalt. I 4X2 versionen har bilen elektronisk hjælp i form af extended grip funktionen, som blandt andet kendes fra Renault Scenic X Mod.

 

Bagagekapaciteten er 472 liter og Kadjar indeholder en lang række funktioner som hands free card og integreret navigation med 7” skærm. 2. generation af Renaults R link system - som også findes i den nye Espace (som vi vender tilbage til om kort tid) vil også kunne fås til Kadjar.

  

Kadjar skal bygges både i Spanien og i Kina

På fabrikken, der er ved at blive opført i Wuhan i Kina, vil Kadjar være den første model, der ruller af samlebåndet i 2016. I alt har man der en produktionskapacitet på 150.000 biler om året. Renaults ambition er over tiden at erobre 3,5 procents markedsandel i Kina, hvilket forventes at udgøre omtrent 700.000 biler om året. Men de Kadjar, der sælges i Europa, bliver produceret på Renault fabrikken i Palencia i Spanien.

 

Kadjar rammer lige ned i et crossover marked, der er voldsomt voksende. I 2014 var omkring 20 procent af alle nye modeller crossovers. I Europa har crossover segmentet en markedsandel på 23 procent, mens det i Kina er helt oppe på 26 procent.

Renault prøvekørsler – find dem hér >>>


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt