Med en længde på 3,68 meter stryger den nye Opel
KARL ind i den øvre ende af mini-segmentet. Den har
været længe ventet, og selvom markedet for de
allermindste er faldende herhjemme, har Opel alle
muligheder for at få succes med den nye lille KARL,
netop fordi den nærmer sig de lidt større B-segment
biler.
Opel KARL kommer til Danmark til sommer. I
motorrummet vil man da finde en helt ny 3-cylindret
1-liters Ecotec motor, skabt i aluminium og udstyret
med en 5-trins manuel gearkasse. Den vil have en
benzinøkonomi på 23,3 km/l og dermed helt på niveau
med de allerbedste i klassen.
God plads og masser af udstyr
Bagagerummet har en kapacitet, med bagsæderne slået
ned, på 940 liter, og det første indtryk af bilen
inkluderer god plads på bagsædet. Men foruden plads
handler det også om et udstyrsniveau over det, der
er standard i klassen.
Foruden ESP med traction control og ABS med
elektronisk bremsekraftfordeling vil Hill Star
Assist vil være standard. Også vejbaneassistent er
en option ligesom by-indstilling, som øger
servo-virkningen. Fartpilot med fartbegrænser er
standard, det samme er tågeforlygter og kurvelys,
som anvender tågelygten i den side, hvortil man
drejer, så vejen er bedre oplyst i mørke.
Luksusudstyr
Sædevarme, ratvarme og elektrisk soltag er ligeledes
optioner i den nye KARL, som Opel understreger er
rettet imod lavprissegmentet og ikke skal hverken
konkurrere eller erstatte livsstils-mini’en, Opel
ADAM.
Også USB og Bluetooth hører med til
udstyr-optionerne, og prisniveauet lander formentlig
et stykke under 100.000 kroner for den billigste
udgave. Ellers vil der ikke være megen mening med
den lille KARL, som i øvrigt er opkaldt efter sønnen
til Adam Opel, der grundlage den tyske bilfabrik. |