Der var engang… men egentlig er der ikke så lang tid
siden, at der blev sprøjtet Suzuki’er ud på det
danske marked. Den japanske specialist i småbiler
har solgt 27.000 Suzuki Swift over de sidste ni år
og sammenlagt kører der 120.000 Suzuki’er med danske
nummerplader. Men efter finanskrisen holdt den
japanske fabrik lidt igen, omkostningsbevidst som
man skal være, når man baserer sin produktion, netop
på biler til omkostningsbevidste kunder.
Derfor sprøjtes der ikke i samme grad Suzuki’er ud
på det danske marked anno 2014. Ikke i forhold til
markedets størrelse, i hvert fald, hvis man måler på
stykantal. 6-7000 nye Suzuki’er forventer den danske
importør at sælge herhjemme i år, så helt galt står
det bestemt ikke til. Men det er et faktum, at den
biltype, som sender bilsalgs-tallene i vejret, er de
ganske, ganske små biler som VW-koncernens
trillinger og Toyota/Peugeot/Citroën samarbejdets
dito.
Swift skal tilbage i toppen
Suzuki Swift, som er fabrikkens absolut største
succes, hører til lige en klasse over. Det er dér,
man finder bestsellere som Peugeot 208 og Ford
Fiesta og hvor Opel og Chevrolet eksempelvis
forsøger at tage deres bid af kagen med
prisattraktive tilbud på basismodellerne til omkring
100.000 kroner.
Helt derned vil Suzuki prismæssigt ikke, men man kan
købe en Suzuki Swift til 110.000 kroner - den er dog
ret skrabet. Mere interessant bliver det, hvis man
går et skridt op og stiller krav om både motorkraft,
brændstoføkonomi og udstyr. Dér lander den nye
Suzuki Swift, som ruller ud til de danske
forhandlere midt i juni, på 128.000 kroner. En pris
som gælder en 5-dørs bil med udstyr som
aircondition, ratbetjening af radio/CD, med
USB-indgang, fjernbetjent centrallås, sædevarme,
læderrat og meget andet – ikke mindst en helt ny
såkaldt dual-jet motor, som er den væsentligste
nyhed ved den faceliftede Suzuki Swift.
Ny motor sætter nye normer
Den nye motor erstatter den hidtidige i alle
modeller over den billigste. Den er baseret på den
hidtidige motor, men den er optimeret på en lang
række punkter og benzinøkonomien er forbedret med
ikke mindre end 11 procent, så Swiften kan køre 22,7
kilometer pr. liter. Det er et overbevisende tal af
flere grund:
For det første er det en benzinmotor. For det andet
er bilen ikke en A-segmentbil, så den er ikke helt
så lille som de småbiler, der tangerer samme
benzinøkonomi. For det tredje er man ikke gået på
kompromis med motorkræfterne.
Dynamik
Det sidste er vigtigt, fordi et af de kendetegn,
Suzuki Swift altid har haft, er dens gode dynamiske
køreegenskaber. Den nye motor præsterer 90
hestekræfter, hvilket godt nok er 4 færre end den
hidtidige, men fordi drejningsmomentet samtidig har
fået tilført 2 ekstra Nm er fartpræstationerne
fuldstændig identiske med den hidtidige.
Det har man opnået helt uden brug af turbolader og
med fire cylindre i stedet for de tre, som
konkurrenterne, der opnår samme forbrugstal og
præstationstal, typisk er forfaldet til. Og det er
også i økonomisk forstand en vigtig pointe. Motoren
er enklere uden turbolader, den vibrerer mindre, den
støjer mindre og det vil formentlig været meget
lettere, i praksis at opnå den fine benzinøkonomi.
Turbomotorer har det med at blive meget forslugne i
samme øjeblik turboladeren kommer op i omdrejninger.
Køreoplevelsen vidnede om uændrede køreegenskaber,
samme dynamiske oplevelse af maskineriet – men
benzinøkonomien må vi afprøve ved en længere test på
et senere tidspunkt.
Teknisk forfinet
I teknisk forstand har man udrustet hver cylinder
med to indsprøjtningsdyser. De forstøver benzinen
finere men også hurtigere, hvilket giver en bedre
forbrænding. Samtidig sendes brændstoffet ind i
forbrændingskammeret, der er gjort mindre, hvorved
der opnås en højere kompression.
For at sænke den højere temperatur, der er et
naturligt resultat af højere kompression, benyttes
bl.a. oliekøling af stemplerne og et vandkølet
såkaldt EGR-system, der nedkøler den recirkulerede
udstødningsgas.
Udstyr og garanti
Foruden den nye motor er LED-lys både for og bag
blandt
nyhederne og Suzuki Swift, der har opnået fem
stjerner i EuroNCAP sikkerhedstesten, har også 7
airbags. 3 års garanti hører til blandt de
egenskaber, som skal gøre Swift ekstra
konkurrencedygtig i den kommende tid.
Kvalitetsmæssigt, brændstoføkonomisk og
totaløkonomisk står vi meget stærkt i konkurrencen,
og prismæssigt ligger vi mindst 10.000 kroner under
nærmeste konkurrent med samme udstyr og motoreffekt,
fastslår man hos Suzuki i forbindelse med
præsentationen af den nye bil.
Suzuki Swift modelprogram og priser:
1,2 City 3-dørs: kr. 110.000
1,2 DUALJET Comfort 5-dørs: kr. 128.000
1,2 DUALJET Club 3-dørs: kr. 128.000
1,2 DUALJET Club 5-dørs: kr. 135.000
1,2 DUALJET Action 5-dørs: kr. 150.000 |