- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First Test: Subaru WRX STI

Rallybil til gadebrug


Af Søren Clauding – 3. juni 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rallysporten har en væsentlig del af ansvaret for at Subaru er blevet kendt over hele verden. I 2003 vandt nordmanden Petter Solberg den sidste af Subaru’s i alt 4 VM-titler, siden trak den japanske fabrik sig ud af VM i 2008, men rally-genet er godt bevaret og det kommer fuldt og helt til udtryk i den nye Subaru WRX STI.

 

Der var mange gode grunde til, at Subaru lidt uventet og kontroversielt standsede sit VM-engagement. Men de to væsentlige var, at der blev ændret i reglementet, så Impreza WRC rallybilen ikke længere ville være konkurrencedygtig, og ikke mindst at fabrikken ville drosle ned på udgiftssiden i hælene på finanskrisen. Subaru er nemlig den eneste af de større bilfabrikker, der altid har haft overskud. Og det ville man ikke gå på kompromis med.

 

Stigende salg

Globalt har virksomheden udviklet sig og man kunne i fjor glæde sig over, at have solgt over 800.000 biler på verdensplan. Det var en stigning på 7,4 procent og resultatet blev opnået uden satsning på det kinesiske bilmarked, som ellers er mange stor bilfabrikkers årsag til fremgang. Bedst sælges Subaru i USA, som aftager mere end halvdelen af de producerede biler.

 

I norden går det også udmærket med et samlet salg på 8000 biler i 2013. I Danmark stod man for beskedne 171 biler. Men holdt op imod salget året forinden var der tale om en stigning på 167 procent. Og i år til dato kan man konstatere en stigning på 60 procent i forhold til 2013-salget. Altså forholdsmæssigt store fremskridt.

 

Attrativ pris

Den nye Subaru WRX STI vil næppe booste salgstallene væsentligt. Til trods for at Subaru har fået prisen helt ned på 650.000 kroner, skal der et ganske særligt incitament til at investere i netop den bil. Omvendt: Hvis man har lyst til en regulær rallybil, der også vil kunne fungere i hverdagen, er WRX STI enestående. Og vi mener: Enestående. Ikke mindst til prisen.

 

Hvorfor så det. Jo, Subaru har nemlig samlet alle sine erfaringer fra motorsportsafdelingen ”Subaru Tecnics International – STI” og da man ikke skulle bygge en ny VM-rallybil og heller ikke har planer af den slags foreløbig, er hele indsatsen pakket sammen i den nye 4-dørs sedan.

 

Et brag af en bil

For det er nemlig det, den er. En 4-dørs sedan, men hvilken sedan. Til daglig brug disponerer man over et hæderligt bagagerum, acceptabel benplads på bagsædet og en civiliseret motorstyring. Når hverdagen så er forbi og der ligger en snoet og gerne afspærret vej forude (hvor man så måtte finde sidstnævnte, men trackdays er i hvert fald en mulighed), besidder man et brag af en bil.


Læs også: Subaru WRX STI - Hjælp til selvhjælp >>>


Læs også: Subaru WRX STI - Hjælp til selvhjælp >>>



 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt