Rallysporten har en væsentlig del af ansvaret for at
Subaru er blevet kendt over hele verden. I 2003
vandt nordmanden Petter Solberg den sidste af
Subaru’s i alt 4 VM-titler, siden trak den japanske
fabrik sig ud af VM i 2008, men rally-genet er godt
bevaret og det kommer fuldt og helt til udtryk i den
nye Subaru WRX STI.
Der var mange gode grunde til, at Subaru lidt
uventet og kontroversielt standsede sit
VM-engagement. Men de to væsentlige var, at der blev
ændret i reglementet, så Impreza WRC rallybilen ikke
længere ville være konkurrencedygtig, og ikke mindst
at fabrikken ville drosle ned på udgiftssiden i
hælene på finanskrisen. Subaru er nemlig den eneste
af de større bilfabrikker, der altid har haft
overskud. Og det ville man ikke gå på kompromis med.
Stigende salg
Globalt har virksomheden udviklet sig og man kunne i
fjor glæde sig over, at have solgt over 800.000
biler på verdensplan. Det var en stigning på 7,4
procent og resultatet blev opnået uden satsning på
det kinesiske bilmarked, som ellers er mange stor
bilfabrikkers årsag til fremgang. Bedst sælges
Subaru i USA, som aftager mere end halvdelen af de
producerede biler.
I norden går det også udmærket med et samlet salg på
8000 biler i 2013. I Danmark stod man for beskedne
171 biler. Men holdt op imod salget året forinden
var der tale om en stigning på 167 procent. Og i år
til dato kan man konstatere en stigning på 60
procent i forhold til 2013-salget. Altså
forholdsmæssigt store fremskridt.
Attrativ pris
Den nye Subaru WRX STI vil næppe booste salgstallene
væsentligt. Til trods for at Subaru har fået prisen
helt ned på 650.000 kroner, skal der et ganske
særligt incitament til at investere i netop den bil.
Omvendt: Hvis man har lyst til en regulær rallybil,
der også vil kunne fungere i hverdagen, er WRX STI
enestående. Og vi mener: Enestående. Ikke mindst til
prisen.
Hvorfor så det. Jo, Subaru har nemlig samlet alle
sine erfaringer fra motorsportsafdelingen ”Subaru
Tecnics International – STI” og da man ikke skulle
bygge en ny VM-rallybil og heller ikke har planer af
den slags foreløbig, er hele indsatsen pakket sammen
i den nye 4-dørs sedan.
Et brag af en bil
For det er nemlig det, den er. En 4-dørs sedan, men
hvilken sedan. Til daglig brug disponerer man over
et hæderligt bagagerum, acceptabel benplads på
bagsædet og en civiliseret motorstyring. Når
hverdagen så er forbi og der ligger en snoet og
gerne afspærret vej forude (hvor man så måtte finde
sidstnævnte, men trackdays er i hvert fald en
mulighed), besidder man et brag af en bil.
Læs også: Subaru WRX STI - Hjælp til selvhjælp >>>
|