- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Peugeot 108

Byerne by-bil


Af Søren Clauding – juni 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot 108 i Motorradioen Del 1

 

Peugeot 108 i Motorradioen Del 2


Peugeot er den eneste af de tre nyfødte trillinger fra Toyota-PSA samarbejdet, som har givet bilen et nyt navn. 108 erstatter 107 og derigennem sender man også et skarpt signal om, at den nye lille Peugeot er en ægte Peugeot.

 

108 ligner en Peugeot. Den er skarpt helt i respekt for fabrikkens populære designlinje. Den er ultra-fransk i sit udtryk og måske også derfor havde fabrikken vagt Paris til de første internationale prøvekørsler af den nye bil. 108 er ægte Pariser-style, en bil der appellerer til de helt unge bilkøbere og ikke mindst det kvindelige publikum, i udlandet måske mere end i Danmark.

 

Kønsfordeling

Internationalt var 60 procent af køberne af Peugeot 107 kvinder, i Danmark er tallet 55. Men mon ikke det i særlig grad er fordi de små biler til attraktive priser i særdeleshed tilgodeser kvinders behov for individualitet. Kvinder har måske heller ikke i samme grad som mænd behov for at udtrykke sig i kraft af hestekræfter og powerfuld pondus.

 

Hér er Peugeot 108 dog ikke dårligt stillet. Hvis man vælger en version med 82-hestekræfter og fem døre til 110.000 kroner (19.000 kroner mere end samme model med 69 hestekræfter) har man rigeligt med kræfter til at underbygge bilens stærkt forbedrede køreegenskaber og det gør den bestemt ikke udpræget feminin i traditionel forstand.



Indstigningspris

A-pro-pos priser, koster den billigste Peugeot 108 80.000 kroner. Den er altså prissat præcis som Citroën C1 og Toyota Aygo. For de penge får man basisudstyret ”Access” og den lille 69-hestes maskine, der er en opgraderet version af den hidtidige 1-liters motor. Med den kan man køre 24,4 km/l – for 10.000 kroner oven i får man to ekstra sidedøre og en benzinøkonomi på 26,3 km/l.

 

Den store forskel på trillingerne er designet. Dertil kommer naturligvis forhandlernettet, købsbetingelserne, garantiordningerne og ikke mindst finansieringsmulighederne. Man kan købe den billigste Peugeot 108 med en månedlig ydelse på blot 900 kroner og 16.000 kroner i udbetaling.

 

Personificering

Designmæssigt har man også en række muligheder for at individualisere sin bil. Det handler primært om farve og design, hvor man eksempelvis kan udstyre en Peugeot 108 med egen designet tatoveringer. Derved bliver bilen helt unik. Den kan også leveres med forskellig farver på sidespejlene, vognsiderne og på taget. Men selvfølgelig har Peugeot også en række forslag, som kunderne selv kan sammensætte.

 

Det er helt i overensstemmelse med de ønsker, som analyser viser at kunderne har. En moderne minibil skal tilbyde mere udstyr, den skal være mere moderne i enhver henseende og også byde på mere glamour…



En fin detalje ved 108 (findes også i C1) er hattehylden, som følger med bagklappen op. Det giver dog ikke mulighed for at placere noget på hattehylden – det skal i hvert fald fjernes, inden man åbner den, ellers bliver det mast.


 

Læs også: Byernes bybil på bytur >>>


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt