Peugeot 108 i Motorradioen Del 1
Peugeot 108 i Motorradioen Del 2
Peugeot er den eneste af de tre nyfødte trillinger
fra Toyota-PSA samarbejdet, som har givet bilen et
nyt navn. 108 erstatter 107 og derigennem sender man
også et skarpt signal om, at den nye lille Peugeot
er en ægte Peugeot.
108 ligner en Peugeot. Den er skarpt helt i respekt
for fabrikkens populære designlinje. Den er
ultra-fransk i sit udtryk og måske også derfor havde
fabrikken vagt Paris til de første internationale
prøvekørsler af den nye bil. 108 er ægte
Pariser-style, en bil der appellerer til de helt
unge bilkøbere og ikke mindst det kvindelige
publikum, i udlandet måske mere end i Danmark.
Kønsfordeling
Internationalt var 60 procent af køberne af Peugeot
107 kvinder, i Danmark er tallet 55. Men mon ikke
det i særlig grad er fordi de små biler til
attraktive priser i særdeleshed tilgodeser kvinders
behov for individualitet. Kvinder har måske heller
ikke i samme grad som mænd behov for at udtrykke sig
i kraft af hestekræfter og powerfuld pondus.
Hér er Peugeot 108 dog ikke dårligt stillet. Hvis
man vælger en version med 82-hestekræfter og fem
døre til 110.000 kroner (19.000 kroner mere end
samme model med 69 hestekræfter) har man rigeligt
med kræfter til at underbygge bilens stærkt
forbedrede køreegenskaber og det gør den bestemt
ikke udpræget feminin i traditionel forstand.
Indstigningspris
A-pro-pos priser, koster den billigste Peugeot 108
80.000 kroner. Den er altså prissat præcis som
Citroën C1 og Toyota Aygo. For de penge får man
basisudstyret ”Access” og den lille 69-hestes
maskine, der er en opgraderet version af den
hidtidige 1-liters motor. Med den kan man køre 24,4
km/l – for 10.000 kroner oven i får man to ekstra
sidedøre og en benzinøkonomi på 26,3 km/l.
Den store forskel på trillingerne er designet.
Dertil kommer naturligvis forhandlernettet,
købsbetingelserne, garantiordningerne og ikke mindst
finansieringsmulighederne. Man kan købe den
billigste Peugeot 108 med en månedlig ydelse på blot
900 kroner og 16.000 kroner i udbetaling.
Personificering
Designmæssigt har man også en række muligheder for
at individualisere sin bil. Det handler primært om
farve
og
design, hvor man eksempelvis kan udstyre en Peugeot
108 med egen designet tatoveringer. Derved bliver
bilen helt unik. Den kan også leveres med forskellig
farver på sidespejlene, vognsiderne og på taget. Men
selvfølgelig har Peugeot også en række forslag, som
kunderne selv kan sammensætte.
Det er helt i overensstemmelse med de ønsker, som
analyser viser at kunderne har. En moderne minibil
skal tilbyde mere udstyr, den skal være mere moderne
i enhver henseende og også byde på mere glamour…
En fin detalje ved 108 (findes også i C1) er
hattehylden, som følger med bagklappen op. Det giver
dog ikke mulighed for at placere noget på
hattehylden – det skal i hvert fald fjernes, inden
man åbner den, ellers bliver det mast.
|